La formación del maestro primario rural

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grandal, Marìa Luisa Ramos
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação do Campo
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/2835
Resumo: The formation of the primary school teachers in the mid-level who will work in rural schools demand a close link between theory and his/her country practice, so it is necessary an investigative initial training that allow them to acquire the essential and flexible minimum content that supports the exercise of the investigative function in their professional performance. The aim of this article is to reflect on the possibilities offered by the investigative approach to addressing the content of educational research in the process of initial training of primary teacher mid-level, with emphasis on those who will serve in rural schools. From the research literature reviewed some terms as initial training and the research approach, from dialectical materialism, are defined and it is also explained how to implement that approach in the training process. The proposal has been evaluated and approved by the authorities of the Ministry of Education of Cuba, it is in the process of organization and design for implementation in pedagogical schools.
id UFT-5_ea6fdaccf77dfba980b153644ea22d96
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2835
network_acronym_str UFT-5
network_name_str Revista Brasileira de Educação do Campo
repository_id_str
spelling La formación del maestro primario ruralThe rural primary teacher's formationA formação do professor do primário ruralLa formación del maestro primario ruralLa formación del maestro primario ruralenfoque investigativomaestro primario de nivel medioentorno rural.The formation of the primary school teachers in the mid-level who will work in rural schools demand a close link between theory and his/her country practice, so it is necessary an investigative initial training that allow them to acquire the essential and flexible minimum content that supports the exercise of the investigative function in their professional performance. The aim of this article is to reflect on the possibilities offered by the investigative approach to addressing the content of educational research in the process of initial training of primary teacher mid-level, with emphasis on those who will serve in rural schools. From the research literature reviewed some terms as initial training and the research approach, from dialectical materialism, are defined and it is also explained how to implement that approach in the training process. The proposal has been evaluated and approved by the authorities of the Ministry of Education of Cuba, it is in the process of organization and design for implementation in pedagogical schools.A formação do professor em nível médio que irá atuar em escolas primárias rurais de Cuba exige uma estreita ligação entre a teoria e a prática, pois é necessária uma formação inicial de pesquisa que lhe permite apropriar-se do conteúdo mínimo essencial e flexível que fundamenta o exercício da pesquisa no seu desempenho profissional. A partir dessa perspectiva, o objetivo deste artigo é refletir sobre as possibilidades oferecidas pela abordagem de investigação para abordar o conteúdo da pesquisa educacional no processo de formação inicial de professores primários de nível médio em escolas rurais cubanas. A partir da literatura científica da área, principalmente no que se refere à formação inicial e a avaliação, a abordagem desta pesquisa se fundamenta na perspectiva do materialismo histórico e dialético, no intuito de auxiliar a entender a possibilidade de implementação da abordagem de investigação no processo de formação docente. Diante disso, foi constatada que essa proposta, que está em processo de organização, foi avaliada e aprovada pelas autoridades do Ministério da Educação de Cuba, e que há um projeto para implementação dessa proposta nas escolas pedagógicas.Resumen La formación del maestro primario de nivel medio que se desempeñará en escuelas rurales demanda un estrecho vínculo entre la teoría y su práctica campestre, por lo que necesita de una formación inicial investigativa que le permita apropiarse de los contenidos mínimos indispensables y flexibles que sustente el ejercicio de la función investigativa en su desempeño profesional. El objetivo de este artículo es reflexionar acerca de las posibilidades que ofrece el enfoque investigativo para el abordaje de los contenidos de la investigación educativa en el proceso de formación inicial de los maestro primario de nivel medio, con énfasis para el que se desempeñará en escuelas rurales. Con el empleo de métodos teóricos se define la formación inicial investigativa, el enfoque investigativo desde la dialéctica materialista y se explicita cómo implementarlo en el proceso formativo. El enfoque investigativo por su esencia constituye germen de formación, y génesis de un modo de actuación profesional trasformador que le impregna un profundo carácter humanista al proceso formativo de maestros primarios de nivel medio. Produce un tránsito hacia niveles superiores de desarrollo, materializado en el progreso de una actitud crítica, un pensamiento científico y un desempeño exitoso en su contexto de actuación pedagógica. Palabras claves: enfoque investigativo, maestro primario de nivel medio, entorno rural.A formação do professor do primário rural A formação do professor em nível médio que irá atuar em escolas primárias rurais de Cuba exige uma estreita ligação entre a teoria e a prática, pois é necessária uma formação inicial de pesquisa que lhe permite apropriar-se do conteúdo mínimo essencial e flexível que fundamenta o exercício da pesquisa no seu desempenho profissional. A partir dessa perspectiva, o objetivo deste artigo é refletir sobre as possibilidades oferecidas pela abordagem de investigação para abordar o conteúdo da pesquisa educacional no processo de formação inicial de professores primários de nível médio em escolas rurais cubanas. A partir da literatura científica da área, principalmente no que se refere à formação inicial e a avaliação, a abordagem desta pesquisa se fundamenta na perspectiva do materialismo histórico e dialético, no intuito de auxiliar a entender a possibilidade de implementação da abordagem de investigação no processo de formação docente. Diante disso, foi constatada que essa proposta, que está em processo de organização, foi avaliada e aprovada pelas autoridades do Ministério da Educação de Cuba, e que há um projeto para implementação dessa proposta nas escolas pedagógicas. Palavras-Chave: A formação Inicial de Pesquisa, Abordagem de Pesquisa, Professor Primário de Nível Médio, Ambiente Rural.   