ABORDAGEM MULTIRREFERENCIAL E FORMAÇÃO AUTORAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Joaquim Gonçalves
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Ribeiro, Mayra Rodrigues Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462
Resumo: This article aims to reflect on the training in the process of knowledge construction in a discipline of the masters in education of the University of the State of Rio Grande do Norte - UERN. The work is based on a multireferential epistemology in which conceptual and methodological bricolage is an important device in the design of a formation of becoming autorcidadão (Barbosa, 1998) inserted in the context of cyberculture (Ribeiro, 2015). It recognizes that research is the locus of knowledge production and self-production in order to appropriate both what is external to it and what is most internal to the subject. As a result, we present the strangeness reflected in the attitude of blackness and re-signification of the actors' senses, when they perceive themselves valued in their singularities and co-authors in the formative process.   KEYWORDS: Formation; multireferentiality; authorship; cyberculture.
id UFT-7_d838414c76cb7110e71d1cd6fd61db54
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6462
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling ABORDAGEM MULTIRREFERENCIAL E FORMAÇÃO AUTORALmultirreferencialidademultirreferencialidadeThis article aims to reflect on the training in the process of knowledge construction in a discipline of the masters in education of the University of the State of Rio Grande do Norte - UERN. The work is based on a multireferential epistemology in which conceptual and methodological bricolage is an important device in the design of a formation of becoming autorcidadão (Barbosa, 1998) inserted in the context of cyberculture (Ribeiro, 2015). It recognizes that research is the locus of knowledge production and self-production in order to appropriate both what is external to it and what is most internal to the subject. As a result, we present the strangeness reflected in the attitude of blackness and re-signification of the actors' senses, when they perceive themselves valued in their singularities and co-authors in the formative process.   KEYWORDS: Formation; multireferentiality; authorship; cyberculture.Este artículo objetiva reflexionar sobre la formación en el proceso de tesitura del conocimiento en una disciplina del máster en educación de la Universidad del Estado de Rio Grande do Norte - UERN. El trabajo se inspira en una epistemología multirreferencial en la que el bricolaje conceptual y metodológico se presenta como dispositivo importante en el proyecto de una formación en devenir del autor de la ciudadano  (Barbosa, 1998) insertado en el contexto de la cibercultura (Ribeiro, 2015). Reconoce que la investigación es locus de producción de conocimiento y de producción de sí en el sentido de apropiarse tanto de lo que le es externo cuanto de lo que es más interno al sujeto. Como resultado, presentamos el extrañamiento reflejado en la postura de negraticidad y resignificación de sentidos de los actores de la disciplina, al percibirse valorados en sus singularidades y coautores en el proceso formativo.   PALABRAS CLAVE: Formación; multirreferencialidad; cibercultura.RESUMO Este artigo objetiva refletir sobre a formação no processo de tessitura do conhecimento em uma disciplina do mestrado em educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN. O trabalho se inspira numa epistemologia multirreferencial na qual a bricolagem conceitual e metodológica se apresenta como dispositivo importante no projeto de uma formação em devir do autorcidadão (Barbosa,1998) inserido no contexto da cibercultura (Ribeiro, 2015). Reconhece que a pesquisa é lócus de produção de conhecimento e de produção de si no sentido de se apropriar tanto do que lhe é externo quanto do que é mais interno ao sujeito. Como resultado, apresentamos o estranhamento refletido na postura de negraticidade e ressignificação de sentidos dos atores da disciplina, ao se perceberem valorizados em suas singularidades e co-autores no processo formativo.   PALAVRAS-CHAVE: Formação; multirreferencialidade; autoria; cibercultura.   ABSTRACT This article aims to reflect on the training in the process of knowledge construction in a discipline of the masters in education of the University of the State of Rio Grande do Norte - UERN. The work is based on a multireferential epistemology in which conceptual and methodological bricolage is an important device in the design of a formation of becoming autorcidadão (Barbosa, 1998) inserted in the context of cyberculture (Ribeiro, 2015). It recognizes that research is the locus of knowledge production and self-production in order to appropriate both what is external to it and what is most internal to the subject. As a result, we present the strangeness reflected in the attitude of blackness and re-signification of the actors' senses, when they perceive themselves valued in their singularities and co-authors in the formative process.   