SIGNIFICADOS EXPERIENCIAIS E INTERPESSOAIS EM UMA CARTILHA DE PORTUGUÊS COMO LÍNGUA DE ACOLHIMENTO
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | EntreLetras |
Texto Completo: | https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/14337 |
Resumo: | Abstract: This work articulates language studies from a systemic-functional perspective to the context of Portuguese as a Host Language. The objective is to show, through the analysis of lexical-grammatical realizations of the transitivity, speech functions and modality meanings that build the field and the tenor in portuguese teaching material as a Host Language. Based on the systemic-functional perspective of language (HALLIDAY, 1989; HALLIDAY; MATHIESSEN, 2014), the results showed that the information is concentrated in the both fields documentation and legislation. As for the tenor variable, there was a prevalence of statements and questions and the use of modality to soften commands. |
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SIGNIFICADOS EXPERIENCIAIS E INTERPESSOAIS EM UMA CARTILHA DE PORTUGUÊS COMO LÍNGUA DE ACOLHIMENTO Palavras-chaves: Linguística Sistêmico-Funcional; léxico-gramática; Português como Língua de Acolhimento.Systemic Functional Linguistics; embedded clauses; rankshift; extension; projection.Abstract: This work articulates language studies from a systemic-functional perspective to the context of Portuguese as a Host Language. The objective is to show, through the analysis of lexical-grammatical realizations of the transitivity, speech functions and modality meanings that build the field and the tenor in portuguese teaching material as a Host Language. Based on the systemic-functional perspective of language (HALLIDAY, 1989; HALLIDAY; MATHIESSEN, 2014), the results showed that the information is concentrated in the both fields documentation and legislation. As for the tenor variable, there was a prevalence of statements and questions and the use of modality to soften commands.Este trabalho articula estudos da linguagem na perspectiva sistêmico-funcional ao contexto de Português como Língua de Acolhimento. O objetivo é evidenciar, por meio da análise de realizações léxico-gramaticais de transitividade, funções de fala e modalidade significados que constroem o campo e as relações em um material didático de Português como Língua de Acolhimento. Alicerçado na perspectiva sistêmico-funcional da linguagem (HALLIDAY, 1989; HALLIDAY; MATHIESSEN, 2014), os resultados evidenciaram que as informações estão concentradas em dois campos documentação e legislação. Quanto à variável relações, verificou-se a prevalência de declarações e perguntas e o uso de modalidade para amenizar comandos.Universidade Federal do Norte do Tocantins2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/1433710.20873/uft2179-3948.2022v13n1p22-40EntreLetras; v. 13 n. 1 (2022): DOSSIÊ LINGUÍSTICA SISTÊMICO-FUNCIONAL: DIÁLOGO ENTRE TEORIA E PRÁTICA; 22 - 402179-3948reponame:EntreLetrasinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/14337/20514Copyright (c) 2022 EntreLetrashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Moraes Gugelmim, LorileiFuzer, Cristiane 2022-11-07T22:38:11Zoai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/14337Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/oaientreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br2179-39482178-9479opendoar:2022-11-07T22:38:11EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
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