The rural primary teacher's formation ABSTRACT. The formation of the primary school teachers in the mid- level who will work in rural schools demand a close link between theory and his/her country practice, so it is necessary an investigative initial training that allows them to acquire the essential and flexible minimum content that supports the exercise of the investigative function in their professional  performance. The aim of this article is to reflect on the possibilities offered by the investigative approach to addressing the content of educational research in the process of initial training of primary teacher mid-level, with emphasis on those who  will serve in rural schools . From the research literature reviewed some terms as initial training and the research approach, from dialectical materialism, are defined and it is also explained how to implement that approach in the training process. The proposal has been evaluated and approved by the authorities of the Ministry of Education of Cuba, it is in the process of organization and design for implementation in pedagogical schools.  Keywords: initial investigative training, investigative approach,  primary school teachers in the mid-level, rural environment.    La formación del maestro primario rural RESUMEN. La formación del maestro primario de nivel medio que se desempeñará en escuelas rurales demanda un estrecho  vínculo entre la teoría y su práctica campestre, por lo que necesita de una formación inicial investigativa que le permita apropiarse de los contenidos mínimos indispensables y flexibles que  sustente el ejercicio de la función investigativa en su desempeño profesional. El objetivo de este artículo es reflexionar acerca de las posibilidades que ofrece el enfoque investigativo para el abordaje de los contenidos de la investigación educativa en el proceso de formación inicial de los maestro primario de nivel medio, con énfasis para el que se desempeñará en escuelas rurales. De la bibliografía revisada se define la formación inicial investigativa; el enfoque investigativo desde la dialéctica materialista y se explicita cómo implementarlo en el proceso formativo. La propuesta ha sido evaluada y aprobada por las autoridades del Ministerio de Educación de Cuba, se encuentra en fase de organización y diseño para su implementación en las escuelas pedagógicas del país. Palabras-clave: Formación Inicial Investigativa, Enfoque Investigativo, Maestro Primario de Nivel Medio, Entorno Rural.Universidade Federal do Tocantins2017-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares"application/pdftext/htmlhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/283510.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p07Brazilian Journal of Rural Education; Bd. 2 Nr. 1 (2017): Jan./Jun.; 07-22Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 2 No. 1 (2017): Jan./Jun.; 07-22Revista Brasileña de Educación Rural; Vol. 2 Núm. 1 (2017): Ene./Jun.; 07-22Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 2 No. 1 (2017): Jan./Jun.; 07-22Revista Brasileira de Educação do Campo; v. 2 n. 1 (2017): Jan./Jun.; 07-222525-4863reponame:Revista Brasileira de Educação do Campoinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTspaporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/2835/9632https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/2835/11860Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação do Campoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGrandal, Marìa Luisa Ramos2018-09-21T13:09:15Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2835Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campoPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/oaigustavo.araujo@uft.edu.br||rbec@uft.edu.br||gustavo.araujo@uft.edu.br|| rbec@uft.edu.br2525-48632525-4863opendoar:2018-09-21T13:09:15Revista Brasileira de Educação do Campo - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv La formación del maestro primario rural
The rural primary teacher's formation
A formação do professor do primário rural
La formación del maestro primario rural
La formación del maestro primario rural
title La formación del maestro primario rural
spellingShingle La formación del maestro primario rural
Grandal, Marìa Luisa Ramos
enfoque investigativo
maestro primario de nivel medio
entorno rural.
title_short La formación del maestro primario rural
title_full La formación del maestro primario rural
title_fullStr La formación del maestro primario rural
title_full_unstemmed La formación del maestro primario rural
title_sort La formación del maestro primario rural
author Grandal, Marìa Luisa Ramos
author_facet Grandal, Marìa Luisa Ramos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grandal, Marìa Luisa Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv enfoque investigativo
maestro primario de nivel medio
entorno rural.
topic enfoque investigativo
maestro primario de nivel medio
entorno rural.
description The formation of the primary school teachers in the mid-level who will work in rural schools demand a close link between theory and his/her country practice, so it is necessary an investigative initial training that allow them to acquire the essential and flexible minimum content that supports the exercise of the investigative function in their professional performance. The aim of this article is to reflect on the possibilities offered by the investigative approach to addressing the content of educational research in the process of initial training of primary teacher mid-level, with emphasis on those who will serve in rural schools. From the research literature reviewed some terms as initial training and the research approach, from dialectical materialism, are defined and it is also explained how to implement that approach in the training process. The proposal has been evaluated and approved by the authorities of the Ministry of Education of Cuba, it is in the process of organization and design for implementation in pedagogical schools.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado pelos pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/2835
10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p07
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/2835
identifier_str_mv 10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p07
dc.language.iso.fl_str_mv spa
por
language spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/2835/9632
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/2835/11860
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação do Campo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação do Campo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Rural Education; Bd. 2 Nr. 1 (2017): Jan./Jun.; 07-22
Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 2 No. 1 (2017): Jan./Jun.; 07-22
Revista Brasileña de Educación Rural; Vol. 2 Núm. 1 (2017): Ene./Jun.; 07-22
Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 2 No. 1 (2017): Jan./Jun.; 07-22
Revista Brasileira de Educação do Campo; v. 2 n. 1 (2017): Jan./Jun.; 07-22
2525-4863
reponame:Revista Brasileira de Educação do Campo
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Brasileira de Educação do Campo
collection Revista Brasileira de Educação do Campo
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação do Campo - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gustavo.araujo@uft.edu.br||rbec@uft.edu.br||gustavo.araujo@uft.edu.br|| rbec@uft.edu.br
_version_ 1798319755508056064