POLITICAL SCENE AND WORKERS’ MILIEU: COUNTERMODERN MEANINGS IN ELI BRASILIENSE AND NAZARENO CONFALONI: SENTIDOS CONTRAMODERNOS EM ELI BRASILIENSE E NAZARENO CONFALONI
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6038 |
Resumo: | This paper addresses meanings associated with the notion of modernity in paintings and texts by artists Nazareno Confaloni (1917-1977) and Eli Brasiliense (1915-1998). By promoting a dialogue with processes of modernity and their resonance in the artistic milieu, it explores the singularities of an alleged regional modernism while identifying an aesthetics with marked social features in Confaloni’s and Brasiliense’s works. Moreover, based on Confaloni’s mural paintings in Goiânia’s railway station, entitled Bandeirantes: Antigos e Modernos [“Bandeirantes: Old and Modern”], as well as on Brasiliense’s novel Chão Vermelho [“Red Earth”], this paper examines the way the Dominican ethics and its perception of the modern city and its ideal of progress necessarily relate to contexts of labour and social criticism. |
id |
UFT-2_ce808147038fc21cd5612a7388577eb0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6038 |
network_acronym_str |
UFT-2 |
network_name_str |
Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína |
repository_id_str |
|
spelling |
POLITICAL SCENE AND WORKERS’ MILIEU: COUNTERMODERN MEANINGS IN ELI BRASILIENSE AND NAZARENO CONFALONI: SENTIDOS CONTRAMODERNOS EM ELI BRASILIENSE E NAZARENO CONFALONICENA POLÍTICA E QUADRO OPERÁRIO:: SENTIDOS CONTRAMODERNOS EM ELI BRASILIENSE E NAZARENO CONFALONIThis paper addresses meanings associated with the notion of modernity in paintings and texts by artists Nazareno Confaloni (1917-1977) and Eli Brasiliense (1915-1998). By promoting a dialogue with processes of modernity and their resonance in the artistic milieu, it explores the singularities of an alleged regional modernism while identifying an aesthetics with marked social features in Confaloni’s and Brasiliense’s works. Moreover, based on Confaloni’s mural paintings in Goiânia’s railway station, entitled Bandeirantes: Antigos e Modernos [“Bandeirantes: Old and Modern”], as well as on Brasiliense’s novel Chão Vermelho [“Red Earth”], this paper examines the way the Dominican ethics and its perception of the modern city and its ideal of progress necessarily relate to contexts of labour and social criticism. O artigo trata dos sentidos articulados à ideia de modernidade nas telas e textos referentes aos artistas Nazareno Confaloni (1917-1977) e Eli Brasiliense (1915-1998). Em diálogo com os processos de modernidade e suas ressonâncias no campo artístico, explora as singularidades de um suposto modernismo regional, identificando nos autores a presença de uma estética com intensa tônica social. Investiga, por meio dos murais da Estação Ferroviária na cidade de Goiânia, “Bandeirantes Antigos e Modernos”, e da obra literária “Chão Vermelho”, a maneira com a qual a ética dominicana e sua percepção sobre a cidade moderna e seu ideal de progresso, se relacionam, necessariamente, com quadros operários e de denúncia social. Portal de Periódicos UFT2018-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/603810.20873/vol10n1pp3-22Revista Escritas; v. 10 n. 1 (2018): Narrativas na História do Norte e Centro Oeste Brasileiro: Histórias locais e regionais e suas intersecções entre histórias, memórias e literaturas.; 3-222238-718810.20873/vol10n1reponame:Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaínainstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6038/1432510.20873/vol10n1c14325Copyright (c) 2018 Heloisa Selma Fernandes Capel, Jacqueline Siqueira Vigárioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCapel, Heloisa Selma FernandesVigário, Jacqueline Siqueira2021-10-27T15:00:58Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6038Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritasPRIhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/oaioliviacormineiro@uft.edu.br||revistaescritas@uft.edu.br2238-71881981-5603opendoar:2021-10-27T15:00:58Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
