MEDIA APPROPRIATIONS OF BLACK FEMINISM IN BRAZILIAN CONTEMPORANEITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327 |
Resumo: | The binomial beauty and youth, so commonly used in women's representations in media, translates aesthetic standards that have already been questioned, but still serve as a parameterfor readers' comments and comparisons of women who were considered beautiful in their youth and no longer have the expected image. To discuss this scenario, we chose examples that point to female aing of public figures, adopting as background for reflection the perspectives of ageism pointed out by Castro (2015, 2016); the concept of the body as capital in Goldenberg (2006, 2010, 2012, 2015); and fear in Augé (2013), Altheide (2002) and Bauman (2008). Upon debating how media increases nonconformity with the body itself, we also address the efforts that have been observed in the area of persuasive communication with the presence of people considered outside the stereotype of beauty hitherto imposed, as well as discussing reactions of who wants that famous people stay young and beautiful. |
id |
UFT-7_13686da57b17a02db45807a00a620cf2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3327 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
MEDIA APPROPRIATIONS OF BLACK FEMINISM IN BRAZILIAN CONTEMPORANEITYLA APROPRIACIÓN DE MEDIOS POR EL FEMINISMO NEGRO EM LA CONTEMPORANEIDAD BRASILENÃAPROPRIAÇÕES MIDIÁTICAS DO FEMINISMO NEGRO NA CONTEMPORANEIDADE BRASILEIRACommunicationsSocial NetworksBlack FeminismMedia LiteracyControversy CartographyComunicaciónRedes SocialesFeminismo NegroAlfabetización MediáticaCartografía de ControversiasComunicaçãoredes sociaisfeminismo negroliteracia midiáticacartografia de controvérsiasComunicaçãoredes sociaisfeminismo negroliteracia midiáticacartografia de controvérsiasThe binomial beauty and youth, so commonly used in women's representations in media, translates aesthetic standards that have already been questioned, but still serve as a parameterfor readers' comments and comparisons of women who were considered beautiful in their youth and no longer have the expected image. To discuss this scenario, we chose examples that point to female aing of public figures, adopting as background for reflection the perspectives of ageism pointed out by Castro (2015, 2016); the concept of the body as capital in Goldenberg (2006, 2010, 2012, 2015); and fear in Augé (2013), Altheide (2002) and Bauman (2008). Upon debating how media increases nonconformity with the body itself, we also address the efforts that have been observed in the area of persuasive communication with the presence of people considered outside the stereotype of beauty hitherto imposed, as well as discussing reactions of who wants that famous people stay young and beautiful. El binomio de belleza y juventud, tal como se utiliza comúnmente en la representación de las mujeres en los médios de comunicación, traduce estándares estéticos que ya se les ha pedido, pero todavia sirven como parâmetro para comentários de los lectores y comparaciones en la prensa de mujeres que estaban hermosa en la juventud y que, cuando mayores, ya no tener la imagen que se esperaba. Para discutir este escenario, son selecionados ejemplos que sehalan el envejecimiento de figuras públicas femininas, sustentados por las perspectivas de idadismo sehalada por Castro (2015, 2016), el concepto de cuerpo como capital de Goldenberg (2006, 2010, 2012, 2015); y el miedo en Augé (2013), Altheide (2002) y Bauman (2008). En la discusión de cómo los médios de comunicación aumentan la inconformidad con el cuerpo, se indican también los esfuerzos que se han observado en el âmbito de la comunicación persuasiva con la presencia de personas que se consideran fuera dei estereotipo de belleza antes impuestos, así como las reacciones de las personas que quieren que los famosos sean siempre belos e jóvenes. Este artigo examina apropriações midiáticas pelo feminismo negro baseadas em reflexões teórico-conceituais sobre a problemática da comunicação em sociedades midiatizadas e suas relações com a literacia midiática. O Instituto da Mulher Negra Geledés, fundado em 1998 no período da redemocratização brasileira, constitui-se no objeto de investigação. O movimento Geledés foi observado e mapeado em sua página no site de rede social Facebook, durante um período consecutivo de oito semanas em 2016, com o propósito de identificar modalidades de interações entre seus visitantes. A análise dedica-se, para além das postagens do Geledés, a apreender e compreender o que acontece na esfera da recepção quando se trata de tipos de usos, apropriações e produções de sentidos. Um construto metodológico baseado na Cartografia de Controvérsias (CC) foi operacionalizado para analisar as interações dos actantes sociais do Geledés no Facebook, revelando predominância de interações passivas e elevado número de comentários participativos desqualificados sob a ótica do debate público racional.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/332710.