Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação do Campo |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/12777 |
Resumo: | A presente pesquisa teve como objetivo descrever o tecnoestresse dos estudantes da carreira profissional de Educação de uma universidade pública da Amazônia Peruana durante a pandemia COVID-19. O enfoque foi quantitativo, o desenho não experimental e o tipo de pesquisa descritiva transversal. A amostra foi composta por 232 estudantes aos quais foi aplicado o Questionário de Tecnostresse, instrumento com níveis adequados de confiabilidade e validade. Os resultados indicam que os estudantes se caracterizaram por apresentar níveis moderados de tecnoestresse. Da mesma forma, quanto aos seus fatores, verificou-se que houve baixos níveis de tecnoansiedade e moderados níveis de tecnoadição e tecnofadiga. Por outro lado, constatou-se que algumas variáveis sociodemográficas como sexo, faixa etária e condição de trabalho dos estudantes estiveram significativamente associadas aos níveis de tecnoestresse. Concluiu-se que é necessário que a universidade tome algumas medidas preventivas e corretivas para reduzir a prevalência desta patologia nos estudantes. Da mesma forma, seria importante promover o desligamento digital para que possam realizar atividades físicas, cuidar da família e socializar. Palavras-chave: tecnoestresse, educação virtual, ensino superior universitário, estudantes universitários, COVID-19. Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 RESUMEN. La presente investigación tuvo como objetivo describir el tecnoestrés de los estudiantes de la carrera profesional de Educación de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19. El enfoque fue cuantitativo, el diseño no experimental y el tipo de investigación, descriptivo transversal. La muestra fue constituida por 232 estudiantes a quienes se les aplicó el Cuestionario de Tecnoestrés, instrumento con adecuados niveles de confiabilidad y validez. Los resultados indican que los estudiantes se caracterizaban por tener niveles moderados de tecnoestrés. Asimismo, respecto a sus factores, se encontró que existían niveles bajos de tecnoansiedad y niveles moderados de tecnoadicción y tecnofatiga. Por otro lado, se determinó que algunas variables sociodemográficas como el sexo, el grupo etario y la condición laboral de los estudiantes se asociaba significativamente a los niveles de tecnoestrés. Se concluyó que es necesario que la universidad tome algunas medidas preventivas y correctivas que permitan disminuir la prevalencia de dicho padecimiento en los estudiantes. Asimismo, sería importante fomentar la desconexión digital para que ellos realicen actividades físicas, de atención a sus familias y socialización. Palabras clave: tecnoestrés, educación virtual, educación superior universitaria, estudiantes universitarios, COVID-19. Technostress in students of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic ABSTRACT. The present research aimed to describe the technostress of the students of the Education career of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic. The approach was quantitative, the design non-experimental and the type of research, descriptive, cross-sectional. The sample consisted of 232 students to whom the Technostress Questionnaire was applied, an instrument with adequate levels of reliability and validity. The results indicate that the students were characterized by having moderate levels of technostress. Likewise, regarding its factors, it was found that there were low levels of technoanxiety and moderate levels of technoaddiction and technofatigue. On the other hand, it was determined that some sociodemographic variables such as sex, age group and the work condition of the students were significantly associated with levels of techno-stress. It was concluded that it is necessary for the university to take some preventive and corrective measures to reduce the prevalence of this condition in the students. Likewise, it would be important to promote digital disconnection so that they carry out physical activities, care for their families and socialization. Keywords: techno-stress, virtual education, university higher education, university students, COVID-19. |
id |
UFT-5_15836b11aff94c78f3f7ebbb472d145d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/12777 |
network_acronym_str |
UFT-5 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação do Campo |
repository_id_str |
|
spelling |
Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19A presente pesquisa teve como objetivo descrever o tecnoestresse dos estudantes da carreira profissional de Educação de uma universidade pública da Amazônia Peruana durante a pandemia COVID-19. O enfoque foi quantitativo, o desenho não experimental e o tipo de pesquisa descritiva transversal. A amostra foi composta por 232 estudantes aos quais foi aplicado o Questionário de Tecnostresse, instrumento com níveis adequados de confiabilidade e validade. Os resultados indicam que os estudantes se caracterizaram por apresentar níveis moderados de tecnoestresse. Da mesma forma, quanto aos seus fatores, verificou-se que houve baixos níveis de tecnoansiedade e moderados níveis de tecnoadição e tecnofadiga. Por outro lado, constatou-se que algumas variáveis sociodemográficas como sexo, faixa etária e condição de trabalho dos estudantes estiveram significativamente associadas aos níveis de tecnoestresse. Concluiu-se que é necessário que a universidade tome algumas medidas preventivas e corretivas para reduzir a prevalência desta patologia nos estudantes. Da mesma forma, seria importante promover o desligamento digital para que possam realizar atividades físicas, cuidar da família e socializar. Palavras-chave: tecnoestresse, educação virtual, ensino superior universitário, estudantes universitários, COVID-19. Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 RESUMEN. La presente investigación tuvo como objetivo describir el tecnoestrés de los estudiantes de la carrera profesional de Educación de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19. El enfoque fue cuantitativo, el diseño no experimental y el tipo de investigación, descriptivo transversal. La muestra fue constituida por 232 estudiantes a quienes se les aplicó el Cuestionario de Tecnoestrés, instrumento con adecuados niveles de confiabilidad y validez. Los resultados indican que los estudiantes se caracterizaban por tener niveles moderados de tecnoestrés. Asimismo, respecto a sus factores, se encontró que existían niveles bajos de tecnoansiedad y niveles moderados de tecnoadicción y tecnofatiga. Por otro lado, se determinó que algunas variables sociodemográficas como el sexo, el grupo etario y la condición laboral de los estudiantes se asociaba significativamente a los niveles de tecnoestrés. Se concluyó que es necesario que la universidad tome algunas medidas preventivas y correctivas que permitan disminuir la prevalencia de dicho padecimiento en los estudiantes. Asimismo, sería importante fomentar la desconexión digital para que ellos realicen actividades físicas, de atención a sus familias y socialización. Palabras clave: tecnoestrés, educación virtual, educación superior universitaria, estudiantes universitarios, COVID-19. Technostress in students of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic ABSTRACT. The present research aimed to describe the technostress of the students of the Education career of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic. The approach was quantitative, the design non-experimental and the type of research, descriptive, cross-sectional. The sample consisted of 232 students to whom the Technostress Questionnaire was applied, an instrument with adequate levels of reliability and validity. The results indicate that the students were characterized by having moderate levels of technostress. Likewise, regarding its factors, it was found that there were low levels of technoanxiety and moderate levels of technoaddiction and technofatigue. On the other hand, it was determined that some sociodemographic variables such as sex, age group and the work condition of the students were significantly associated with levels of techno-stress. It was concluded that it is necessary for the university to take some preventive and corrective measures to reduce the prevalence of this condition in the students. Likewise, it would be important to promote digital disconnection so that they carry out physical activities, care for their families and socialization. Keywords: techno-stress, virtual education, university higher education, university students, COVID-19.A presente pesquisa teve como objetivo descrever o tecnoestresse dos estudantes da carreira profissional de Educação de uma universidade pública da Amazônia Peruana durante a pandemia COVID-19. O enfoque foi quantitativo, o desenho não experimental e o tipo de pesquisa descritiva transversal. A amostra foi composta por 232 estudantes aos quais foi aplicado o Questionário de Tecnostresse, instrumento com níveis adequados de confiabilidade e validade. Os resultados indicam que os estudantes se caracterizaram por apresentar níveis moderados de tecnoestresse. Da mesma forma, quanto aos seus fatores, verificou-se que houve baixos níveis de tecnoansiedade e moderados níveis de tecnoadição e tecnofadiga. Por outro lado, constatou-se que algumas variáveis sociodemográficas como sexo, faixa etária e condição de trabalho dos estudantes estiveram significativamente associadas aos níveis de tecnoestresse. Concluiu-se que é necessário que a universidade tome algumas medidas preventivas e corretivas para reduzir a prevalência desta patologia nos estudantes. Da mesma forma, seria importante promover o desligamento digital para que possam realizar atividades físicas, cuidar da família e socializar. Palavras-chave: tecnoestresse, educação virtual, ensino superior universitário, estudantes universitários, COVID-19. Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 RESUMEN. La presente investigación tuvo como objetivo describir el tecnoestrés de los estudiantes de la carrera profesional de Educación de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19. El enfoque fue cuantitativo, el diseño no experimental y el tipo de investigación, descriptivo transversal. La muestra fue constituida por 232 estudiantes a quienes se les aplicó el Cuestionario de Tecnoestrés, instrumento con adecuados niveles de confiabilidad y validez. Los resultados indican que los estudiantes se caracterizaban por tener niveles moderados de tecnoestrés. Asimismo, respecto a sus factores, se encontró que existían niveles bajos de tecnoansiedad y niveles moderados de tecnoadicción y tecnofatiga. Por otro lado, se determinó que algunas variables sociodemográficas como el sexo, el grupo etario y la condición laboral de los estudiantes se asociaba significativamente a los niveles de tecnoestrés. Se concluyó que es necesario que la universidad tome algunas medidas preventivas y correctivas que permitan disminuir la prevalencia de dicho padecimiento en los estudiantes. Asimismo, sería importante fomentar la desconexión digital para que ellos realicen actividades físicas, de atención a sus familias y socialización. Palabras clave: tecnoestrés, educación virtual, educación superior universitaria, estudiantes universitarios, COVID-19. Technostress in students of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic ABSTRACT. The present research aimed to describe the technostress of the students of the Education career of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic. The approach was quantitative, the design non-experimental and the type of research, descriptive, cross-sectional. The sample consisted of 232 students to whom the Technostress Questionnaire was applied, an instrument with adequate levels of reliability and validity. The results indicate that the students were characterized by having moderate levels of technostress. Likewise, regarding its factors, it was found that there were low levels of technoanxiety and moderate levels of technoaddiction and technofatigue. On the other hand, it was determined that some sociodemographic variables such as sex, age group and the work condition of the students were significantly associated with levels of techno-stress. It was concluded that it is necessary for the university to take some preventive and corrective measures to reduce the prevalence of this condition in the students. Likewise, it would be important to promote digital disconnection so that they carry out physical activities, care for their families and socialization. Keywords: techno-stress, virtual education, university higher education, university students, COVID-19.A presente pesquisa teve como objetivo descrever o tecnoestresse dos estudantes da carreira profissional de Educação de uma universidade pública da Amazônia Peruana durante a pandemia COVID-19. O enfoque foi quantitativo, o desenho não experimental e o tipo de pesquisa descritiva transversal. A amostra foi composta por 232 estudantes aos quais foi aplicado o Questionário de Tecnostresse, instrumento com níveis adequados de confiabilidade e validade. Os resultados indicam que os estudantes se caracterizaram por apresentar níveis moderados de tecnoestresse. Da mesma forma, quanto aos seus fatores, verificou-se que houve baixos níveis de tecnoansiedade e moderados níveis de tecnoadição e tecnofadiga. Por outro lado, constatou-se que algumas variáveis sociodemográficas como sexo, faixa etária e condição de trabalho dos estudantes estiveram significativamente associadas aos níveis de tecnoestresse. Concluiu-se que é necessário que a universidade tome algumas medidas preventivas e corretivas para reduzir a prevalência desta patologia nos estudantes. Da mesma forma, seria importante promover o desligamento digital para que possam realizar atividades físicas, cuidar da família e socializar. Palavras-chave: tecnoestresse, educação virtual, ensino superior universitário, estudantes universitários, COVID-19. Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 RESUMEN. La presente investigación tuvo como objetivo describir el tecnoestrés de los estudiantes de la carrera profesional de Educación de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19. El enfoque fue cuantitativo, el diseño no experimental y el tipo de investigación, descriptivo transversal. La muestra fue constituida por 232 estudiantes a quienes se les aplicó el Cuestionario de Tecnoestrés, instrumento con adecuados niveles de confiabilidad y validez. Los resultados indican que los estudiantes se caracterizaban por tener niveles moderados de tecnoestrés. Asimismo, respecto a sus factores, se encontró que existían niveles bajos de tecnoansiedad y niveles moderados de tecnoadicción y tecnofatiga. Por otro lado, se determinó que algunas variables sociodemográficas como el sexo, el grupo etario y la condición laboral de los estudiantes se asociaba significativamente a los niveles de tecnoestrés. Se concluyó que es necesario que la universidad tome algunas medidas preventivas y correctivas que permitan disminuir la prevalencia de dicho padecimiento en los estudiantes. Asimismo, sería importante fomentar la desconexión digital para que ellos realicen actividades físicas, de atención a sus familias y socialización. Palabras clave: tecnoestrés, educación virtual, educación superior universitaria, estudiantes universitarios, COVID-19. Technostress in students of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic ABSTRACT. The present research aimed to describe the technostress of the students of the Education career of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic. The approach was quantitative, the design non-experimental and the type of research, descriptive, cross-sectional. The sample consisted of 232 students to whom the Technostress Questionnaire was applied, an instrument with adequate levels of reliability and validity. The results indicate that the students were characterized by having moderate levels of technostress. Likewise, regarding its factors, it was found that there were low levels of technoanxiety and moderate levels of technoaddiction and technofatigue. On the other hand, it was determined that some sociodemographic variables such as sex, age group and the work condition of the students were significantly associated with levels of techno-stress. It was concluded that it is necessary for the university to take some preventive and corrective measures to reduce the prevalence of this condition in the students. Likewise, it would be important to promote digital disconnection so that they carry out physical activities, care for their families and socialization. Keywords: techno-stress, virtual education, university higher education, university students, COVID-19.A presente pesquisa teve como objetivo descrever o tecnoestresse dos estudantes da carreira profissional de Educação de uma universidade pública da Amazônia Peruana durante a pandemia COVID-19. O enfoque foi quantitativo, o desenho não experimental e o tipo de pesquisa descritiva transversal. A amostra foi composta por 232 estudantes aos quais foi aplicado o Questionário de Tecnostresse, instrumento com níveis adequados de confiabilidade e validade. Os resultados indicam que os estudantes se caracterizaram por apresentar níveis moderados de tecnoestresse. Da mesma forma, quanto aos seus fatores, verificou-se que houve baixos níveis de tecnoansiedade e moderados níveis de tecnoadição e tecnofadiga. Por outro lado, constatou-se que algumas variáveis sociodemográficas como sexo, faixa etária e condição de trabalho dos estudantes estiveram significativamente associadas aos níveis de tecnoestresse. Concluiu-se que é necessário que a universidade tome algumas medidas preventivas e corretivas para reduzir a prevalência desta patologia nos estudantes. Da mesma forma, seria importante promover o desligamento digital para que possam realizar atividades físicas, cuidar da família e socializar. Palavras-chave: tecnoestresse, educação virtual, ensino superior universitário, estudantes universitários, COVID-19. Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 RESUMEN. La presente investigación tuvo como objetivo describir el tecnoestrés de los estudiantes de la carrera profesional de Educación de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19. El enfoque fue cuantitativo, el diseño no experimental y el tipo de investigación, descriptivo transversal. La muestra fue constituida por 232 estudiantes a quienes se les aplicó el Cuestionario de Tecnoestrés, instrumento con adecuados niveles de confiabilidad y validez. Los resultados indican que los estudiantes se caracterizaban por tener niveles moderados de tecnoestrés. Asimismo, respecto a sus factores, se encontró que existían niveles bajos de tecnoansiedad y niveles moderados de tecnoadicción y tecnofatiga. Por otro lado, se determinó que algunas variables sociodemográficas como el sexo, el grupo etario