THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765 |
Resumo: | The paper portrays aspects of the management experience of the Open University of Brazil system in the federal government in the period from 2012 to 2016 in the implementation of the EaD courses through the Directorate of Educational Technologies of UFT. During this period, this board managed 5 undergraduate courses with enrollment of 1,273 students, distributed in 52 classes and 16 poles of face-to-face support. We deal with management, collaborative work and some innovations, resulting from the work of a group of on average 200 professionals among professors, board technicians, polo coordinators, tutors and directors of the University campuses, in addition to the support of the Board's technicians of Technology (DTI) and the Communications Department (Dicom) of the University. It is a report of theoretical approach to the management of the system as manager and of studies and research that we have been developing in the Stricto Sensu Postgraduate Program in Education PPGE / UFT, with research and work on cybercultural technologies in the present |
id |
UFT-7_daa2512fcac417fc549076c39f887986 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5765 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologiesA UAB EN LA FEDERAL DEL TOCANTINS: una experiencia de colaboración, gestión e innovación en la educación mediada por tecnologías ciberculturaUAB NA FEDERAL DO TOCANTINS: uma experiência de colaboração, gestão e inovação na educação mediada por tecnologiasUniversidade aberta do Brasil; colaboração; gestão e inovação; educação a distância.Educação e tecnologiasThe paper portrays aspects of the management experience of the Open University of Brazil system in the federal government in the period from 2012 to 2016 in the implementation of the EaD courses through the Directorate of Educational Technologies of UFT. During this period, this board managed 5 undergraduate courses with enrollment of 1,273 students, distributed in 52 classes and 16 poles of face-to-face support. We deal with management, collaborative work and some innovations, resulting from the work of a group of on average 200 professionals among professors, board technicians, polo coordinators, tutors and directors of the University campuses, in addition to the support of the Board's technicians of Technology (DTI) and the Communications Department (Dicom) of the University. It is a report of theoretical approach to the management of the system as manager and of studies and research that we have been developing in the Stricto Sensu Postgraduate Program in Education PPGE / UFT, with research and work on cybercultural technologies in the presentEl trabajo retrata aspectos de la experiencia de gestión del sistema Universidad Abierta de Brasil en la federal en el período de 2012 a 2016 en la implementación de los cursos EaD a través del Directorio de Tecnologías Educativas de la UFT. Esta dirección hizo en ese período la gestión de 5 cursos de graduación con matrícula de 1.273 alumnos, distribuidos en 52 grupos y 16 polos de apoyo presencial. Se trata de un trabajo de colaboración y de algunas innovaciones, resultante del trabajo de un grupo de media 200 profesionales entre profesores, técnicos de la directiva, coordinadores de polos, tutores y directores de los campus de la Universidad, además del soporte de los técnicos de la Junta Directiva de Tecnología (DTI) y del Directorio de Comunicación (Dicom) de la Universidad. Es un relato de enfoque teórico frente a la gestión del sistema como gestor y de estudios e investigaciones que vimos desarrollando en el Programa de Post-Graduación Stricto Sensu en Educación PPGE / UFT, con investigaciones y trabajos sobre tecnologías cibercultura en la presentividad.O trabalho retrata aspectos da experiencia de gestão do sistema Universidade Aberta do Brasil na federal no período de 2012 a 2016 na implementação dos cursos EaD por meio do Diretoria de Tecnologias Educacionais da UFT. Essa diretoria fez, nesse período, a gestão de 5 cursos de graduação com matrícula de 1.273 alunos, distribuídos em 52 turmas e 16 polos de apoio presencial. Tratamos de gestão, de trabalho de colaboração e de algunas inovações, resultante do trabalho de um grupo de em média 200 profissionais dentre professores, técnicos da diretoria, coordenadores de polos, tutores e diretores dos campi da Universidade, além do suporte dos técnicos da Diretoria de Tecnologia (DTI) e da Diretoria de Comunicação (Dicom) da Universidade. É um relato de abordagem teórica frente a gestão do sistema como gestor e de estudos e pesquisas que vimos desenvolvendo no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação PPGE/UFT, com pesquisas e trabalhos sobre tecnologías ciberculturais na presentividade. Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/576510.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p33Observatory Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49Observatoire Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49Revista Observatório ; v. 5 n. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-492447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15341https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15362https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15372https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15377https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15386https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15399Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, José Damião TrindadeSoares Filho, Valtuir2022-03-04T13:06:13Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5765Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:06:13Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies A UAB EN LA FEDERAL DEL TOCANTINS: una experiencia de colaboración, gestión e innovación en la educación mediada por tecnologías cibercultura UAB NA FEDERAL DO TOCANTINS: uma experiência de colaboração, gestão e inovação na educação mediada por tecnologias |
title |
THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies |
spellingShingle |
THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies Rocha, José Damião Trindade Universidade aberta do Brasil; colaboração; gestão e inovação; educação a distância. Educação e tecnologias |
title_short |
THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies |
title_full |
THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies |
title_fullStr |
THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies |
title_full_unstemmed |
THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies |
title_sort |
THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies |
author |
Rocha, José Damião Trindade |
author_facet |
Rocha, José Damião Trindade Soares Filho, Valtuir |
author_role |
author |
author2 |
Soares Filho, Valtuir |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, José Damião Trindade Soares Filho, Valtuir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Universidade aberta do Brasil; colaboração; gestão e inovação; educação a distância. Educação e tecnologias |
topic |
Universidade aberta do Brasil; colaboração; gestão e inovação; educação a distância. Educação e tecnologias |
description |
The paper portrays aspects of the management experience of the Open University of Brazil system in the federal government in the period from 2012 to 2016 in the implementation of the EaD courses through the Directorate of Educational Technologies of UFT. During this period, this board managed 5 undergraduate courses with enrollment of 1,273 students, distributed in 52 classes and 16 poles of face-to-face support. We deal with management, collaborative work and some innovations, resulting from the work of a group of on average 200 professionals among professors, board technicians, polo coordinators, tutors and directors of the University campuses, in addition to the support of the Board's technicians of Technology (DTI) and the Communications Department (Dicom) of the University. It is a report of theoretical approach to the management of the system as manager and of studies and research that we have been developing in the Stricto Sensu Postgraduate Program in Education PPGE / UFT, with research and work on cybercultural technologies in the present |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p33 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p33 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15341 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15362 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15372 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15377 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15386 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15399 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49 Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49 Observatoire Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49 Revista Observatório ; v. 5 n. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313247886016512 |