REFLECTION OF FRANCO SOCIETY IN THE FILM JUAN ANTONIO BARDEM: Death ofa Cyclist (1955) and Calle Mayor (1956)
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2367 |
Resumo: | The film has been shown as an exceptional method with which to study the society it represents. In this article we look at how society Franco fifties analyzing for it the characters appearing in two films in the filmography of Juan Antonio Bardem was: Death of a Cyclist (1955) and Calle Mayor (1956). By analyzing the characters can learn how Franco society was the role representing different social classes, and the role they had men and women in a society marked by politics and religión. |
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REFLECTION OF FRANCO SOCIETY IN THE FILM JUAN ANTONIO BARDEM: Death ofa Cyclist (1955) and Calle Mayor (1956)REFLEXO DA SOCIEDADE FRANQUISTA NO CINEMA DE JUAN ANTONIO BARDEM: Morte de um ciclista (1955) e Calle Mayor (1956)EL REFLEJO DE LA SOCIEDAD FRANQUISTA EN EL CINE DE JUAN ANTONIO BARDEM: Muerte de un ciclista (1955) y Calle Mayor (1956)Calle MayorFrancoSocietyCalle MayorFrancoSociedadSociedadeSociedadCalle MayorMuerte de un ciclistaFrancoJuan Antonio BardemSociedadFrancoThe film has been shown as an exceptional method with which to study the society it represents. In this article we look at how society Franco fifties analyzing for it the characters appearing in two films in the filmography of Juan Antonio Bardem was: Death of a Cyclist (1955) and Calle Mayor (1956). By analyzing the characters can learn how Franco society was the role representing different social classes, and the role they had men and women in a society marked by politics and religión.El cine se ha mostrado como un método excepcional con el que poder estudiar la sociedad que representa. En el presente artículo se analiza cómo fue la sociedad franquista de los años cincuenta analizando para ello los personajes que aparecen en dos películas de la filmografía de Juan Antonio Bardem: Muerte de un ciclista (1955) y Calle Mayor (1956). Gracias al análisis de los personajes se podrá conocer cómo fue la sociedad franquista, el papel que representaban las distintas clases sociales, así como la función que tenían hombres y mujeres en una sociedad marcada por la política y la religión. O filme tem sido mostrado como um método excepcional para estudar a sociedade que o representa. Neste artigo, veremos como era a sociedade franquista dos anos cinquenta, analisando para isso os personagens que aparecem em dois filmes do filme de Juan Antonio Bardem: Muerte de un ciclista (1955) e Calle Mayor (1956). Ao analisar os personagens podemos aprender como foi a sociedade franquista, o papel que representavam diferentes classes sociais, e o papel que tiveram homens e mulheres em uma sociedade marcada pela política e pela religião. Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/236710.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p62Observatory Journal; Vol. 2 No. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 62-82Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 62-82Observatoire Journal; Vol. 2 No. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 62-82Revista Observatório ; v. 2 n. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 62-822447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2367/8872https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2367/11085https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2367/11086https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2367/11087https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2367/11088https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2367/11089Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcos Ramos, Maria2022-03-04T13:25:17Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2367Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:25:17Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
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