ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EntreLetras |
Texto Completo: | https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/11355 |
Resumo: | This paper aims to present the characteristics of self-publishing practices on Wattpad, a platform of shared stories and a reading and writing social network. A questionnaire was undertaken, which will be partially used, in order to better comprehend the users’ profile, their motivation for using Wattpad and the relation established with the shared writing literary practice. Based on the answers of the question “Why do you write on social networks?”, five categories of motivation were created and they indicate the interest for the practicality, collectivity, identity and interactivity featured on the platform. It is understood that with the changes that happen over time, like the evolution of the written culture, the electronic world (CHARTIER, 1998; 2002; 2010) and the democratization of computers (MURRAY, 2003), social practices, such as writing, were also modified through the contact with others (GERALDI, 1997), an essential element for the available content, mainly for literary writing, since it inserts a subject who conceives alongside the writer, and who exercises a socio-interactive and dialogical activity. This way of producing collectively and digitally creates several possibilities in a virtual environment, which no longer should be disassociated from the educational setting, and it requires pedagogical strategies in order to comprehend the multiplicity of genres found on the platform, their relations and its dynamism. |
id |
UFT-4_33196e2969b2e7be6f496b3ed5eaa9ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/11355 |
network_acronym_str |
UFT-4 |
network_name_str |
EntreLetras |
repository_id_str |
|
spelling |
ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPADEscrita literária. Escrita compartilhada. Wattpad.This paper aims to present the characteristics of self-publishing practices on Wattpad, a platform of shared stories and a reading and writing social network. A questionnaire was undertaken, which will be partially used, in order to better comprehend the users’ profile, their motivation for using Wattpad and the relation established with the shared writing literary practice. Based on the answers of the question “Why do you write on social networks?”, five categories of motivation were created and they indicate the interest for the practicality, collectivity, identity and interactivity featured on the platform. It is understood that with the changes that happen over time, like the evolution of the written culture, the electronic world (CHARTIER, 1998; 2002; 2010) and the democratization of computers (MURRAY, 2003), social practices, such as writing, were also modified through the contact with others (GERALDI, 1997), an essential element for the available content, mainly for literary writing, since it inserts a subject who conceives alongside the writer, and who exercises a socio-interactive and dialogical activity. This way of producing collectively and digitally creates several possibilities in a virtual environment, which no longer should be disassociated from the educational setting, and it requires pedagogical strategies in order to comprehend the multiplicity of genres found on the platform, their relations and its dynamism.Este artigo tem por objetivo apresentar características das práticas de autopublicação no Wattpad: a plataforma de compartilhamento de textos e rede social de leituras e escritas. Foi realizado um questionário, do qual será feito aqui apenas um recorte, para compreender melhor o perfil desses usuários, suas motivações para a utilização do Wattpad e a relação estabelecida com essa prática compartilhada da escrita literária. A partir das respostas à questão “Por que você escreve nas redes?”, foram criadas cinco categorias de motivação, as quais demonstram o interesse pela praticidade, coletividade, identidade e interatividade presentes na plataforma. Compreende-se que, com as mudanças ao longo do tempo no que diz respeito à cultura escrita, ao mundo eletrônico (CHARTIER, 1998; 2002; 2010) e à democratização do computador (MURRAY, 2003), práticas sociais como a escrita também foram modificadas, no contato com o outro (GERALDI, 1997), elemento imprescindível para a criação dos conteúdos disponíveis, principalmente para a escrita, porque insere um sujeito que produz junto, exerce uma atividade sociointerativa e dialógica. Essa forma de produzir coletiva e digitalmente abre possibilidades diversas no ambiente virtual, que não deve estar mais dissociado do cenário escolar e requer estratégias pedagógicas para compreender a multiplicidade de gêneros produzidos na plataforma, suas relações e sua dinamicidade.Universidade Federal do Norte do Tocantins2021-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/1135510.20873/uft2179-3948.2020v11n3p335-347EntreLetras; v. 11 n. 3 (2020): A DIDÁTICA LITERÁRIA NO S´ÉCULO XXI; 335-3472179-3948reponame:EntreLetrasinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/11355/18422Copyright (c) 2021 EntreLetrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessVervloet Soares, Sarah2023-12-19T19:40:09Zoai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/11355Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/oaientreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br2179-39482178-9479opendoar:2023-12-19T19:40:09EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD |
title |
ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD |
spellingShingle |
ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD Vervloet Soares, Sarah Escrita literária. Escrita compartilhada. Wattpad. |
title_short |
ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD |
title_full |
ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD |
title_fullStr |
ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD |
title_full_unstemmed |
ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD |
title_sort |
ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO? : A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD |
author |
Vervloet Soares, Sarah |
author_facet |
Vervloet Soares, Sarah |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vervloet Soares, Sarah |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escrita literária. Escrita compartilhada. Wattpad. |
topic |
Escrita literária. Escrita compartilhada. Wattpad. |
description |
This paper aims to present the characteristics of self-publishing practices on Wattpad, a platform of shared stories and a reading and writing social network. A questionnaire was undertaken, which will be partially used, in order to better comprehend the users’ profile, their motivation for using Wattpad and the relation established with the shared writing literary practice. Based on the answers of the question “Why do you write on social networks?”, five categories of motivation were created and they indicate the interest for the practicality, collectivity, identity and interactivity featured on the platform. It is understood that with the changes that happen over time, like the evolution of the written culture, the electronic world (CHARTIER, 1998; 2002; 2010) and the democratization of computers (MURRAY, 2003), social practices, such as writing, were also modified through the contact with others (GERALDI, 1997), an essential element for the available content, mainly for literary writing, since it inserts a subject who conceives alongside the writer, and who exercises a socio-interactive and dialogical activity. This way of producing collectively and digitally creates several possibilities in a virtual environment, which no longer should be disassociated from the educational setting, and it requires pedagogical strategies in order to comprehend the multiplicity of genres found on the platform, their relations and its dynamism. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/11355 10.20873/uft2179-3948.2020v11n3p335-347 |
url |
https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/11355 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft2179-3948.2020v11n3p335-347 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/11355/18422 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 EntreLetras info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 EntreLetras |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Norte do Tocantins |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Norte do Tocantins |
dc.source.none.fl_str_mv |
EntreLetras; v. 11 n. 3 (2020): A DIDÁTICA LITERÁRIA NO S´ÉCULO XXI; 335-347 2179-3948 reponame:EntreLetras instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
EntreLetras |
collection |
EntreLetras |
repository.name.fl_str_mv |
EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
entreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br |
_version_ |
1808458994940903424 |