POLITICAL SCENE AND WORKERS’ MILIEU: COUNTERMODERN MEANINGS IN ELI BRASILIENSE AND NAZARENO CONFALONI: SENTIDOS CONTRAMODERNOS EM ELI BRASILIENSE E NAZARENO CONFALONI CENA POLÍTICA E QUADRO OPERÁRIO:: SENTIDOS CONTRAMODERNOS EM ELI BRASILIENSE E NAZARENO CONFALONI |
title |
POLITICAL SCENE AND WORKERS’ MILIEU: COUNTERMODERN MEANINGS IN ELI BRASILIENSE AND NAZARENO CONFALONI: SENTIDOS CONTRAMODERNOS EM ELI BRASILIENSE E NAZARENO CONFALONI |
spellingShingle |
POLITICAL SCENE AND WORKERS’ MILIEU: COUNTERMODERN MEANINGS IN ELI BRASILIENSE AND NAZARENO CONFALONI: SENTIDOS CONTRAMODERNOS EM ELI BRASILIENSE E NAZARENO CONFALONI Capel, Heloisa Selma Fernandes |
title_short |
POLITICAL SCENE AND WORKERS’ MILIEU: COUNTERMODERN MEANINGS IN ELI BRASILIENSE AND NAZARENO CONFALONI: SENTIDOS CONTRAMODERNOS EM ELI BRASILIENSE E NAZARENO CONFALONI |
title_full |
POLITICAL SCENE AND WORKERS’ MILIEU: COUNTERMODERN MEANINGS IN ELI BRASILIENSE AND NAZARENO CONFALONI: SENTIDOS CONTRAMODERNOS EM ELI BRASILIENSE E NAZARENO CONFALONI |
title_fullStr |
POLITICAL SCENE AND WORKERS’ MILIEU: COUNTERMODERN MEANINGS IN ELI BRASILIENSE AND NAZARENO CONFALONI: SENTIDOS CONTRAMODERNOS EM ELI BRASILIENSE E NAZARENO CONFALONI |
title_full_unstemmed |
POLITICAL SCENE AND WORKERS’ MILIEU: COUNTERMODERN MEANINGS IN ELI BRASILIENSE AND NAZARENO CONFALONI: SENTIDOS CONTRAMODERNOS EM ELI BRASILIENSE E NAZARENO CONFALONI |
title_sort |
POLITICAL SCENE AND WORKERS’ MILIEU: COUNTERMODERN MEANINGS IN ELI BRASILIENSE AND NAZARENO CONFALONI: SENTIDOS CONTRAMODERNOS EM ELI BRASILIENSE E NAZARENO CONFALONI |
author |
Capel, Heloisa Selma Fernandes |
author_facet |
Capel, Heloisa Selma Fernandes Vigário, Jacqueline Siqueira |
author_role |
author |
author2 |
Vigário, Jacqueline Siqueira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Capel, Heloisa Selma Fernandes Vigário, Jacqueline Siqueira |
description |
This paper addresses meanings associated with the notion of modernity in paintings and texts by artists Nazareno Confaloni (1917-1977) and Eli Brasiliense (1915-1998). By promoting a dialogue with processes of modernity and their resonance in the artistic milieu, it explores the singularities of an alleged regional modernism while identifying an aesthetics with marked social features in Confaloni’s and Brasiliense’s works. Moreover, based on Confaloni’s mural paintings in Goiânia’s railway station, entitled Bandeirantes: Antigos e Modernos [“Bandeirantes: Old and Modern”], as well as on Brasiliense’s novel Chão Vermelho [“Red Earth”], this paper examines the way the Dominican ethics and its perception of the modern city and its ideal of progress necessarily relate to contexts of labour and social criticism. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6038 10.20873/vol10n1pp3-22 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6038 |
identifier_str_mv |
10.20873/vol10n1pp3-22 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6038/14325 10.20873/vol10n1c14325 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Heloisa Selma Fernandes Capel, Jacqueline Siqueira Vigário info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Heloisa Selma Fernandes Capel, Jacqueline Siqueira Vigário |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Escritas; v. 10 n. 1 (2018): Narrativas na História do Norte e Centro Oeste Brasileiro: Histórias locais e regionais e suas intersecções entre histórias, memórias e literaturas.; 3-22 2238-7188 10.20873/vol10n1 reponame:Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína |
collection |
Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína |
repository.name.fl_str_mv |
Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
oliviacormineiro@uft.edu.br||revistaescritas@uft.edu.br |
_version_ |
1799944314311147520 |