Avaliação da função cognitiva da aprendizagem em crianças com distúrbios obstrutivos do sono
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
dARK ID: | ark:/48912/001300000vz44 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0034-72992007000300005 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3780 |
Resumo: | Sleep obstructive breathing disorders are frequent in children but the impact of sleep deprivation on the cognitive learning function is unclear. AIM: To establish whether patients with sleep obstructive breathing disorders show any functional change in learning, memory and attention. MATERIAL AND METHODS: Eighty-one children aged from 6 to 12 years were divided into 3 groups: obstructive sleep apnea syndrome (OSAS), n=24; primary snoring (PS), n=37; and control, n=20. The groups were assessed using learning (Rey) and psychological (Digit, Code, Letter Concealing, and Symbol) tests. RESULTS: OSAS and PS children showed statistically significant worse performance on the variable A1 in Rey test (learning and memory) when compared with controls (p=0.011). PS children had an even worse performance on the variables A2, A4, AT and A6 compared to OSAS participants and controls (p=0.020;p=0.050;p=0.004,p=0.05). Conclusion: Children with obstructive sleep breathing disorders, in particular PS, show worse Rey test scores. PS and OSAS children performed similarly in attention tests. |
id |
UFSP_f0ce2c9475fb31fc2e7f859fd0285bbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/3780 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Avaliação da função cognitiva da aprendizagem em crianças com distúrbios obstrutivos do sonoAssessment of cognitive learning function in children with obstructive sleep breathing disordersLearning|c|ognitionChildrenObstructive sleep disordersaprendizagemcogniçãoCriançasdistúrbios obstrutivos do sonoSleep obstructive breathing disorders are frequent in children but the impact of sleep deprivation on the cognitive learning function is unclear. AIM: To establish whether patients with sleep obstructive breathing disorders show any functional change in learning, memory and attention. MATERIAL AND METHODS: Eighty-one children aged from 6 to 12 years were divided into 3 groups: obstructive sleep apnea syndrome (OSAS), n=24; primary snoring (PS), n=37; and control, n=20. The groups were assessed using learning (Rey) and psychological (Digit, Code, Letter Concealing, and Symbol) tests. RESULTS: OSAS and PS children showed statistically significant worse performance on the variable A1 in Rey test (learning and memory) when compared with controls (p=0.011). PS children had an even worse performance on the variables A2, A4, AT and A6 compared to OSAS participants and controls (p=0.020;p=0.050;p=0.004,p=0.05). Conclusion: Children with obstructive sleep breathing disorders, in particular PS, show worse Rey test scores. PS and OSAS children performed similarly in attention tests.Os distúrbios obstrutivos do sono são relativamente freqüentes na população pediátrica, porém o impacto da perda do sono na aprendizagem e função cognitiva não está bem estabelecido. OBJETIVO: Avaliar se pacientes com distúrbios obstrutivos do sono apresentam alteração de aprendizagem, memória e atenção. CASUÍSTICA E MÉTODO: Foram avaliadas 81 crianças de 6 a 12 anos de idade, divididas em 3 grupos: grupo SAHOS (n=24), grupo Ronco Primário (n=37) e grupo Controle (n=20), através de testes de aprendizagem (Teste de Rey) e cognitivos (Dígito, Código, Cancelamento de Letras e Símbolos). Todas as crianças realizaram polissonografia. RESULTADOS: O grupo SAHOS (n=24) e o grupo Ronco Primário (n=37) apresentaram diferença estatisticamente significante nas variáveis A1 (p=0,001) do Teste de Rey quando comparados ao grupo controle. O grupo Ronco Primário apresentou ainda diferenças nas variáveis A2, A4, AT e A6 do Teste de Rey (p=0,020; p=0,05; p=0,004; p=0,05, respectivamente) em relação ao grupo controle (n=20). CONCLUSÃO: Crianças com distúrbios obstrutivos do sono apresentam piores resultados no teste de aprendizagem e memória (Teste de Rey), principalmente o grupo RP, quando este é comparado ao grupo SAHOS. Os testes de atenção apresentam resultados semelhantes entre os grupos.UNIFESPUNIFESP Departamento de Otorrinolaringologia e Cirurgia de Cabeça e PescoçoUNIFESP Departamento de PsicobiologiaUNIFESP, Depto. de Otorrinolaringologia e Cirurgia de Cabeça e PescoçoUNIFESP, Depto. de PsicobiologiaSciELOABORL-CCF Associação Brasileira de Otorrinolaringologia e Cirurgia Cérvico-FacialUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Uema, Sandra Fumi Hamasaki [UNIFESP]Pignatari, Shirley Shizue Nagata [UNIFESP]Fujita, Reginaldo Raimundo [UNIFESP]Moreira, Gustavo Antonio [UNIFESP]Pradella-Hallinan, Márcia Lurdes de Cássia [UNIFESP]Weckx, Luc Louis Maurice [UNIFESP]2015-06-14T13:36:59Z2015-06-14T13:36:59Z2007-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion315-320application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-72992007000300005Revista Brasileira de Otorrinolaringologia. ABORL-CCF Associação Brasileira de Otorrinolaringologia e Cirurgia Cérvico-Facial, v. 73, n. 3, p. 315-320, 2007.10.1590/S0034-72992007000300005S0034-72992007000300005.pdf0034-7299S0034-72992007000300005http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3780ark:/48912/001300000vz44porRevista Brasileira de Otorrinolaringologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T15:46:15Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/3780Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:40:26.270782Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da função cognitiva da aprendizagem em crianças com distúrbios obstrutivos do sono Assessment of cognitive learning function in children with obstructive sleep breathing disorders |
