EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar Lima, Jorcelyo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gilioli da Costa Nunes, Suzana, Dias-Trindade, Sara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358
Resumo: This scientific investigation aims to evaluate the relationship between technology and digital competences in education in the teaching-learning process in educational institutions in the contemporary world, whose fundamental function is the intellectual and professional training of the subjects. In this sense, the work entitled “Evaluation of the level of digital proficiency of teachers at Federal Institutes of Maranhão”, sought to assess the level of digital proficiency of teachers at Campi of Federal Institutes in the State of Maranhão. The questionnaire proposed by DigCompEdu “CheckIn” EU Science Hub (Science Center of the European Union) was used to analyze the self-reflection of professors at Federal Institutes in the State of Maranhão.
id UFT-7_8c10c449bfafad28750d81879388cc9f
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11358
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃOEVALUACIÓN DEL NIVEL DE COMPETENCIA DIGITAL DE LOS DOCENTES DE LOS INSTITUTOS FEDERALES DEL ESTADO DE MARANHÃOAVALIAÇÃO DO NÍVEL DE PROFICIÊNCIA DIGITAL DOS PROFESSORES DOS INSTITUTOS FEDERAIS DO ESTADO DO MARANHÃOEducação. Tecnologia. Docente. Competência digital. IFMACOMPETÊNCIAS DIGITAIS EDUCAÇÃOEducation. Technology. Teacher. Digital competence. IFMA.Educación. Tecnología. Docente. Competencia digital. IFMA.This scientific investigation aims to evaluate the relationship between technology and digital competences in education in the teaching-learning process in educational institutions in the contemporary world, whose fundamental function is the intellectual and professional training of the subjects. In this sense, the work entitled “Evaluation of the level of digital proficiency of teachers at Federal Institutes of Maranhão”, sought to assess the level of digital proficiency of teachers at Campi of Federal Institutes in the State of Maranhão. The questionnaire proposed by DigCompEdu “CheckIn” EU Science Hub (Science Center of the European Union) was used to analyze the self-reflection of professors at Federal Institutes in the State of Maranhão.Esta investigación científica tiene como objetivo evaluar la relación entre la tecnología y las competencias digitales en la educación en el proceso de enseñanza-aprendizaje en las instituciones educativas del mundo contemporáneo, cuya función fundamental es la formación intelectual y profesional de los sujetos. En este sentido, el trabajo titulada “Evaluación del nivel de competencia digital de los profesores de los Institutos Federales de Maranhão”, buscó evaluar el nivel de competencia digital de los profesores de Campi de los Institutos Federales del Estado de Maranhão. El cuestionario propuesto por DigCompEdu “CheckIn” EU Science Hub (Centro de Ciencias de la Unión Europea) se utilizó para analizar la autorreflexión de los profesores de los Institutos Federales del Estado de Maranhão.A presente investigação científica tem como objetivo avaliar a relação entre tecnologia e as competências digitais na educação no processo de ensino-aprendizagem nas instituições de ensino no mundo contemporâneo, cuja função fundamental é a formação intelectual e profissional dos sujeitos. Nesse sentido, o trabalho intitulado “Avaliação do nível de proficiência digital dos professores dos Institutos Federais do Maranhão”, buscou avaliar o nível de proficiência digital dos professores nos Campi dos Institutos Federais no Estado do Maranhão. Foi utilizado o questionário proposto pelo DigCompEdu“CheckIn” EU Science Hub (Centro de Ciências da União Europeia), para análise da autorreflexão dos docentes dos Institutos Federais no Estado do Maranhão.Universidade Federal do Tocantins - UFT2021-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1135810.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a3ptObservatory Journal; Vol. 7 No. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3ptObservatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3ptObservatoire Journal; Vol. 7 No. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3ptRevista Observatório ; v. 7 n. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2021v7n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358/19821https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358/19832Copyright (c) 2021 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessAlencar Lima, JorcelyoGilioli da Costa Nunes, SuzanaDias-Trindade, Sara2022-03-26T12:24:19Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11358Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-26T12:24:19Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO
EVALUACIÓN DEL NIVEL DE COMPETENCIA DIGITAL DE LOS DOCENTES DE LOS INSTITUTOS FEDERALES DEL ESTADO DE MARANHÃO
AVALIAÇÃO DO NÍVEL DE PROFICIÊNCIA DIGITAL DOS PROFESSORES DOS INSTITUTOS FEDERAIS DO ESTADO DO MARANHÃO
title EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO
spellingShingle EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO
Alencar Lima, Jorcelyo
Educação. Tecnologia. Docente. Competência digital. IFMA
COMPETÊNCIAS DIGITAIS EDUCAÇÃO
Education. Technology. Teacher. Digital competence. IFMA.
Educación. Tecnología. Docente. Competencia digital. IFMA.
title_short EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO
title_full EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO
title_fullStr EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO
title_full_unstemmed EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO
title_sort EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO
author Alencar Lima, Jorcelyo
author_facet Alencar Lima, Jorcelyo
Gilioli da Costa Nunes, Suzana
Dias-Trindade, Sara
author_role author
author2 Gilioli da Costa Nunes, Suzana
Dias-Trindade, Sara
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alencar Lima, Jorcelyo
Gilioli da Costa Nunes, Suzana
Dias-Trindade, Sara
dc.subject.por.fl_str_mv Educação. Tecnologia. Docente. Competência digital. IFMA
COMPETÊNCIAS DIGITAIS EDUCAÇÃO
Education. Technology. Teacher. Digital competence. IFMA.
Educación. Tecnología. Docente. Competencia digital. IFMA.
topic Educação. Tecnologia. Docente. Competência digital. IFMA
COMPETÊNCIAS DIGITAIS EDUCAÇÃO
Education. Technology. Teacher. Digital competence. IFMA.
Educación. Tecnología. Docente. Competencia digital. IFMA.
description This scientific investigation aims to evaluate the relationship between technology and digital competences in education in the teaching-learning process in educational institutions in the contemporary world, whose fundamental function is the intellectual and professional training of the subjects. In this sense, the work entitled “Evaluation of the level of digital proficiency of teachers at Federal Institutes of Maranhão”, sought to assess the level of digital proficiency of teachers at Campi of Federal Institutes in the State of Maranhão. The questionnaire proposed by DigCompEdu “CheckIn” EU Science Hub (Science Center of the European Union) was used to analyze the self-reflection of professors at Federal Institutes in the State of Maranhão.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358
10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a3pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a3pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358/19821
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358/19832
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 7 No. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3pt
Observatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3pt
Observatoire Journal; Vol. 7 No. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3pt
Revista Observatório ; v. 7 n. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3pt
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313251185885184