THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Tatiana Koschelny
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120
Resumo: The article starts from the consideration that the history of humanity bears the mark of violence and that the educational debate lacks meaning in the face of violence. It is based on the considerations of some authors of the Critical Theory in order to seek the understanding of the requirement of an educational goal: that Auschwitz is not repeated, proposed by the thinker Theodor Adorno, who discusses the historical course of civilization in its contradictory movement of continuity and rupture , pointing out that progress has been objectively taken as part of a regressive social process. Thus, he argues that the research work of formative experience in early childhood emerges as a possibility of resistance to domination. It concludes, based on the theoretical framework adopted, that through education and enlightenment in a critical perspective an education against coldness would be carried out, carrying the germs of a project of human emancipation.
id UFT-7_750d55797c5106f8e4f9127fbd9509da
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5120
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhoodQUE AUSCHWITZ NO SE REPITA: la educación contra la frieza en la primera infanciaQUE AUSCHWITZ NÃO SE REPITA: a educação contra a frieza na primeira infânciaViolencecritical perspectiveformationViolencecritical perspectiveformationViolenciaperspectiva críticaentrenamientoViolenciaperspectiva críticaentrenamientoViolênciaperspectiva críticaformaçãoViolênciaperspectiva críticaformaçãoThe article starts from the consideration that the history of humanity bears the mark of violence and that the educational debate lacks meaning in the face of violence. It is based on the considerations of some authors of the Critical Theory in order to seek the understanding of the requirement of an educational goal: that Auschwitz is not repeated, proposed by the thinker Theodor Adorno, who discusses the historical course of civilization in its contradictory movement of continuity and rupture , pointing out that progress has been objectively taken as part of a regressive social process. Thus, he argues that the research work of formative experience in early childhood emerges as a possibility of resistance to domination. It concludes, based on the theoretical framework adopted, that through education and enlightenment in a critical perspective an education against coldness would be carried out, carrying the germs of a project of human emancipation.El artículo parte de la consideración de que la historia de la humanidad lleva la marca de la violencia y de que el debate educativo carece de significado ante la violencia. Se fundamenta en las consideraciones de algunos autores de la Teoría Crítica a fin de buscar la comprensión de la exigencia de meta educativa: que Auschwitz no se repita, propuesta por el pensador Theodor Adorno, que discute el recorrido histórico de la civilización en su movimiento contradictorio de continuidad y ruptura , apuntando que el progreso fue objetivamente tomado como parte de un proceso social regresivo. Así, defiende que el trabajo de investigación de la experiencia formativa en la primera infancia despunta como posibilidad de resistencia ante la dominación. Concluye, con base en el referencial teórico adoptado, que por medio de la educación y del esclarecimiento en una perspectiva crítica se produciría una educación contra la frialdad, que cargue en sí los gérmenes de un proyecto de emancipación humana.O artigo parte da consideração de que a história da humanidade carrega a marca da violência e de que o debate educacional carece de significado perante a violência. Fundamenta-se nas considerações de alguns autores da Teoria Crítica a fim de buscar a compreensão da exigência de meta educacional: que Auschwitz não se repita, proposta pelo pensador Theodor Adorno, que discute o percurso histórico da civilização em seu movimento contraditório de continuidade e ruptura, apontando que o progresso foi objetivamente tomado como parte de um processo social regressivo. Assim, defende que o trabalho de investigação da experiência formativa na primeira infância desponta como possibilidade de resistência ante à dominação. Conclui, com base no referencial teórico adotado, que por meio da educação e do esclarecimento numa perspectiva crítica produzir-se-ia uma educação contra a frieza, que carregue em si os germes de um projeto de emancipação humana.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/512010.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p500Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-5152447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12753https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12802https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12823https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12844https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12865https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12886Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Tatiana Koschelny2022-03-04T13:13:41Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5120Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:13:41Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood
QUE AUSCHWITZ NO SE REPITA: la educación contra la frieza en la primera infancia
QUE AUSCHWITZ NÃO SE REPITA: a educação contra a frieza na primeira infância
title THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood
spellingShingle THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood
Pereira, Tatiana Koschelny
Violence
critical perspective
formation
Violence
critical perspective
formation
Violencia
perspectiva crítica
entrenamiento
Violencia
perspectiva crítica
entrenamiento
Violência
perspectiva crítica
formação
Violência
perspectiva crítica
formação
title_short THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood
title_full THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood
title_fullStr THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood
title_full_unstemmed THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood
title_sort THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood
author Pereira, Tatiana Koschelny
author_facet Pereira, Tatiana Koschelny
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Tatiana Koschelny
dc.subject.por.fl_str_mv Violence
critical perspective
formation
Violence
critical perspective
formation
Violencia
perspectiva crítica
entrenamiento
Violencia
perspectiva crítica
entrenamiento
Violência
perspectiva crítica
formação
Violência
perspectiva crítica
formação
topic Violence
critical perspective
formation
Violence
critical perspective
formation
Violencia
perspectiva crítica
entrenamiento
Violencia
perspectiva crítica
entrenamiento
Violência
perspectiva crítica
formação
Violência
perspectiva crítica
formação
description The article starts from the consideration that the history of humanity bears the mark of violence and that the educational debate lacks meaning in the face of violence. It is based on the considerations of some authors of the Critical Theory in order to seek the understanding of the requirement of an educational goal: that Auschwitz is not repeated, proposed by the thinker Theodor Adorno, who discusses the historical course of civilization in its contradictory movement of continuity and rupture , pointing out that progress has been objectively taken as part of a regressive social process. Thus, he argues that the research work of formative experience in early childhood emerges as a possibility of resistance to domination. It concludes, based on the theoretical framework adopted, that through education and enlightenment in a critical perspective an education against coldness would be carried out, carrying the germs of a project of human emancipation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p500
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p500
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12753
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12802
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12823
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12844
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12865
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12886
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515
Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313247072321536