KEYWORDS: Formation; multireferentiality; authorship; cyberculture.     RESUMEN Este artículo objetiva reflexionar sobre la formación en el proceso de tesitura del conocimiento en una disciplina del máster en educación de la Universidad del Estado de Rio Grande do Norte - UERN. El trabajo se inspira en una epistemología multirreferencial en la que el bricolaje conceptual y metodológico se presenta como dispositivo importante en el proyecto de una formación en devenir del autor de la ciudadano  (Barbosa, 1998) insertado en el contexto de la cibercultura (Ribeiro, 2015). Reconoce que la investigación es locus de producción de conocimiento y de producción de sí en el sentido de apropiarse tanto de lo que le es externo cuanto de lo que es más interno al sujeto. Como resultado, presentamos el extrañamiento reflejado en la postura de negraticidad y resignificación de sentidos de los actores de la disciplina, al percibirse valorados en sus singularidades y coautores en el proceso formativo.   PALABRAS CLAVE: Formación; multirreferencialidad; cibercultura.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/646210.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p38Observatory Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 38-73Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 38-73Observatoire Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 38-73Revista Observatório ; v. 5 n. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 38-732447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14690https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14718https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14729https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14734https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14745https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14756Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Joaquim GonçalvesRibeiro, Mayra Rodrigues Fernandes2022-03-04T13:06:46Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6462Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:06:46Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv ABORDAGEM MULTIRREFERENCIAL E FORMAÇÃO AUTORAL
title ABORDAGEM MULTIRREFERENCIAL E FORMAÇÃO AUTORAL
spellingShingle ABORDAGEM MULTIRREFERENCIAL E FORMAÇÃO AUTORAL
Barbosa, Joaquim Gonçalves
multirreferencialidade
multirreferencialidade
title_short ABORDAGEM MULTIRREFERENCIAL E FORMAÇÃO AUTORAL
title_full ABORDAGEM MULTIRREFERENCIAL E FORMAÇÃO AUTORAL
title_fullStr ABORDAGEM MULTIRREFERENCIAL E FORMAÇÃO AUTORAL
title_full_unstemmed ABORDAGEM MULTIRREFERENCIAL E FORMAÇÃO AUTORAL
title_sort ABORDAGEM MULTIRREFERENCIAL E FORMAÇÃO AUTORAL
author Barbosa, Joaquim Gonçalves
author_facet Barbosa, Joaquim Gonçalves
Ribeiro, Mayra Rodrigues Fernandes
author_role author
author2 Ribeiro, Mayra Rodrigues Fernandes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Joaquim Gonçalves
Ribeiro, Mayra Rodrigues Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv multirreferencialidade
multirreferencialidade
topic multirreferencialidade
multirreferencialidade
description This article aims to reflect on the training in the process of knowledge construction in a discipline of the masters in education of the University of the State of Rio Grande do Norte - UERN. The work is based on a multireferential epistemology in which conceptual and methodological bricolage is an important device in the design of a formation of becoming autorcidadão (Barbosa, 1998) inserted in the context of cyberculture (Ribeiro, 2015). It recognizes that research is the locus of knowledge production and self-production in order to appropriate both what is external to it and what is most internal to the subject. As a result, we present the strangeness reflected in the attitude of blackness and re-signification of the actors' senses, when they perceive themselves valued in their singularities and co-authors in the formative process.   KEYWORDS: Formation; multireferentiality; authorship; cyberculture.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p38
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p38
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14690
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14718
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14729
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14734
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14745
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14756
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 38-73
Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 38-73
Observatoire Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 38-73
Revista Observatório ; v. 5 n. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 38-73
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313248622116864