ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vervloet Soares, Sarah
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EntreLetras
Texto Completo: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/11355
Resumo: This paper aims to present the characteristics of self-publishing practices on Wattpad, a platform of shared stories and a reading and writing social network. A questionnaire was undertaken, which will be partially used, in order to better comprehend the users’ profile, their motivation for using Wattpad and the relation established with the shared writing literary practice. Based on the answers of the question “Why do you write on social networks?”, five categories of motivation were created and they indicate the interest for the practicality, collectivity, identity and interactivity featured on the platform. It is understood that with the changes that happen over time, like the evolution of the written culture, the electronic world (CHARTIER, 1998; 2002; 2010) and the democratization of computers (MURRAY, 2003), social practices, such as writing, were also modified through the contact with others (GERALDI, 1997), an essential element for the available content, mainly for literary writing, since it inserts a subject who conceives alongside the writer, and who exercises a socio-interactive and dialogical activity. This way of producing collectively and digitally creates several possibilities in a virtual environment, which no longer should be disassociated from the educational setting, and it requires pedagogical strategies in order to comprehend the multiplicity of genres found on the platform, their relations and its dynamism.
id UFT-4_33196e2969b2e7be6f496b3ed5eaa9ac
oai_identifier_str oai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/11355
network_acronym_str UFT-4
network_name_str EntreLetras
repository_id_str
spelling ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPADEscrita literária. Escrita compartilhada. Wattpad.This paper aims to present the characteristics of self-publishing practices on Wattpad, a platform of shared stories and a reading and writing social network. A questionnaire was undertaken, which will be partially used, in order to better comprehend the users’ profile, their motivation for using Wattpad and the relation established with the shared writing literary practice. Based on the answers of the question “Why do you write on social networks?”, five categories of motivation were created and they indicate the interest for the practicality, collectivity, identity and interactivity featured on the platform. It is understood that with the changes that happen over time, like the evolution of the written culture, the electronic world (CHARTIER, 1998; 2002; 2010) and the democratization of computers (MURRAY, 2003), social practices, such as writing, were also modified through the contact with others (GERALDI, 1997), an essential element for the available content, mainly for literary writing, since it inserts a subject who conceives alongside the writer, and who exercises a socio-interactive and dialogical activity. This way of producing collectively and digitally creates several possibilities in a virtual environment, which no longer should be disassociated from the educational setting, and it requires pedagogical strategies in order to comprehend the multiplicity of genres found on the platform, their relations and its dynamism.Este artigo tem por objetivo apresentar características das práticas de autopublicação no Wattpad: a plataforma de compartilhamento de textos e rede social de leituras e escritas. Foi realizado um questionário, do qual será feito aqui apenas um recorte, para compreender melhor o perfil desses usuários, suas motivações para a utilização do Wattpad e a relação estabelecida com essa prática compartilhada da escrita literária. A partir das respostas à questão “Por que você escreve nas redes?”, foram criadas cinco categorias de motivação, as quais demonstram o interesse pela praticidade, coletividade, identidade e interatividade presentes na plataforma. Compreende-se que, com as mudanças ao longo do tempo no que diz respeito à cultura escrita, ao mundo eletrônico (CHARTIER, 1998; 2002; 2010) e à democratização do computador (MURRAY, 2003), práticas sociais como a escrita também foram modificadas, no contato com o outro (GERALDI, 1997), elemento imprescindível para a criação dos conteúdos disponíveis, principalmente para a escrita, porque insere um sujeito que produz junto, exerce uma atividade sociointerativa e dialógica. Essa forma de produzir coletiva e digitalmente abre possibilidades diversas no ambiente virtual, que não deve estar mais dissociado do cenário escolar e requer estratégias pedagógicas para compreender a multiplicidade de gêneros produzidos na plataforma, suas relações e sua dinamicidade.Universidade Federal do Norte do Tocantins2021-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/1135510.20873/uft2179-3948.2020v11n3p335-347EntreLetras; v. 11 n. 3 (2020): A DIDÁTICA LITERÁRIA NO S´ÉCULO XXI; 335-3472179-3948reponame:EntreLetrasinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/11355/18422Copyright (c) 2021 EntreLetrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessVervloet Soares, Sarah2023-12-19T19:40:09Zoai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/11355Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/oaientreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br2179-39482178-9479opendoar:2023-12-19T19:40:09EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD
title ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD
spellingShingle ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD
Vervloet Soares, Sarah
Escrita literária. Escrita compartilhada. Wattpad.
title_short ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD
title_full ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD
title_fullStr ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD
title_full_unstemmed ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD
title_sort ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD
author Vervloet Soares, Sarah
author_facet Vervloet Soares, Sarah
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vervloet Soares, Sarah
dc.subject.por.fl_str_mv Escrita literária. Escrita compartilhada. Wattpad.
topic Escrita literária. Escrita compartilhada. Wattpad.
description This paper aims to present the characteristics of self-publishing practices on Wattpad, a platform of shared stories and a reading and writing social network. A questionnaire was undertaken, which will be partially used, in order to better comprehend the users’ profile, their motivation for using Wattpad and the relation established with the shared writing literary practice. Based on the answers of the question “Why do you write on social networks?”, five categories of motivation were created and they indicate the interest for the practicality, collectivity, identity and interactivity featured on the platform. It is understood that with the changes that happen over time, like the evolution of the written culture, the electronic world (CHARTIER, 1998; 2002; 2010) and the democratization of computers (MURRAY, 2003), social practices, such as writing, were also modified through the contact with others (GERALDI, 1997), an essential element for the available content, mainly for literary writing, since it inserts a subject who conceives alongside the writer, and who exercises a socio-interactive and dialogical activity. This way of producing collectively and digitally creates several possibilities in a virtual environment, which no longer should be disassociated from the educational setting, and it requires pedagogical strategies in order to comprehend the multiplicity of genres found on the platform, their relations and its dynamism.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/11355
10.20873/uft2179-3948.2020v11n3p335-347
url https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/11355
identifier_str_mv 10.20873/uft2179-3948.2020v11n3p335-347
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/11355/18422
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 EntreLetras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 EntreLetras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Norte do Tocantins
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Norte do Tocantins
dc.source.none.fl_str_mv EntreLetras; v. 11 n. 3 (2020): A DIDÁTICA LITERÁRIA NO S´ÉCULO XXI; 335-347
2179-3948
reponame:EntreLetras
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str EntreLetras
collection EntreLetras
repository.name.fl_str_mv EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv entreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br
_version_ 1808458994940903424