EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358 |
Resumo: | This scientific investigation aims to evaluate the relationship between technology and digital competences in education in the teaching-learning process in educational institutions in the contemporary world, whose fundamental function is the intellectual and professional training of the subjects. In this sense, the work entitled “Evaluation of the level of digital proficiency of teachers at Federal Institutes of Maranhão”, sought to assess the level of digital proficiency of teachers at Campi of Federal Institutes in the State of Maranhão. The questionnaire proposed by DigCompEdu “CheckIn” EU Science Hub (Science Center of the European Union) was used to analyze the self-reflection of professors at Federal Institutes in the State of Maranhão. |
id |
UFT-7_8c10c449bfafad28750d81879388cc9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11358 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃOEVALUACIÓN DEL NIVEL DE COMPETENCIA DIGITAL DE LOS DOCENTES DE LOS INSTITUTOS FEDERALES DEL ESTADO DE MARANHÃOAVALIAÇÃO DO NÍVEL DE PROFICIÊNCIA DIGITAL DOS PROFESSORES DOS INSTITUTOS FEDERAIS DO ESTADO DO MARANHÃOEducação. Tecnologia. Docente. Competência digital. IFMACOMPETÊNCIAS DIGITAIS EDUCAÇÃOEducation. Technology. Teacher. Digital competence. IFMA.Educación. Tecnología. Docente. Competencia digital. IFMA.This scientific investigation aims to evaluate the relationship between technology and digital competences in education in the teaching-learning process in educational institutions in the contemporary world, whose fundamental function is the intellectual and professional training of the subjects. In this sense, the work entitled “Evaluation of the level of digital proficiency of teachers at Federal Institutes of Maranhão”, sought to assess the level of digital proficiency of teachers at Campi of Federal Institutes in the State of Maranhão. The questionnaire proposed by DigCompEdu “CheckIn” EU Science Hub (Science Center of the European Union) was used to analyze the self-reflection of professors at Federal Institutes in the State of Maranhão.Esta investigación científica tiene como objetivo evaluar la relación entre la tecnología y las competencias digitales en la educación en el proceso de enseñanza-aprendizaje en las instituciones educativas del mundo contemporáneo, cuya función fundamental es la formación intelectual y profesional de los sujetos. En este sentido, el trabajo titulada “Evaluación del nivel de competencia digital de los profesores de los Institutos Federales de Maranhão”, buscó evaluar el nivel de competencia digital de los profesores de Campi de los Institutos Federales del Estado de Maranhão. El cuestionario propuesto por DigCompEdu “CheckIn” EU Science Hub (Centro de Ciencias de la Unión Europea) se utilizó para analizar la autorreflexión de los profesores de los Institutos Federales del Estado de Maranhão.A presente investigação científica tem como objetivo avaliar a relação entre tecnologia e as competências digitais na educação no processo de ensino-aprendizagem nas instituições de ensino no mundo contemporâneo, cuja função fundamental é a formação intelectual e profissional dos sujeitos. Nesse sentido, o trabalho intitulado “Avaliação do nível de proficiência digital dos professores dos Institutos Federais do Maranhão”, buscou avaliar o nível de proficiência digital dos professores nos Campi dos Institutos Federais no Estado do Maranhão. Foi utilizado o questionário proposto pelo DigCompEdu“CheckIn” EU Science Hub (Centro de Ciências da União Europeia), para análise da autorreflexão dos docentes dos Institutos Federais no Estado do Maranhão.Universidade Federal do Tocantins - UFT2021-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1135810.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a3ptObservatory Journal; Vol. 7 No. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3ptObservatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3ptObservatoire Journal; Vol. 7 No. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3ptRevista Observatório ; v. 7 n. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2021v7n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358/19821https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358/19832Copyright (c) 2021 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessAlencar Lima, JorcelyoGilioli da Costa Nunes, SuzanaDias-Trindade, Sara2022-03-26T12:24:19Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11358Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-26T12:24:19Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO EVALUACIÓN DEL NIVEL DE COMPETENCIA DIGITAL DE LOS DOCENTES DE LOS INSTITUTOS FEDERALES DEL ESTADO DE MARANHÃO AVALIAÇÃO DO NÍVEL DE PROFICIÊNCIA DIGITAL DOS PROFESSORES DOS INSTITUTOS FEDERAIS DO ESTADO DO MARANHÃO |
title |
EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO |
spellingShingle |
EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO Alencar Lima, Jorcelyo Educação. Tecnologia. Docente. Competência digital. IFMA COMPETÊNCIAS DIGITAIS EDUCAÇÃO Education. Technology. Teacher. Digital competence. IFMA. Educación. Tecnología. Docente. Competencia digital. IFMA. |
title_short |
EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO |
title_full |
EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO |
title_fullStr |
EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO |
title_full_unstemmed |
EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO |
title_sort |
EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO |
author |
Alencar Lima, Jorcelyo |
author_facet |
Alencar Lima, Jorcelyo Gilioli da Costa Nunes, Suzana Dias-Trindade, Sara |
author_role |
author |
author2 |
Gilioli da Costa Nunes, Suzana Dias-Trindade, Sara |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alencar Lima, Jorcelyo Gilioli da Costa Nunes, Suzana Dias-Trindade, Sara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação. Tecnologia. Docente. Competência digital. IFMA COMPETÊNCIAS DIGITAIS EDUCAÇÃO Education. Technology. Teacher. Digital competence. IFMA. Educación. Tecnología. Docente. Competencia digital. IFMA. |
topic |
Educação. Tecnologia. Docente. Competência digital. IFMA COMPETÊNCIAS DIGITAIS EDUCAÇÃO Education. Technology. Teacher. Digital competence. IFMA. Educación. Tecnología. Docente. Competencia digital. IFMA. |
description |
This scientific investigation aims to evaluate the relationship between technology and digital competences in education in the teaching-learning process in educational institutions in the contemporary world, whose fundamental function is the intellectual and professional training of the subjects. In this sense, the work entitled “Evaluation of the level of digital proficiency of teachers at Federal Institutes of Maranhão”, sought to assess the level of digital proficiency of teachers at Campi of Federal Institutes in the State of Maranhão. The questionnaire proposed by DigCompEdu “CheckIn” EU Science Hub (Science Center of the European Union) was used to analyze the self-reflection of professors at Federal Institutes in the State of Maranhão. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a3pt |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a3pt |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358/19821 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11358/19832 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 7 No. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3pt Observatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3pt Observatoire Journal; Vol. 7 No. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3pt Revista Observatório ; v. 7 n. 2 (2021): v. 7 n. 2 (2021): Communication, teaching and multiple perspectives / Comunicação, ensino e múltiplo olhares Apr-Jun (2021); a3pt 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313251185885184 |