PORTRAIT OF MEDIA LABS: a framework for creating university media labs in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baldessar, Maria José
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pinto, Larissa Gaspar Coelho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12313
Resumo: This article argues that media labs could be the solution to connect innovation ecosystems - since a media lab act as spaces for experimentation from the perspective of the Digital Humanities. Through a descriptive-exploratory research and semi-structured interviews with members of Brazilian media laboratories, this article aims to demonstrate the importance of media labs to promote education and connection of technological sectors. The main research result is the proposal of a conceptual framework that portrays the physical, human and organizational elements that must be considered to create a media lab.
id UFT-7_93355989dedc4665d8fe99460e5d0ec3
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/12313
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling PORTRAIT OF MEDIA LABS: a framework for creating university media labs in BrazilRETRATO DE LOS MEDIA LABS: um framework para creación de laboratorios de medios universitarios en BrasilRETRATO DOS MEDIA LABS: um framework para criação de laboratórios de mídia universitários no Brasilmedia lablaboratório de mídiainovação em mídiaframeworkecossistema de inovaçãomedia lablaboratório de mídiaThis article argues that media labs could be the solution to connect innovation ecosystems - since a media lab act as spaces for experimentation from the perspective of the Digital Humanities. Through a descriptive-exploratory research and semi-structured interviews with members of Brazilian media laboratories, this article aims to demonstrate the importance of media labs to promote education and connection of technological sectors. The main research result is the proposal of a conceptual framework that portrays the physical, human and organizational elements that must be considered to create a media lab.Este artículo defiende la idea de que los laboratorios de médios, los media labs, pueden ser la solución para conectar ecosistemas de innovación, ya que actúan como espacios de experimentación desde la perspectiva de las Humanidades Digitales. Mediante una investigación descriptiva-exploratoria y entrevistas semiestructuradas con representantes de los laboratorios de medios brasileños, el objetivo de este artículo es demostrar la importancia de los laboratorios de medios para promover la educación y la conexión de los sectores tecnológicos. El principal resultado de la investigación es la propuesta de un framework conceptual que retrata los elementos físicos, humanos y organizativos que deben ser considerados para creación de un media lab.Este artigo defende a ideia de que laboratórios de mídia, os media labs, podem ser a solução para conectar ecossistemas de inovação - uma vez que atuam como espaços de experimentação sob a perspectiva das Humanidades Digitais. Por meio de uma pesquisa descritivo-exploratória e entrevistas semiestruturadas com representantes de laboratórios de mídia brasileiros, o objetivo deste artigo é demonstrar a importância dos media labs para promover a educação e conexão de setores tecnológicos. O principal resultado da pesquisa é a proposição de um framework conceitual que retrata os elementos físicos, humanos e organizacionais necessários para a criação de um media lab.Universidade Federal do Tocantins - UFT2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1231310.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a1ptObservatory Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a1ptObservatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a1ptObservatoire Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a1ptRevista Observatório ; v. 7 n. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a1pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2021v7n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12313/19987https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12313/19996Copyright (c) 2021 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessBaldessar, Maria JoséPinto, Larissa Gaspar Coelho 2022-03-26T20:35:21Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/12313Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-26T20:35:21Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv PORTRAIT OF MEDIA LABS: a framework for creating university media labs in Brazil
RETRATO DE LOS MEDIA LABS: um framework para creación de laboratorios de medios universitarios en Brasil
RETRATO DOS MEDIA LABS: um framework para criação de laboratórios de mídia universitários no Brasil
title PORTRAIT OF MEDIA LABS: a framework for creating university media labs in Brazil
spellingShingle PORTRAIT OF MEDIA LABS: a framework for creating university media labs in Brazil
Baldessar, Maria José
media lab
laboratório de mídia
inovação em mídia
framework
ecossistema de inovação
media lab
laboratório de mídia
title_short PORTRAIT OF MEDIA LABS: a framework for creating university media labs in Brazil
title_full PORTRAIT OF MEDIA LABS: a framework for creating university media labs in Brazil
title_fullStr PORTRAIT OF MEDIA LABS: a framework for creating university media labs in Brazil
title_full_unstemmed PORTRAIT OF MEDIA LABS: a framework for creating university media labs in Brazil
title_sort PORTRAIT OF MEDIA LABS: a framework for creating university media labs in Brazil
author Baldessar, Maria José
author_facet Baldessar, Maria José
Pinto, Larissa Gaspar Coelho
author_role author
author2 Pinto, Larissa Gaspar Coelho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baldessar, Maria José
Pinto, Larissa Gaspar Coelho
dc.subject.por.fl_str_mv media lab
laboratório de mídia
inovação em mídia
framework
ecossistema de inovação
media lab
laboratório de mídia
topic media lab
laboratório de mídia
inovação em mídia
framework
ecossistema de inovação
media lab
laboratório de mídia
description This article argues that media labs could be the solution to connect innovation ecosystems - since a media lab act as spaces for experimentation from the perspective of the Digital Humanities. Through a descriptive-exploratory research and semi-structured interviews with members of Brazilian media laboratories, this article aims to demonstrate the importance of media labs to promote education and connection of technological sectors. The main research result is the proposal of a conceptual framework that portrays the physical, human and organizational elements that must be considered to create a media lab.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12313
10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a1pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12313
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a1pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12313/19987
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12313/19996
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a1pt
Observatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a1pt
Observatoire Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a1pt
Revista Observatório ; v. 7 n. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a1pt
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313242740654080