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p205Observatory Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 205-232Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 205-232Observatoire Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 205-232Revista Observatório ; v. 3 n. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 205-2322447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327/9585https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327/10087https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327/10089https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327/10091https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327/10093https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327/10094Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessJohnson, Telma Sueli PintoFarnese, Pedro AugustoRibeiro, Marcela Xavier2022-03-04T13:22:28Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3327Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:28Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MEDIA APPROPRIATIONS OF BLACK FEMINISM IN BRAZILIAN CONTEMPORANEITY LA APROPRIACIÓN DE MEDIOS POR EL FEMINISMO NEGRO EM LA CONTEMPORANEIDAD BRASILENÃ APROPRIAÇÕES MIDIÁTICAS DO FEMINISMO NEGRO NA CONTEMPORANEIDADE BRASILEIRA |
title |
MEDIA APPROPRIATIONS OF BLACK FEMINISM IN BRAZILIAN CONTEMPORANEITY |
spellingShingle |
MEDIA APPROPRIATIONS OF BLACK FEMINISM IN BRAZILIAN CONTEMPORANEITY Johnson, Telma Sueli Pinto Communications Social Networks Black Feminism Media Literacy Controversy Cartography Comunicación Redes Sociales Feminismo Negro Alfabetización Mediática Cartografía de Controversias Comunicação redes sociais feminismo negro literacia midiática cartografia de controvérsias Comunicação redes sociais feminismo negro literacia midiática cartografia de controvérsias |
title_short |
MEDIA APPROPRIATIONS OF BLACK FEMINISM IN BRAZILIAN CONTEMPORANEITY |
title_full |
MEDIA APPROPRIATIONS OF BLACK FEMINISM IN BRAZILIAN CONTEMPORANEITY |
title_fullStr |
MEDIA APPROPRIATIONS OF BLACK FEMINISM IN BRAZILIAN CONTEMPORANEITY |
title_full_unstemmed |
MEDIA APPROPRIATIONS OF BLACK FEMINISM IN BRAZILIAN CONTEMPORANEITY |
title_sort |
MEDIA APPROPRIATIONS OF BLACK FEMINISM IN BRAZILIAN CONTEMPORANEITY |
author |
Johnson, Telma Sueli Pinto |
author_facet |
Johnson, Telma Sueli Pinto Farnese, Pedro Augusto Ribeiro, Marcela Xavier |
author_role |
author |
author2 |
Farnese, Pedro Augusto Ribeiro, Marcela Xavier |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Johnson, Telma Sueli Pinto Farnese, Pedro Augusto Ribeiro, Marcela Xavier |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Communications Social Networks Black Feminism Media Literacy Controversy Cartography Comunicación Redes Sociales Feminismo Negro Alfabetización Mediática Cartografía de Controversias Comunicação redes sociais feminismo negro literacia midiática cartografia de controvérsias Comunicação redes sociais feminismo negro literacia midiática cartografia de controvérsias |
topic |
Communications Social Networks Black Feminism Media Literacy Controversy Cartography Comunicación Redes Sociales Feminismo Negro Alfabetización Mediática Cartografía de Controversias Comunicação redes sociais feminismo negro literacia midiática cartografia de controvérsias Comunicação redes sociais feminismo negro literacia midiática cartografia de controvérsias |
description |
The binomial beauty and youth, so commonly used in women's representations in media, translates aesthetic standards that have already been questioned, but still serve as a parameterfor readers' comments and comparisons of women who were considered beautiful in their youth and no longer have the expected image. To discuss this scenario, we chose examples that point to female aing of public figures, adopting as background for reflection the perspectives of ageism pointed out by Castro (2015, 2016); the concept of the body as capital in Goldenberg (2006, 2010, 2012, 2015); and fear in Augé (2013), Altheide (2002) and Bauman (2008). Upon debating how media increases nonconformity with the body itself, we also address the efforts that have been observed in the area of persuasive communication with the presence of people considered outside the stereotype of beauty hitherto imposed, as well as discussing reactions of who wants that famous people stay young and beautiful. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p205 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327/9585 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327/10087 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327/10089 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327/10091 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327/10093 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3327/10094 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 205-232 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 205-232 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 205-232 Revista Observatório ; v. 3 n. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 205-232 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313244495970304 |