THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernández Penas, Marta
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150
Resumo: Basque cinematography experienced one of its most successful periods in the eighties thanks to the ratification of the Statute of Autonomy in 1979, and the subsequent transfer of powers to the autonomous community. As a result of this event, a grant policy was launched by the regional government in order to produce basque films. A representative example is that of filmmaker Pedro Olea because, with his film practice, took an active part in the launch of the so-called "basque cinema".
id UFT-7_ba3e5188cd007cf01dfdccade227ee7d
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2150
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro OleaO CINEMA COMO CRIADOR DE IDENTIDADES NACIONAIS. A turnê do cinema basco da década de oitenta através da filmografia do cineasta Pedro OleaEL CINE COMO CREADOR DE IDENTIDADES NACIONALES. Un recorrido por el cine vasco de los años ochenta a través de la filmografía del cineasta Pedro OleaPedro OleaAutonomy StatuteBasque cinemaBasque cinemaPedro OleaAutonomy StatuteCinema vascoPedro OleaEstatuto AutonomiaCinema vascoPedro OleaEstatuto AutonomiaPedro OleaAkelarreCine vascoIkuskaEstatuto AutonomiaCine vascoPedro OleaEstatuto AutonomíaBasque cinematography experienced one of its most successful periods in the eighties thanks to the ratification of the Statute of Autonomy in 1979, and the subsequent transfer of powers to the autonomous community. As a result of this event, a grant policy was launched by the regional government in order to produce basque films. A representative example is that of filmmaker Pedro Olea because, with his film practice, took an active part in the launch of the so-called "basque cinema".A cinematografia basca viveu um de seus períodos mais frutíferos na década dos anos oitenta graças à aprovação do Estatuto de Autonomia em 1979 e o consiguiente traspasso de concorrências em matéria de cinema à comunidade autónoma. A raiz deste acontecimento iniciou-se uma política fomento auspiciadas pelo governo autonômico à produção de filmes que beneficiariam muitos cineastas vascos. Um caso representativo é o do cineasta bilbaíno Pedro Olea que, com seu praxis fílmica, participou ativamente movimento denominado "cinema basco".La cinematografía vasca vivió uno de sus periodos más fructíferos en la década de los años ochenta gracias a la aprobación del Estatuto de Autonomía en 1979 y el consiguiente traspaso de competencias en materia de cine a la comunidad autónoma. A raíz de este acontecimiento se inició una política de ayudas auspiciadas por el gobierno autonómico a la producción de películas de la que se beneficiaron muchos cineastas vascos. Un caso representativo es el del cineasta bilbaíno Pedro Olea que, con su praxis fílmica, participó activamente en la puesta en marcha del denominado “cine vasco”.          Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/215010.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p102Observatory Journal; Vol. 2 No. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118Observatoire Journal; Vol. 2 No. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118Revista Observatório ; v. 2 n. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-1182447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/8888https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11107https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11110https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11112https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11118https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11119Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernández Penas, Marta2022-03-04T13:25:26Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2150Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:25:26Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea
O CINEMA COMO CRIADOR DE IDENTIDADES NACIONAIS. A turnê do cinema basco da década de oitenta através da filmografia do cineasta Pedro Olea
EL CINE COMO CREADOR DE IDENTIDADES NACIONALES. Un recorrido por el cine vasco de los años ochenta a través de la filmografía del cineasta Pedro Olea
title THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea
spellingShingle THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea
Fernández Penas, Marta
Pedro Olea
Autonomy Statute
Basque cinema
Basque cinema
Pedro Olea
Autonomy Statute
Cinema vasco
Pedro Olea
Estatuto Autonomia
Cinema vasco
Pedro Olea
Estatuto Autonomia
Pedro Olea
Akelarre
Cine vasco
Ikuska
Estatuto Autonomia
Cine vasco
Pedro Olea
Estatuto Autonomía
title_short THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea
title_full THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea
title_fullStr THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea
title_full_unstemmed THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea
title_sort THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea
author Fernández Penas, Marta
author_facet Fernández Penas, Marta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernández Penas, Marta
dc.subject.por.fl_str_mv Pedro Olea
Autonomy Statute
Basque cinema
Basque cinema
Pedro Olea
Autonomy Statute
Cinema vasco
Pedro Olea
Estatuto Autonomia
Cinema vasco
Pedro Olea
Estatuto Autonomia
Pedro Olea
Akelarre
Cine vasco
Ikuska
Estatuto Autonomia
Cine vasco
Pedro Olea
Estatuto Autonomía
topic Pedro Olea
Autonomy Statute
Basque cinema
Basque cinema
Pedro Olea
Autonomy Statute
Cinema vasco
Pedro Olea
Estatuto Autonomia
Cinema vasco
Pedro Olea
Estatuto Autonomia
Pedro Olea
Akelarre
Cine vasco
Ikuska
Estatuto Autonomia
Cine vasco
Pedro Olea
Estatuto Autonomía
description Basque cinematography experienced one of its most successful periods in the eighties thanks to the ratification of the Statute of Autonomy in 1979, and the subsequent transfer of powers to the autonomous community. As a result of this event, a grant policy was launched by the regional government in order to produce basque films. A representative example is that of filmmaker Pedro Olea because, with his film practice, took an active part in the launch of the so-called "basque cinema".
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150
10.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p102
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p102
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/8888
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11107
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11110
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11112
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11118
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11119
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 2 No. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118
Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118
Observatoire Journal; Vol. 2 No. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118
Revista Observatório ; v. 2 n. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2016v2n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313243598389248