THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150 |
Resumo: | Basque cinematography experienced one of its most successful periods in the eighties thanks to the ratification of the Statute of Autonomy in 1979, and the subsequent transfer of powers to the autonomous community. As a result of this event, a grant policy was launched by the regional government in order to produce basque films. A representative example is that of filmmaker Pedro Olea because, with his film practice, took an active part in the launch of the so-called "basque cinema". |
id |
UFT-7_ba3e5188cd007cf01dfdccade227ee7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2150 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro OleaO CINEMA COMO CRIADOR DE IDENTIDADES NACIONAIS. A turnê do cinema basco da década de oitenta através da filmografia do cineasta Pedro OleaEL CINE COMO CREADOR DE IDENTIDADES NACIONALES. Un recorrido por el cine vasco de los años ochenta a través de la filmografía del cineasta Pedro OleaPedro OleaAutonomy StatuteBasque cinemaBasque cinemaPedro OleaAutonomy StatuteCinema vascoPedro OleaEstatuto AutonomiaCinema vascoPedro OleaEstatuto AutonomiaPedro OleaAkelarreCine vascoIkuskaEstatuto AutonomiaCine vascoPedro OleaEstatuto AutonomíaBasque cinematography experienced one of its most successful periods in the eighties thanks to the ratification of the Statute of Autonomy in 1979, and the subsequent transfer of powers to the autonomous community. As a result of this event, a grant policy was launched by the regional government in order to produce basque films. A representative example is that of filmmaker Pedro Olea because, with his film practice, took an active part in the launch of the so-called "basque cinema".A cinematografia basca viveu um de seus períodos mais frutíferos na década dos anos oitenta graças à aprovação do Estatuto de Autonomia em 1979 e o consiguiente traspasso de concorrências em matéria de cinema à comunidade autónoma. A raiz deste acontecimento iniciou-se uma política fomento auspiciadas pelo governo autonômico à produção de filmes que beneficiariam muitos cineastas vascos. Um caso representativo é o do cineasta bilbaíno Pedro Olea que, com seu praxis fílmica, participou ativamente movimento denominado "cinema basco".La cinematografía vasca vivió uno de sus periodos más fructíferos en la década de los años ochenta gracias a la aprobación del Estatuto de Autonomía en 1979 y el consiguiente traspaso de competencias en materia de cine a la comunidad autónoma. A raíz de este acontecimiento se inició una política de ayudas auspiciadas por el gobierno autonómico a la producción de películas de la que se beneficiaron muchos cineastas vascos. Un caso representativo es el del cineasta bilbaíno Pedro Olea que, con su praxis fílmica, participó activamente en la puesta en marcha del denominado “cine vasco”. Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/215010.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p102Observatory Journal; Vol. 2 No. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118Observatoire Journal; Vol. 2 No. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118Revista Observatório ; v. 2 n. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-1182447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/8888https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11107https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11110https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11112https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11118https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11119Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernández Penas, Marta2022-03-04T13:25:26Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2150Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:25:26Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea O CINEMA COMO CRIADOR DE IDENTIDADES NACIONAIS. A turnê do cinema basco da década de oitenta através da filmografia do cineasta Pedro Olea EL CINE COMO CREADOR DE IDENTIDADES NACIONALES. Un recorrido por el cine vasco de los años ochenta a través de la filmografía del cineasta Pedro Olea |
title |
THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea |
spellingShingle |
THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea Fernández Penas, Marta Pedro Olea Autonomy Statute Basque cinema Basque cinema Pedro Olea Autonomy Statute Cinema vasco Pedro Olea Estatuto Autonomia Cinema vasco Pedro Olea Estatuto Autonomia Pedro Olea Akelarre Cine vasco Ikuska Estatuto Autonomia Cine vasco Pedro Olea Estatuto Autonomía |
title_short |
THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea |
title_full |
THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea |
title_fullStr |
THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea |
title_full_unstemmed |
THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea |
title_sort |
THE CINEMA AS A CREATOR OF NATIONAL IDENTITIES. A journey through the Basque Cinema of the eighties through the filmography of Pedro Olea |
author |
Fernández Penas, Marta |
author_facet |
Fernández Penas, Marta |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernández Penas, Marta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedro Olea Autonomy Statute Basque cinema Basque cinema Pedro Olea Autonomy Statute Cinema vasco Pedro Olea Estatuto Autonomia Cinema vasco Pedro Olea Estatuto Autonomia Pedro Olea Akelarre Cine vasco Ikuska Estatuto Autonomia Cine vasco Pedro Olea Estatuto Autonomía |
topic |
Pedro Olea Autonomy Statute Basque cinema Basque cinema Pedro Olea Autonomy Statute Cinema vasco Pedro Olea Estatuto Autonomia Cinema vasco Pedro Olea Estatuto Autonomia Pedro Olea Akelarre Cine vasco Ikuska Estatuto Autonomia Cine vasco Pedro Olea Estatuto Autonomía |
description |
Basque cinematography experienced one of its most successful periods in the eighties thanks to the ratification of the Statute of Autonomy in 1979, and the subsequent transfer of powers to the autonomous community. As a result of this event, a grant policy was launched by the regional government in order to produce basque films. A representative example is that of filmmaker Pedro Olea because, with his film practice, took an active part in the launch of the so-called "basque cinema". |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p102 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p102 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/8888 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11107 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11110 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11112 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11118 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2150/11119 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 2 No. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118 Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118 Observatoire Journal; Vol. 2 No. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118 Revista Observatório ; v. 2 n. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 102-118 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n3 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313243598389248 |