y la condición laboral de los estudiantes se asociaba significativamente a los niveles de tecnoestrés. Se concluyó que es necesario que la universidad tome algunas medidas preventivas y correctivas que permitan disminuir la prevalencia de dicho padecimiento en los estudiantes. Asimismo, sería importante fomentar la desconexión digital para que ellos realicen actividades físicas, de atención a sus familias y socialización. Palabras clave: tecnoestrés, educación virtual, educación superior universitaria, estudiantes universitarios, COVID-19. Technostress in students of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic ABSTRACT. The present research aimed to describe the technostress of the students of the Education career of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic. The approach was quantitative, the design non-experimental and the type of research, descriptive, cross-sectional. The sample consisted of 232 students to whom the Technostress Questionnaire was applied, an instrument with adequate levels of reliability and validity. The results indicate that the students were characterized by having moderate levels of technostress. Likewise, regarding its factors, it was found that there were low levels of technoanxiety and moderate levels of technoaddiction and technofatigue. On the other hand, it was determined that some sociodemographic variables such as sex, age group and the work condition of the students were significantly associated with levels of techno-stress. It was concluded that it is necessary for the university to take some preventive and corrective measures to reduce the prevalence of this condition in the students. Likewise, it would be important to promote digital disconnection so that they carry out physical activities, care for their families and socialization. Keywords: techno-stress, virtual education, university higher education, university students, COVID-19.A presente pesquisa teve como objetivo descrever o tecnoestresse dos estudantes da carreira profissional de Educação de uma universidade pública da Amazônia Peruana durante a pandemia COVID-19. O enfoque foi quantitativo, o desenho não experimental e o tipo de pesquisa descritiva transversal. A amostra foi composta por 232 estudantes aos quais foi aplicado o Questionário de Tecnostresse, instrumento com níveis adequados de confiabilidade e validade. Os resultados indicam que os estudantes se caracterizaram por apresentar níveis moderados de tecnoestresse. Da mesma forma, quanto aos seus fatores, verificou-se que houve baixos níveis de tecnoansiedade e moderados níveis de tecnoadição e tecnofadiga. Por outro lado, constatou-se que algumas variáveis sociodemográficas como sexo, faixa etária e condição de trabalho dos estudantes estiveram significativamente associadas aos níveis de tecnoestresse. Concluiu-se que é necessário que a universidade tome algumas medidas preventivas e corretivas para reduzir a prevalência desta patologia nos estudantes. Da mesma forma, seria importante promover o desligamento digital para que possam realizar atividades físicas, cuidar da família e socializar. Palavras-chave: tecnoestresse, educação virtual, ensino superior universitário, estudantes universitários, COVID-19. Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 RESUMEN. La presente investigación tuvo como objetivo describir el tecnoestrés de los estudiantes de la carrera profesional de Educación de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19. El enfoque fue cuantitativo, el diseño no experimental y el tipo de investigación, descriptivo transversal. La muestra fue constituida por 232 estudiantes a quienes se les aplicó el Cuestionario de Tecnoestrés, instrumento con adecuados niveles de confiabilidad y validez. Los resultados indican que los estudiantes se caracterizaban por tener niveles moderados de tecnoestrés. Asimismo, respecto a sus factores, se encontró que existían niveles bajos de tecnoansiedad y niveles moderados de tecnoadicción y tecnofatiga. Por otro lado, se determinó que algunas variables sociodemográficas como el sexo, el grupo etario y la condición laboral de los estudiantes se asociaba significativamente a los niveles de tecnoestrés. Se concluyó que es necesario que la universidad tome algunas medidas preventivas y correctivas que permitan disminuir la prevalencia de dicho padecimiento en los estudiantes. Asimismo, sería importante fomentar la desconexión digital para que ellos realicen actividades físicas, de atención a sus familias y socialización. Palabras clave: tecnoestrés, educación virtual, educación superior universitaria, estudiantes universitarios, COVID-19. Technostress in students of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic ABSTRACT. The present