REPRESENTATIONS OF FEMALE GENERATIONS IN CHILDREN'S AUDIOVISUAL PRODUCTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meneses, Verônica Dantas
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142
Resumo: The article discusses the audiovisual production aimed at children on pay-TV. On the theoretical basis gender studies who work the concepts of otherness and diversity and studies about the processes of integration of TV and audiovisual content in everyday life (Raymond Williams), from the analysis of content of audiovisual works Show da Luna and Miss Moon, presented as categories of analysis the female role, the representations of girls/women in different generations, the social roles they occupy and solidarity between women in different generations. It is concluded that this works bring aspects that contribute to the breaking down of stereotypes with new perspectives of family and with woman occupying social roles other than those traditionally ascribed to her, but subliminally can hide new stereotypes that put blame on woman when, for example, works out, or to reinforce the competition between the women, which does not contribute to the fight against inequalities in societies.
id UFT-7_74b8f2b199f45b2525f0c0f2d06d5510
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4142
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling REPRESENTATIONS OF FEMALE GENERATIONS IN CHILDREN'S AUDIOVISUAL PRODUCTIONREPRESENTACIONES DE LAS GENERACIONES EN LA PRODUCCIÓN AUDIOVISUAL DE LOS NIÑOSREPRESENTAÇÕES DAS GERAÇÕES FEMININAS NA PRODUÇÃO AUDIOVISUAL INFANTILChildren's audiovisual production.Pay TVGender equality.Female protagonismDifferent generations of womenChildren's audiovisual production.Pay TVGender equality.Female protagonismDifferent generations of womenProducción audiovisual para niñosTV de pagoIgualdad de géneroProtagonismo femeninoDiferentes generaciones de mujeresProducción audiovisual para niñosTV de pagoIgualdad de géneroProtagonismo femeninoDiferentes generaciones de mujeresProdução audiovisual infantilTV pagaIgualdade de gênerosProtagonismo femininoDistintas gerações de mulheresProdução audiovisual infantilTV pagaIgualdade de gênerosProtagonismo femininoDistintas gerações de mulheresThe article discusses the audiovisual production aimed at children on pay-TV. On the theoretical basis gender studies who work the concepts of otherness and diversity and studies about the processes of integration of TV and audiovisual content in everyday life (Raymond Williams), from the analysis of content of audiovisual works Show da Luna and Miss Moon, presented as categories of analysis the female role, the representations of girls/women in different generations, the social roles they occupy and solidarity between women in different generations. It is concluded that this works bring aspects that contribute to the breaking down of stereotypes with new perspectives of family and with woman occupying social roles other than those traditionally ascribed to her, but subliminally can hide new stereotypes that put blame on woman when, for example, works out, or to reinforce the competition between the women, which does not contribute to the fight against inequalities in societies.El artículo problematiza la producción audiovisual dirigida a los niños en televisión de pago. Por la base teórica de estudios de género que trabajan los conceptos de alteridad y diversidad y estudios sobre los procesos de integración de televisión y contenidos audiovisuales en la vida cotidiana (Raymond Williams), a partir del análisis de contenido de las obras audiovisuales Show da Luna y Miss Moon, presenta como categorías de análisis el papel femenino, las representaciones de las niñas y mujeres de diferentes generaciones, los roles sociales que ocupan y la solidaridad entre mujeres de diferentes generaciones. Se concluye que las obras traen aspectos que contribuyen a la ruptura de los estereotipos con nuevas perspectivas de la familia y con la mujer ocupando roles sociales distintos de los tradicionalmente atribuido a ella, pero subliminalmente pueden ocultar nuevos estereotipos que culpan la mujer cuando, por ejemplo, trabaja fuera, o para reforzar la competición entre las mujeres, lo que no contribuye a la lucha contra las desigualdades en las sociedades.O artigo problematiza a produção audiovisual destinada ao público infantil na TV. Toma como marco teórico os estudos de gênero que trabalham os conceitos de alteridade e diversidade e estudos sobre os processos de inserção da televisão e dos conteúdos audiovisuais na vida cotidiana (Raymond Williams). A partir da análise de conteúdo das obras audiovisuais Show da Luna e Miss Moon, elencou como categorias o protagonismo feminino, as representações das meninas/mulheres em suas distintas gerações, os papeis sociais que ocupam e a solidariedade entre as mulheres em distintas gerações. Conclui-se que as obras trazem aspectos que contribuem para a quebra de estereótipos com novas perspectivas de família e com a mulher ocupando papeis sociais distintos dos tradicionalmente imputados a ela, mas subliminarmente podem ocultar novos estereótipos que culpabilizam a mulher quando, por exemplo, trabalhar fora, ou que reforçam a competição entre as mulheres, o que não favorece o enfrentamento das desigualdades nas sociedades.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/zipapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/414210.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p387Observatory Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 387-416Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 387-416Observatoire Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 387-416Revista Observatório ; v. 3 n. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 387-4162447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/11648https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/11678https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/11707https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/11736https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/11765https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/11794https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/12559Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMeneses, Verônica Dantas2022-03-04T13:17:17Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4142Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:17:17Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv REPRESENTATIONS OF FEMALE GENERATIONS IN CHILDREN'S AUDIOVISUAL PRODUCTION
REPRESENTACIONES DE LAS GENERACIONES EN LA PRODUCCIÓN AUDIOVISUAL DE LOS NIÑOS
REPRESENTAÇÕES DAS GERAÇÕES FEMININAS NA PRODUÇÃO AUDIOVISUAL INFANTIL
title REPRESENTATIONS OF FEMALE GENERATIONS IN CHILDREN'S AUDIOVISUAL PRODUCTION
spellingShingle REPRESENTATIONS OF FEMALE GENERATIONS IN CHILDREN'S AUDIOVISUAL PRODUCTION
Meneses, Verônica Dantas
Children's audiovisual production.
