BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bueno, Thaísa Cristina
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Reino, Lucas Santiago Arraes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573
Resumo: The purpose of this article is to identify which writing strategies are adopted by cyber newspapers, traditional and web native ones, in the construction of clickbait titles. The research starts from the categorization proposed by the Facebook to discern what would be a clickbait title and intends to detect the guidelines of advertising narratives that would be guiding this writing and interfering in its genesis. We start from the hypothesis that clickbait is a teaser, an advertising resource used in campaigns and product launches that has migrated to the writing press, subverting its structure and, therefore, de-characterizing it as a journalistic title. The study also aims to understand the reasons that guaranties the existence of this model, despite the hard criticism that clickbait strategies receive from researchers, vehiclesand readers.To achieve these objectives, the literature review is based on the studies of authors who discuss the journalistic title, the teaser in advertising and the sensationalism.
id UFT-7_0abb9b02e275a775aceb76eec4fe93a9
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4573
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitlesENTRE LA TABLOIDIZACIÓN Y EL TEASER PUBLICITARIO: un análisis de los títulos cazaclicsENTRE A TABLOIDIZAÇÃO E O TEASER PUBLICITÁRIO: uma análise dos títulos caça-cliquesTitlesClickbaitTeaserSensationalismTitlesClickbaitTeaserSensationalismTítulosCazaclicsTeaserSensacionalismoTítulosCazaclicsTeaserSensacionalismotítuloscaça-cliquesTeaserSensacionalismoTítulosCaça-cliquesTeaserSensacionalismoThe purpose of this article is to identify which writing strategies are adopted by cyber newspapers, traditional and web native ones, in the construction of clickbait titles. The research starts from the categorization proposed by the Facebook to discern what would be a clickbait title and intends to detect the guidelines of advertising narratives that would be guiding this writing and interfering in its genesis. We start from the hypothesis that clickbait is a teaser, an advertising resource used in campaigns and product launches that has migrated to the writing press, subverting its structure and, therefore, de-characterizing it as a journalistic title. The study also aims to understand the reasons that guaranties the existence of this model, despite the hard criticism that clickbait strategies receive from researchers, vehiclesand readers.To achieve these objectives, the literature review is based on the studies of authors who discuss the journalistic title, the teaser in advertising and the sensationalism.La propuesta de este artículo es identificar qué estrategias se adoptan por lãs redacciones de los ciberdiarios, tradicionales y nativos de la web, em la construcción de los títulos “cazaclics”. La investigación parte de La categorización propuesta por Facebook para discernir cuales serían los títulos “cazaclics” y entonces se pretende detectar lãs orientaciones de narrativas publicitarias que estarían direccionando esa escritura e interfiriendo em su génesis. Se parte de lahipótesis de que El “cazaclic” es um teaser, recurso publicitario usado em campañas y lanzamiento de productos que migra a la escritura de la prensa subvirtiendo su estructura y, por lo tanto, se descaracteriza como título periodístico. El estudio se propone tambíen entender el por qué de La existencia de este modelo de escritura a pesar de las duras críticas que los “cazaclics” reciben tanto de los investigadores, como de los vehículos, además de los propios lectores. Para ello, este artículo basa su levantamiento em estudios de autores que discuten el título periodístico, El teaser em La publicidad y el sensacionalismo.A proposta deste artigo é identificar quais estratégias de redação são adotadas pelos ciberjornais, tradicionais e nativos da web, na construção dos títulos caça-cliques. A pesquisa parte da categorização proposta pelo Facebook para discernir o que seriam os títulos caça-cliques e tenciona detectar as orientações de narrativas publicitárias que estariam guiando essa escrita e interferindo na sua gênese. Parte-se da hipótese de que o caça-clique é um teaser, recurso publicitário usado em campanhas e lançamento de produtos que migra para a escrita da imprensa, subvertendo sua estrutura e, portanto, descaracterizando-se como título jornalístico. O estudo propõe-se, ainda, a entender o porquê da existência desse modelo de escrita apesar das críticas ferrenhas que as estratégias de caça-clique recebem tanto dos pesquisadores, quanto dos veículos e dos próprios leitores. Para isso, embasa o levantamento em estudos de autores que discutem o título jornalístico, o teaser na publicidade e o sensacionalismo.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/octet-streamapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/457310.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p675Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-7072447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13084https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13574https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13590https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13606https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13175https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13199Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessBueno, Thaísa CristinaReino, Lucas Santiago Arraes2022-03-04T13:11:54Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4573Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:54Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles
ENTRE LA TABLOIDIZACIÓN Y EL TEASER PUBLICITARIO: un análisis de los títulos cazaclics
ENTRE A TABLOIDIZAÇÃO E O TEASER PUBLICITÁRIO: uma análise dos títulos caça-cliques
title BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles
spellingShingle BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles
Bueno, Thaísa Cristina
Titles
Clickbait
Teaser
Sensationalism
Titles
Clickbait
Teaser
Sensationalism
Títulos
Cazaclics
Teaser
Sensacionalismo
Títulos
Cazaclics
Teaser
Sensacionalismo
títulos
caça-cliques
Teaser
Sensacionalismo
Títulos
Caça-cliques
Teaser
Sensacionalismo
title_short BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles
title_full BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles
title_fullStr BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles
title_full_unstemmed BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles
title_sort BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles
author Bueno, Thaísa Cristina
author_facet Bueno, Thaísa Cristina
Reino, Lucas Santiago Arraes
author_role author
author2 Reino, Lucas Santiago Arraes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bueno, Thaísa Cristina
Reino, Lucas Santiago Arraes
dc.subject.por.fl_str_mv Titles
Clickbait
Teaser
Sensationalism
Titles
Clickbait
Teaser
Sensationalism
Títulos
Cazaclics
Teaser
Sensacionalismo
Títulos
Cazaclics
Teaser
Sensacionalismo
títulos
caça-cliques
Teaser
Sensacionalismo
Títulos
Caça-cliques
Teaser
Sensacionalismo
topic Titles
Clickbait
Teaser
Sensationalism
Titles
Clickbait
Teaser
Sensationalism
Títulos
Cazaclics
Teaser
Sensacionalismo
Títulos
Cazaclics
Teaser
Sensacionalismo
títulos
caça-cliques
Teaser
Sensacionalismo
Títulos
Caça-cliques
Teaser
Sensacionalismo
description The purpose of this article is to identify which writing strategies are adopted by cyber newspapers, traditional and web native ones, in the construction of clickbait titles. The research starts from the categorization proposed by the Facebook to discern what would be a clickbait title and intends to detect the guidelines of advertising narratives that would be guiding this writing and interfering in its genesis. We start from the hypothesis that clickbait is a teaser, an advertising resource used in campaigns and product launches that has migrated to the writing press, subverting its structure and, therefore, de-characterizing it as a journalistic title. The study also aims to understand the reasons that guaranties the existence of this model, despite the hard criticism that clickbait strategies receive from researchers, vehiclesand readers.To achieve these objectives, the literature review is based on the studies of authors who discuss the journalistic title, the teaser in advertising and the sensationalism.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p675
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13084
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13574
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13590
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13606
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13175
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13199
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/octet-stream
application/epub+zip
application/octet-stream
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707
Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313246903500800