MASSIFICATION AND INTERNETILIZATION: two sides of the same coin in the process of alienation by the media
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11578 |
Resumo: | It is intended to observe how technological changes have promoted changes in society, however it seems that one thing remains the same: the use of the media as a technology of alienation. This observation will be carried out methodologically through a theoretical and exploratory research, seeking a review of concepts that refer to the uses and effects of the media. In this sense, the hypothesis is that the idea that in the sense of alienating use of means there have been no major changes. The means, by extending human perception, seem not to have produced an effect of liberating consciousness, but rather, it has expanded the process of mystification and alienation, through the massification of information, creating an internetilization, a massification through digital media. |
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MASSIFICATION AND INTERNETILIZATION: two sides of the same coin in the process of alienation by the mediaMASIFICACIÓN Y USO DE INTERNETILIZACIÓN: dos caras de una misma moneda en el proceso de alienación mediáticaMASSIFICAÇÃO E INTERNETILIZAÇÃO: duas faces da mesma moeda no processo de alienação pelos meios de comunicaçãoMeios de Comunicação; Alienação; Extensão.ComunicaçãoIt is intended to observe how technological changes have promoted changes in society, however it seems that one thing remains the same: the use of the media as a technology of alienation. This observation will be carried out methodologically through a theoretical and exploratory research, seeking a review of concepts that refer to the uses and effects of the media. In this sense, the hypothesis is that the idea that in the sense of alienating use of means there have been no major changes. The means, by extending human perception, seem not to have produced an effect of liberating consciousness, but rather, it has expanded the process of mystification and alienation, through the massification of information, creating an internetilization, a massification through digital media.Se pretende observar cómo los cambios tecnológicos han propiciado cambios en la sociedad, sin embargo parece que una cosa permanece igual: el uso de los medios de comunicación como tecnología de alienación. Esta observación se realizará metodológicamente a través de una investigación teórica y exploratoria, buscando una revisión de conceptos que se refieren a los usos y efectos de los medios. En este sentido, la hipótesis es que la idea de que en el sentido de uso alienante de los medios no ha habido grandes cambios. El medio, al extender la percepción humana, no parece haber producido un efecto de liberación de la conciencia, sino que ha expandido el proceso de mistificación y alienación, a través de la masificación de la información, creando uma internetilización, una masificación a través de los medios digitales.Pretende-se observar como as mudanças tecnológicas promoveram transformações na sociedade, contudo parece que uma coisa permanece a mesma: o uso dos meios de comunicação como uma tecnologia de alienação. Essa observação será realizada metodologicamente através de uma pesquisa teórica e exploratória, buscando uma revisão de conceitos que se referem aos usos e efeitos dos meios de comunicação. Nesse sentido, observa-se como hipótese a ideia de que no sentido do uso alienatório dos meios não ocorreram grandes mudanças. Os meios ao estenderem a percepção humana, parecem não terem produzido um efeito de libertação da consciência, mas sim, tem ampliado o processo de mistificação e alienação, através da massificação da informação, criando uma internetilização, uma massificação através dos meios digitais.Universidade Federal do Tocantins - UFT2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1157810.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a6ptObservatory Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a6ptObservatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a6ptObservatoire Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a6ptRevista Observatório ; v. 7 n. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a6pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2021v7n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11578/19991https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11578/20001Copyright (c) 2021 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessDugnani, Patricio2022-03-26T20:35:21Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11578Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-26T20:35:21Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
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