research aimed to describe the technostress of the students of the Education career of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic. The approach was quantitative, the design non-experimental and the type of research, descriptive, cross-sectional. The sample consisted of 232 students to whom the Technostress Questionnaire was applied, an instrument with adequate levels of reliability and validity. The results indicate that the students were characterized by having moderate levels of technostress. Likewise, regarding its factors, it was found that there were low levels of technoanxiety and moderate levels of technoaddiction and technofatigue. On the other hand, it was determined that some sociodemographic variables such as sex, age group and the work condition of the students were significantly associated with levels of techno-stress. It was concluded that it is necessary for the university to take some preventive and corrective measures to reduce the prevalence of this condition in the students. Likewise, it would be important to promote digital disconnection so that they carry out physical activities, care for their families and socialization. Keywords: techno-stress, virtual education, university higher education, university students, COVID-19.Universidade Federal do Tocantins2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/1277710.20873/uft.rbec.e12777Brazilian Journal of Rural Education; Bd. 6 (2021): Publicação Contínua / Continuous Publication; e12777Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 6 (2021): Publicação Contínua / Continuous Publication; e12777Revista Brasileña de Educación Rural; Vol. 6 (2021): Publicação Contínua / Continuous Publication; e12777Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 6 (2021): Publicação Contínua / Continuous Publication; e12777Revista Brasileira de Educação do Campo; v. 6 (2021): Publicação Contínua / Continuous Publication; e127772525-4863reponame:Revista Brasileira de Educação do Campoinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTspahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/12777/19090https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/12777/19091Copyright (c) 2021 Edwin Gustavo Estrada Araoz, Néstor Antonio Gallegos Ramos, Karl Herbert Huaypar Loayza, Yolanda Paredes Valverde, Rosel Quispe Herrerainfo:eu-repo/semantics/openAccessEstrada Araoz, Edwin GustavoGallegos Ramos, Néstor AntonioHuaypar Loayza, Karl HerbertParedes Valverde, YolandaQuispe Herrera, Rosel2021-08-31T23:19:17Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/12777Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campoPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/oaigustavo.araujo@uft.edu.br||rbec@uft.edu.br||gustavo.araujo@uft.edu.br|| rbec@uft.edu.br2525-48632525-4863opendoar:2021-08-31T23:19:17Revista Brasileira de Educação do Campo - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 |
title |
Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 |
spellingShingle |
Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 Estrada Araoz, Edwin Gustavo |
title_short |
Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 |
title_full |
Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 |
title_fullStr |
Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 |
title_full_unstemmed |
Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 |
title_sort |
Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 |
author |
Estrada Araoz, Edwin Gustavo |
author_facet |
Estrada Araoz, Edwin Gustavo Gallegos Ramos, Néstor Antonio Huaypar Loayza, Karl Herbert Paredes Valverde, Yolanda Quispe Herrera, Rosel |
author_role |
author |
author2 |
Gallegos Ramos, Néstor Antonio Huaypar Loayza, Karl Herbert Paredes Valverde, Yolanda Quispe Herrera, Rosel |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Estrada Araoz, Edwin Gustavo Gallegos Ramos, Néstor Antonio Huaypar Loayza, Karl Herbert Paredes Valverde, Yolanda Quispe Herrera, Rosel |
description |
A presente pesquisa teve como objetivo descrever o tecnoestresse dos estudantes da carreira profissional de Educação de uma universidade pública da Amazônia Peruana durante a pandemia COVID-19. O enfoque foi quantitativo, o desenho não experimental e o tipo de pesquisa descritiva transversal. A amostra foi composta por 232 estudantes aos quais foi aplicado o Questionário de Tecnostresse, instrumento com níveis adequados de confiabilidade e validade. Os resultados indicam que os estudantes se caracterizaram por apresentar níveis moderados de tecnoestresse. Da mesma forma, quanto aos seus fatores, verificou-se que houve baixos níveis de tecnoansiedade e moderados níveis de tecnoadição e tecnofadiga. Por outro lado, constatou-se que algumas variáveis sociodemográficas