THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120 |
Resumo: | The article starts from the consideration that the history of humanity bears the mark of violence and that the educational debate lacks meaning in the face of violence. It is based on the considerations of some authors of the Critical Theory in order to seek the understanding of the requirement of an educational goal: that Auschwitz is not repeated, proposed by the thinker Theodor Adorno, who discusses the historical course of civilization in its contradictory movement of continuity and rupture , pointing out that progress has been objectively taken as part of a regressive social process. Thus, he argues that the research work of formative experience in early childhood emerges as a possibility of resistance to domination. It concludes, based on the theoretical framework adopted, that through education and enlightenment in a critical perspective an education against coldness would be carried out, carrying the germs of a project of human emancipation. |
id |
UFT-7_750d55797c5106f8e4f9127fbd9509da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5120 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhoodQUE AUSCHWITZ NO SE REPITA: la educación contra la frieza en la primera infanciaQUE AUSCHWITZ NÃO SE REPITA: a educação contra a frieza na primeira infânciaViolencecritical perspectiveformationViolencecritical perspectiveformationViolenciaperspectiva críticaentrenamientoViolenciaperspectiva críticaentrenamientoViolênciaperspectiva críticaformaçãoViolênciaperspectiva críticaformaçãoThe article starts from the consideration that the history of humanity bears the mark of violence and that the educational debate lacks meaning in the face of violence. It is based on the considerations of some authors of the Critical Theory in order to seek the understanding of the requirement of an educational goal: that Auschwitz is not repeated, proposed by the thinker Theodor Adorno, who discusses the historical course of civilization in its contradictory movement of continuity and rupture , pointing out that progress has been objectively taken as part of a regressive social process. Thus, he argues that the research work of formative experience in early childhood emerges as a possibility of resistance to domination. It concludes, based on the theoretical framework adopted, that through education and enlightenment in a critical perspective an education against coldness would be carried out, carrying the germs of a project of human emancipation.El artículo parte de la consideración de que la historia de la humanidad lleva la marca de la violencia y de que el debate educativo carece de significado ante la violencia. Se fundamenta en las consideraciones de algunos autores de la Teoría Crítica a fin de buscar la comprensión de la exigencia de meta educativa: que Auschwitz no se repita, propuesta por el pensador Theodor Adorno, que discute el recorrido histórico de la civilización en su movimiento contradictorio de continuidad y ruptura , apuntando que el progreso fue objetivamente tomado como parte de un proceso social regresivo. Así, defiende que el trabajo de investigación de la experiencia formativa en la primera infancia despunta como posibilidad de resistencia ante la dominación. Concluye, con base en el referencial teórico adoptado, que por medio de la educación y del esclarecimiento en una perspectiva crítica se produciría una educación contra la frialdad, que cargue en sí los gérmenes de un proyecto de emancipación humana.O artigo parte da consideração de que a história da humanidade carrega a marca da violência e de que o debate educacional carece de significado perante a violência. Fundamenta-se nas considerações de alguns autores da Teoria Crítica a fim de buscar a compreensão da exigência de meta educacional: que Auschwitz não se repita, proposta pelo pensador Theodor Adorno, que discute o percurso histórico da civilização em seu movimento contraditório de continuidade e ruptura, apontando que o progresso foi objetivamente tomado como parte de um processo social regressivo. Assim, defende que o trabalho de investigação da experiência formativa na primeira infância desponta como possibilidade de resistência ante à dominação. Conclui, com base no referencial teórico adotado, que por meio da educação e do esclarecimento numa perspectiva crítica produzir-se-ia uma educação contra a frieza, que carregue em si os germes de um projeto de emancipação humana.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/512010.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p500Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-5152447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12753https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12802https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12823https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12844https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12865https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12886Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Tatiana Koschelny2022-03-04T13:13:41Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5120Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:13:41Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood QUE AUSCHWITZ NO SE REPITA: la educación contra la frieza en la primera infancia QUE AUSCHWITZ NÃO SE REPITA: a educação contra a frieza na primeira infância |
title |
THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood |
spellingShingle |
THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood Pereira, Tatiana Koschelny Violence critical perspective formation Violence critical perspective formation Violencia perspectiva crítica entrenamiento Violencia perspectiva crítica entrenamiento Violência perspectiva crítica formação Violência perspectiva crítica formação |
title_short |
THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood |
title_full |
THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood |
title_fullStr |
THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood |
title_full_unstemmed |
THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood |
title_sort |
THAT AUSCHWITZ DOES NOT REPEAT: education against frief in first childhood |
author |
Pereira, Tatiana Koschelny |
author_facet |
Pereira, Tatiana Koschelny |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Tatiana Koschelny |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Violence critical perspective formation Violence critical perspective formation Violencia perspectiva crítica entrenamiento Violencia perspectiva crítica entrenamiento Violência perspectiva crítica formação Violência perspectiva crítica formação |
topic |
Violence critical perspective formation Violence critical perspective formation Violencia perspectiva crítica entrenamiento Violencia perspectiva crítica entrenamiento Violência perspectiva crítica formação Violência perspectiva crítica formação |
description |
The article starts from the consideration that the history of humanity bears the mark of violence and that the educational debate lacks meaning in the face of violence. It is based on the considerations of some authors of the Critical Theory in order to seek the understanding of the requirement of an educational goal: that Auschwitz is not repeated, proposed by the thinker Theodor Adorno, who discusses the historical course of civilization in its contradictory movement of continuity and rupture , pointing out that progress has been objectively taken as part of a regressive social process. Thus, he argues that the research work of formative experience in early childhood emerges as a possibility of resistance to domination. It concludes, based on the theoretical framework adopted, that through education and enlightenment in a critical perspective an education against coldness would be carried out, carrying the germs of a project of human emancipation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p500 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p500 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12753 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12802 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12823 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12844 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12865 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5120/12886 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515 Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 500-515 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313247072321536 |