THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, José Damião Trindade
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Soares Filho, Valtuir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765
Resumo: The paper portrays aspects of the management experience of the Open University of Brazil system in the federal government in the period from 2012 to 2016 in the implementation of the EaD courses through the Directorate of Educational Technologies of UFT. During this period, this board managed 5 undergraduate courses with enrollment of 1,273 students, distributed in 52 classes and 16 poles of face-to-face support. We deal with management, collaborative work and some innovations, resulting from the work of a group of on average 200 professionals among professors, board technicians, polo coordinators, tutors and directors of the University campuses, in addition to the support of the Board's technicians of Technology (DTI) and the Communications Department (Dicom) of the University. It is a report of theoretical approach to the management of the system as manager and of studies and research that we have been developing in the Stricto Sensu Postgraduate Program in Education PPGE / UFT, with research and work on cybercultural technologies in the present
id UFT-7_daa2512fcac417fc549076c39f887986
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5765
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologiesA UAB EN LA FEDERAL DEL TOCANTINS: una experiencia de colaboración, gestión e innovación en la educación mediada por tecnologías ciberculturaUAB NA FEDERAL DO TOCANTINS: uma experiência de colaboração, gestão e inovação na educação mediada por tecnologiasUniversidade aberta do Brasil; colaboração; gestão e inovação; educação a distância.Educação e tecnologiasThe paper portrays aspects of the management experience of the Open University of Brazil system in the federal government in the period from 2012 to 2016 in the implementation of the EaD courses through the Directorate of Educational Technologies of UFT. During this period, this board managed 5 undergraduate courses with enrollment of 1,273 students, distributed in 52 classes and 16 poles of face-to-face support. We deal with management, collaborative work and some innovations, resulting from the work of a group of on average 200 professionals among professors, board technicians, polo coordinators, tutors and directors of the University campuses, in addition to the support of the Board's technicians of Technology (DTI) and the Communications Department (Dicom) of the University. It is a report of theoretical approach to the management of the system as manager and of studies and research that we have been developing in the Stricto Sensu Postgraduate Program in Education PPGE / UFT, with research and work on cybercultural technologies in the presentEl trabajo retrata aspectos de la experiencia de gestión del sistema Universidad Abierta de Brasil en la federal en el período de 2012 a 2016 en la implementación de los cursos EaD a través del Directorio de Tecnologías Educativas de la UFT. Esta dirección hizo en ese período la gestión de 5 cursos de graduación con matrícula de 1.273 alumnos, distribuidos en 52 grupos y 16 polos de apoyo presencial. Se trata de un trabajo de colaboración y de algunas innovaciones, resultante del trabajo de un grupo de media 200 profesionales entre profesores, técnicos de la directiva, coordinadores de polos, tutores y directores de los campus de la Universidad, además del soporte de los técnicos de la Junta Directiva de Tecnología (DTI) y del Directorio de Comunicación (Dicom) de la Universidad. Es un relato de enfoque teórico frente a la gestión del sistema como gestor y de estudios e investigaciones que vimos desarrollando en el Programa de Post-Graduación Stricto Sensu en Educación PPGE / UFT, con investigaciones y trabajos sobre tecnologías cibercultura en la presentividad.O trabalho retrata aspectos da experiencia de gestão do sistema Universidade Aberta do Brasil na federal no período de 2012 a 2016 na implementação dos cursos EaD por meio do Diretoria de Tecnologias Educacionais da UFT. Essa diretoria fez, nesse período, a gestão de 5 cursos de graduação com matrícula de 1.273 alunos, distribuídos em 52 turmas e 16 polos de apoio presencial. Tratamos de gestão, de trabalho de colaboração e de algunas inovações, resultante do trabalho de um grupo de em média 200 profissionais dentre professores, técnicos da diretoria, coordenadores de polos, tutores e diretores dos campi da Universidade, além do suporte dos técnicos da Diretoria de Tecnologia (DTI) e da Diretoria de Comunicação (Dicom) da Universidade. É um relato de abordagem teórica frente a gestão do sistema como gestor e de estudos e pesquisas que vimos desenvolvendo no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação PPGE/UFT, com pesquisas e trabalhos sobre tecnologías ciberculturais na presentividade.  Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/576510.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p33Observatory Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49Observatoire Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49Revista Observatório ; v. 5 n. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-492447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15341https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15362https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15372https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15377https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15386https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15399Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, José Damião TrindadeSoares Filho, Valtuir2022-03-04T13:06:13Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5765Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:06:13Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies
A UAB EN LA FEDERAL DEL TOCANTINS: una experiencia de colaboración, gestión e innovación en la educación mediada por tecnologías cibercultura
UAB NA FEDERAL DO TOCANTINS: uma experiência de colaboração, gestão e inovação na educação mediada por tecnologias
title THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies
spellingShingle THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies
Rocha, José Damião Trindade
Universidade aberta do Brasil; colaboração; gestão e inovação; educação a distância.
Educação e tecnologias
title_short THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies
title_full THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies
title_fullStr THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies
title_full_unstemmed THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies
title_sort THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies
author Rocha, José Damião Trindade
author_facet Rocha, José Damião Trindade
Soares Filho, Valtuir
author_role author
author2 Soares Filho, Valtuir
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, José Damião Trindade
Soares Filho, Valtuir
dc.subject.por.fl_str_mv Universidade aberta do Brasil; colaboração; gestão e inovação; educação a distância.
Educação e tecnologias
topic Universidade aberta do Brasil; colaboração; gestão e inovação; educação a distância.
Educação e tecnologias
description The paper portrays aspects of the management experience of the Open University of Brazil system in the federal government in the period from 2012 to 2016 in the implementation of the EaD courses through the Directorate of Educational Technologies of UFT. During this period, this board managed 5 undergraduate courses with enrollment of 1,273 students, distributed in 52 classes and 16 poles of face-to-face support. We deal with management, collaborative work and some innovations, resulting from the work of a group of on average 200 professionals among professors, board technicians, polo coordinators, tutors and directors of the University campuses, in addition to the support of the Board's technicians of Technology (DTI) and the Communications Department (Dicom) of the University. It is a report of theoretical approach to the management of the system as manager and of studies and research that we have been developing in the Stricto Sensu Postgraduate Program in Education PPGE / UFT, with research and work on cybercultural technologies in the present
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p33
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p33
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15341
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15362
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15372
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15377
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15386
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5765/15399
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49
Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49
Observatoire Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49
Revista Observatório ; v. 5 n. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 33-49
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313247886016512