O O JORNAL E A “IMPRENSA NEGRA” COMO RECURSO PEDAGÓGICO: A CONSTRUÇÃO DA CONSCIÊNCIA POLÍTICA E HISTÓRICA DA DIVERSIDADE NO ESPAÇO ESCOLAR
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EntreLetras |
Texto Completo: | https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/4034 |
Resumo: | The school is often the only opportunity for the young reader to be in touch with the texts and, therefore, with the most relevant social debates. It is imperative to provide reading experiences that contribute to their intellectual formation by ensuring the development of a political and historical awareness of diversity, the strengthening of identities and the concept of law. The purpose of this article is to discuss the use of the newspaper in a school environment, as a permanent activity, especially at the fundamental level of education, as a pedagogical tool for the formation of readers and for the education of ethno-racial diversities, with a view to furthering the actions of combating racism and discrimination, together with the political pedagogical project, as established by laws 10.639 / 03 and 11.645 / 08. In order to achieve this objective, it is proposed to study research in local and national newspapers such as: The Diário do Pará, O Liberal, O Estadão and O Globo for reports that refer to ethnic-racial diversity in comparison to newspapers of the period known as the Press Black, among them: The Freedom (1919-1920), Clarim d'Alvorada (1929-1940), Chibata (1932) and Dawn (1948). Finishing, the use of the newspaper in the school can contribute to transforming the reading experience into an experience of (re) historical-identity knowledge and (re) signification of Brazilian social representations. |
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O O JORNAL E A “IMPRENSA NEGRA” COMO RECURSO PEDAGÓGICO: A CONSTRUÇÃO DA CONSCIÊNCIA POLÍTICA E HISTÓRICA DA DIVERSIDADE NO ESPAÇO ESCOLARThe school is often the only opportunity for the young reader to be in touch with the texts and, therefore, with the most relevant social debates. It is imperative to provide reading experiences that contribute to their intellectual formation by ensuring the development of a political and historical awareness of diversity, the strengthening of identities and the concept of law. The purpose of this article is to discuss the use of the newspaper in a school environment, as a permanent activity, especially at the fundamental level of education, as a pedagogical tool for the formation of readers and for the education of ethno-racial diversities, with a view to furthering the actions of combating racism and discrimination, together with the political pedagogical project, as established by laws 10.639 / 03 and 11.645 / 08. In order to achieve this objective, it is proposed to study research in local and national newspapers such as: The Diário do Pará, O Liberal, O Estadão and O Globo for reports that refer to ethnic-racial diversity in comparison to newspapers of the period known as the Press Black, among them: The Freedom (1919-1920), Clarim d'Alvorada (1929-1940), Chibata (1932) and Dawn (1948). Finishing, the use of the newspaper in the school can contribute to transforming the reading experience into an experience of (re) historical-identity knowledge and (re) signification of Brazilian social representations.A escola representa muitas vezes a única oportunidade do jovem leitor estar em contato com os textos e, por conseguinte, com os debates sociais mais relevantes. É imperioso propiciar experiências de leitura que contribuam para sua formação intelectual garantindo de forma correlata o desenvolvimento da consciência política e histórica da diversidade, o fortalecimento das identidades e a noção de direito. O presente artigo tem por objetivo discutir a utilização do jornal em ambiente escolar, como atividade permanente, sobretudo no nível fundamental de ensino, como ferramenta pedagógica para a formação de leitores e para a educação das relações étnico-raciais, com vistas a adensar as ações de combate ao racismo e à descriminação, em conjunto com o projeto político pedagógico, como estabelece a lei 10.639/03. Para alcançar tal objetivo, propõe-se o estudo de jornais atuais em comparação aos jornais daquela que ficou conhecida como “Imprensa Negra”, que consistem em jornais publicados em São Paulo, no período pós-abolicionista, no final do século XIX, dentre eles A Liberdade (1919-1920), O Clarim d´Alvorada (1929-1940), Chibata (1932), Alvorada (1948). Destarte, a utilização do jornal na escola poderá contribuir para transformar a experiência de leitura em uma experiência de (re)conhecimento histórico-identitário e de (re)significação das representações sociais brasileiras.Universidade Federal do Norte do Tocantins2017-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/4034EntreLetras; v. 8 n. 2 (2017): A formação do Professor de Línguas na Contemporaneidade: Cenários, Desafios e Perspectivas; 282 - 3002179-3948reponame:EntreLetrasinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/4034/11955Copyright (c) 2017 EntreLetrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Andrea Larisse CastroAutiello, Sheila Lopes Maues2023-12-19T16:58:42Zoai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/4034Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/oaientreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br2179-39482178-9479opendoar:2023-12-19T16:58:42EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
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