title |
Avaliação da função cognitiva da aprendizagem em crianças com distúrbios obstrutivos do sono |
spellingShingle |
Avaliação da função cognitiva da aprendizagem em crianças com distúrbios obstrutivos do sono Uema, Sandra Fumi Hamasaki [UNIFESP] Learning|c|ognition Children Obstructive sleep disorders aprendizagem cognição Crianças distúrbios obstrutivos do sono |
title_short |
Avaliação da função cognitiva da aprendizagem em crianças com distúrbios obstrutivos do sono |
title_full |
Avaliação da função cognitiva da aprendizagem em crianças com distúrbios obstrutivos do sono |
title_fullStr |
Avaliação da função cognitiva da aprendizagem em crianças com distúrbios obstrutivos do sono |
title_full_unstemmed |
Avaliação da função cognitiva da aprendizagem em crianças com distúrbios obstrutivos do sono |
title_sort |
Avaliação da função cognitiva da aprendizagem em crianças com distúrbios obstrutivos do sono |
author |
Uema, Sandra Fumi Hamasaki [UNIFESP] |
author_facet |
Uema, Sandra Fumi Hamasaki [UNIFESP] Pignatari, Shirley Shizue Nagata [UNIFESP] Fujita, Reginaldo Raimundo [UNIFESP] Moreira, Gustavo Antonio [UNIFESP] Pradella-Hallinan, Márcia Lurdes de Cássia [UNIFESP] Weckx, Luc Louis Maurice [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Pignatari, Shirley Shizue Nagata [UNIFESP] Fujita, Reginaldo Raimundo [UNIFESP] Moreira, Gustavo Antonio [UNIFESP] Pradella-Hallinan, Márcia Lurdes de Cássia [UNIFESP] Weckx, Luc Louis Maurice [UNIFESP] |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Uema, Sandra Fumi Hamasaki [UNIFESP] Pignatari, Shirley Shizue Nagata [UNIFESP] Fujita, Reginaldo Raimundo [UNIFESP] Moreira, Gustavo Antonio [UNIFESP] Pradella-Hallinan, Márcia Lurdes de Cássia [UNIFESP] Weckx, Luc Louis Maurice [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning|c|ognition Children Obstructive sleep disorders aprendizagem cognição Crianças distúrbios obstrutivos do sono |
topic |
Learning|c|ognition Children Obstructive sleep disorders aprendizagem cognição Crianças distúrbios obstrutivos do sono |
description |
Sleep obstructive breathing disorders are frequent in children but the impact of sleep deprivation on the cognitive learning function is unclear. AIM: To establish whether patients with sleep obstructive breathing disorders show any functional change in learning, memory and attention. MATERIAL AND METHODS: Eighty-one children aged from 6 to 12 years were divided into 3 groups: obstructive sleep apnea syndrome (OSAS), n=24; primary snoring (PS), n=37; and control, n=20. The groups were assessed using learning (Rey) and psychological (Digit, Code, Letter Concealing, and Symbol) tests. RESULTS: OSAS and PS children showed statistically significant worse performance on the variable A1 in Rey test (learning and memory) when compared with controls (p=0.011). PS children had an even worse performance on the variables A2, A4, AT and A6 compared to OSAS participants and controls (p=0.020;p=0.050;p=0.004,p=0.05). Conclusion: Children with obstructive sleep breathing disorders, in particular PS, show worse Rey test scores. PS and OSAS children performed similarly in attention tests. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-01 2015-06-14T13:36:59Z 2015-06-14T13:36:59Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-72992007000300005 Revista Brasileira de Otorrinolaringologia. ABORL-CCF Associação Brasileira de Otorrinolaringologia e Cirurgia Cérvico-Facial, v. 73, n. 3, p. 315-320, 2007. 10.1590/S0034-72992007000300005 S0034-72992007000300005.pdf 0034-7299 S0034-72992007000300005 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3780 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/48912/001300000vz44 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-72992007000300005 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3780 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Otorrinolaringologia. ABORL-CCF Associação Brasileira de Otorrinolaringologia e Cirurgia Cérvico-Facial, v. 73, n. 3, p. 315-320, 2007. 10.1590/S0034-72992007000300005 S0034-72992007000300005.pdf 0034-7299 S0034-72992007000300005 ark:/48912/001300000vz44 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Otorrinolaringologia |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
315-320 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABORL-CCF Associação Brasileira de Otorrinolaringologia e Cirurgia Cérvico-Facial |
publisher.none.fl_str_mv |
ABORL-CCF Associação Brasileira de Otorrinolaringologia e Cirurgia Cérvico-Facial |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1818602525766451200 |