Identificação da vulnerabilidade da família na prática clínica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pettengill, Myriam Aparecida Mandetta [UNIFESP]
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Angelo, Margareth
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
dARK ID: ark:/48912/001300000231x
DOI: 10.1590/S0080-62342006000200018
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342006000200018
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3112
Resumo: In this paper we present a report of a clinical situation in which we identified the vulnerability of the family, propitiating to pediatric nurses the use of this concept in their practice and intervention with families. The study was carried out with a family that was going through a situation of a child illness and hospitalization. The vulnerability was identified in the interactions of family members with the illness, with other family members and with the health staff, and served as a guide for planning the nursing assistance. The interventions led to the strengthening of the family to face the situation and, for pediatric nurses, the recognition of the importance of using the results of theoretical research in their professional practice.
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spelling Identificação da vulnerabilidade da família na prática clínicaIdentification of family vulnerability in clinical practiceIdentificación de la vulnerabilidad de la familia en la práctica clínicaFamilyVulnerabilityChild, hospitalizedPediatric nursingFamíliaVulnerabilidadeCriança hospitalizadaEnfermagem pediátricaIn this paper we present a report of a clinical situation in which we identified the vulnerability of the family, propitiating to pediatric nurses the use of this concept in their practice and intervention with families. The study was carried out with a family that was going through a situation of a child illness and hospitalization. The vulnerability was identified in the interactions of family members with the illness, with other family members and with the health staff, and served as a guide for planning the nursing assistance. The interventions led to the strengthening of the family to face the situation and, for pediatric nurses, the recognition of the importance of using the results of theoretical research in their professional practice.En este trabajo presentamos el relato de una situación clínica en la que identificamos la vulnerabilidad de la familia, propiciando al enfermero pediatra la utilización de este concepto en su práctica e intervención con familias. El estudio fue realizado con una familia que experimentaba una situación de enfermedad y hospitalización de un hijo. La vulnerabilidad fue identificada en las interacciones de la familia con la enfermedad, la propia familia y el equipo de salud, y sirvió de guía para la planificación de la asistencia de enfermería. Las intervenciones realizadas permitieron el fortalecimiento de la familia para enfrentar la situación y el reconocimiento de la importancia que tiene que el enfermero pediatra utilice resultados de investigaciones teóricas en su práctica profesional.Neste trabalho apresentamos o relato de uma situação clínica em que identificamos a vulnerabilidade da família, propiciando ao enfermeiro pediatra a utilização deste conceito na sua prática e intervenção com famílias. O estudo foi realizado com uma família que experienciava uma situação de doença e hospitalização de um filho. A vulnerabilidade foi identificada nas interações da família com a doença, a própria família e a equipe de saúde, e serviu de guia para o planejamento da assistência de enfermagem. As intervenções realizadas permitiram o fortalecimento da família para enfrentar a situação e o reconhecimento da importância para o enfermeiro pediatra utilizar resultados de pesquisa teórica em sua prática profissional.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EnfermagemUniversidade de São Paulo Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Psiquiátrica da Escola de EnfermagemUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOUniversidade de São Paulo, Escola de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São Paulo (USP)Pettengill, Myriam Aparecida Mandetta [UNIFESP]Angelo, Margareth2015-06-14T13:36:16Z2015-06-14T13:36:16Z2006-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion280-285application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342006000200018Revista da Escola de Enfermagem da USP. Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, v. 40, n. 2, p. 280-285, 2006.10.1590/S0080-62342006000200018S0080-62342006000200018.pdf0080-6234S0080-62342006000200018http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3112ark:/48912/001300000231xporRevista da Escola de Enfermagem da USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T11:00:26Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/3112Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T19:51:55.152544Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
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