Pay TV
Gender equality.
Female protagonism
Different generations of women
Children's audiovisual production.
Pay TV
Gender equality.
Female protagonism
Different generations of women
Producción audiovisual para niños
TV de pago
Igualdad de género
Protagonismo femenino
Diferentes generaciones de mujeres
Producción audiovisual para niños
TV de pago
Igualdad de género
Protagonismo femenino
Diferentes generaciones de mujeres
Produção audiovisual infantil
TV paga
Igualdade de gêneros
Protagonismo feminino
Distintas gerações de mulheres
Produção audiovisual infantil
TV paga
Igualdade de gêneros
Protagonismo feminino
Distintas gerações de mulheres
title_short REPRESENTATIONS OF FEMALE GENERATIONS IN CHILDREN'S AUDIOVISUAL PRODUCTION
title_full REPRESENTATIONS OF FEMALE GENERATIONS IN CHILDREN'S AUDIOVISUAL PRODUCTION
title_fullStr REPRESENTATIONS OF FEMALE GENERATIONS IN CHILDREN'S AUDIOVISUAL PRODUCTION
title_full_unstemmed REPRESENTATIONS OF FEMALE GENERATIONS IN CHILDREN'S AUDIOVISUAL PRODUCTION
title_sort REPRESENTATIONS OF FEMALE GENERATIONS IN CHILDREN'S AUDIOVISUAL PRODUCTION
author Meneses, Verônica Dantas
author_facet Meneses, Verônica Dantas
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Meneses, Verônica Dantas
dc.subject.por.fl_str_mv Children's audiovisual production.
Pay TV
Gender equality.
Female protagonism
Different generations of women
Children's audiovisual production.
Pay TV
Gender equality.
Female protagonism
Different generations of women
Producción audiovisual para niños
TV de pago
Igualdad de género
Protagonismo femenino
Diferentes generaciones de mujeres
Producción audiovisual para niños
TV de pago
Igualdad de género
Protagonismo femenino
Diferentes generaciones de mujeres
Produção audiovisual infantil
TV paga
Igualdade de gêneros
Protagonismo feminino
Distintas gerações de mulheres
Produção audiovisual infantil
TV paga
Igualdade de gêneros
Protagonismo feminino
Distintas gerações de mulheres
topic Children's audiovisual production.
Pay TV
Gender equality.
Female protagonism
Different generations of women
Children's audiovisual production.
Pay TV
Gender equality.
Female protagonism
Different generations of women
Producción audiovisual para niños
TV de pago
Igualdad de género
Protagonismo femenino
Diferentes generaciones de mujeres
Producción audiovisual para niños
TV de pago
Igualdad de género
Protagonismo femenino
Diferentes generaciones de mujeres
Produção audiovisual infantil
TV paga
Igualdade de gêneros
Protagonismo feminino
Distintas gerações de mulheres
Produção audiovisual infantil
TV paga
Igualdade de gêneros
Protagonismo feminino
Distintas gerações de mulheres
description The article discusses the audiovisual production aimed at children on pay-TV. On the theoretical basis gender studies who work the concepts of otherness and diversity and studies about the processes of integration of TV and audiovisual content in everyday life (Raymond Williams), from the analysis of content of audiovisual works Show da Luna and Miss Moon, presented as categories of analysis the female role, the representations of girls/women in different generations, the social roles they occupy and solidarity between women in different generations. It is concluded that this works bring aspects that contribute to the breaking down of stereotypes with new perspectives of family and with woman occupying social roles other than those traditionally ascribed to her, but subliminally can hide new stereotypes that put blame on woman when, for example, works out, or to reinforce the competition between the women, which does not contribute to the fight against inequalities in societies.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p387
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p387
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/11648
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/11678
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/11707
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/11736
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/11765
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/11794
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142/12559
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 387-416
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 387-416
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 387-416
Revista Observatório ; v. 3 n. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 387-416
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313246175789056