como sexo, faixa etária e condição de trabalho dos estudantes estiveram significativamente associadas aos níveis de tecnoestresse. Concluiu-se que é necessário que a universidade tome algumas medidas preventivas e corretivas para reduzir a prevalência desta patologia nos estudantes. Da mesma forma, seria importante promover o desligamento digital para que possam realizar atividades físicas, cuidar da família e socializar. Palavras-chave: tecnoestresse, educação virtual, ensino superior universitário, estudantes universitários, COVID-19. Tecnoestrés en estudiantes de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19 RESUMEN. La presente investigación tuvo como objetivo describir el tecnoestrés de los estudiantes de la carrera profesional de Educación de una universidad pública de la Amazonía peruana durante la pandemia COVID-19. El enfoque fue cuantitativo, el diseño no experimental y el tipo de investigación, descriptivo transversal. La muestra fue constituida por 232 estudiantes a quienes se les aplicó el Cuestionario de Tecnoestrés, instrumento con adecuados niveles de confiabilidad y validez. Los resultados indican que los estudiantes se caracterizaban por tener niveles moderados de tecnoestrés. Asimismo, respecto a sus factores, se encontró que existían niveles bajos de tecnoansiedad y niveles moderados de tecnoadicción y tecnofatiga. Por otro lado, se determinó que algunas variables sociodemográficas como el sexo, el grupo etario y la condición laboral de los estudiantes se asociaba significativamente a los niveles de tecnoestrés. Se concluyó que es necesario que la universidad tome algunas medidas preventivas y correctivas que permitan disminuir la prevalencia de dicho padecimiento en los estudiantes. Asimismo, sería importante fomentar la desconexión digital para que ellos realicen actividades físicas, de atención a sus familias y socialización. Palabras clave: tecnoestrés, educación virtual, educación superior universitaria, estudiantes universitarios, COVID-19. Technostress in students of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic ABSTRACT. The present research aimed to describe the technostress of the students of the Education career of a public university in the Peruvian Amazon during the COVID-19 pandemic. The approach was quantitative, the design non-experimental and the type of research, descriptive, cross-sectional. The sample consisted of 232 students to whom the Technostress Questionnaire was applied, an instrument with adequate levels of reliability and validity. The results indicate that the students were characterized by having moderate levels of technostress. Likewise, regarding its factors, it was found that there were low levels of technoanxiety and moderate levels of technoaddiction and technofatigue. On the other hand, it was determined that some sociodemographic variables such as sex, age group and the work condition of the students were significantly associated with levels of techno-stress. It was concluded that it is necessary for the university to take some preventive and corrective measures to reduce the prevalence of this condition in the students. Likewise, it would be important to promote digital disconnection so that they carry out physical activities, care for their families and socialization. Keywords: techno-stress, virtual education, university higher education, university students, COVID-19. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/12777 10.20873/uft.rbec.e12777 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/12777 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.rbec.e12777 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/12777/19090 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/12777/19091 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Rural Education; Bd. 6 (2021): Publicação Contínua / Continuous Publication; e12777 Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 6 (2021): Publicação Contínua / Continuous Publication; e12777 Revista Brasileña de Educación Rural; Vol. 6 (2021): Publicação Contínua / Continuous Publication; e12777 Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 6 (2021): Publicação Contínua / Continuous Publication; e12777 Revista Brasileira de Educação do Campo; v. 6 (2021): Publicação Contínua / Continuous Publication; e12777 2525-4863 reponame:Revista Brasileira de Educação do Campo instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação do Campo |
collection |
Revista Brasileira de Educação do Campo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação do Campo - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gustavo.araujo@uft.edu.br||rbec@uft.edu.br||gustavo.araujo@uft.edu.br|| rbec@uft.edu.br |
_version_ |
1798319759982329856 |