Denying the refusal in a propaganda palimpsest: free speech colUsions concerning the 2015 Carnival Skol beer campaign
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1746 |
Resumo: | Skol beer Carnival advertisements triggered complaints in social networks: the sentence "I forgot 'no' at home" was added "and I brought 'never'", a critic to what was seen as an incentive to consumers' irresponsible behavior, ignoring legitimate limits in a period (Carnival) in which alcohol abuse is linked to violent incidents. The advertiser decided to remove this campaign, but self-regulatory National Advertising Ethic Council ignored public complaints and dismissed the case. This article evaluates this case in the point of view of public accountability, as determined by communication political economy studies. To analyze this conflict, this paper adopts criticai discourse analysis methods. As a result, it is possible to point out that this is a rare case of conflict among free speech rights, in which this freedom collides not against other rights, but conflicts with itself - in this case, the possibility to avoid saying "no" and the power to say it. |
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Denying the refusal in a propaganda palimpsest: free speech colUsions concerning the 2015 Carnival Skol beer campaignLa negación de la negativa en un palimpsesto de propaganda: conflictos entre libertades en expresión sobre la camparia de Carnaval de la cerveza Skol en 2015A negação da negativa em um palimpsesto de propaganda: conflitos entre liberdades em expressões sobre a campanha de Carnaval da cerveja Skol em 2015CensorshipFree speechActivismSocial NetworksCommunicationCensorshipFree speechActivismSocial NetworksLibertad de expresiónActivismoRedes socialesComunicaciónLibertad de expresiónActivismoRedes SocialesCensuracomunicaçãoAtivismoliberdade de expressãoredes sociaisComunicaçãoCensuraLiberdade de expressãoAtivismoRedes SociaisSkol beer Carnival advertisements triggered complaints in social networks: the sentence "I forgot 'no' at home" was added "and I brought 'never'", a critic to what was seen as an incentive to consumers' irresponsible behavior, ignoring legitimate limits in a period (Carnival) in which alcohol abuse is linked to violent incidents. The advertiser decided to remove this campaign, but self-regulatory National Advertising Ethic Council ignored public complaints and dismissed the case. This article evaluates this case in the point of view of public accountability, as determined by communication political economy studies. To analyze this conflict, this paper adopts criticai discourse analysis methods. As a result, it is possible to point out that this is a rare case of conflict among free speech rights, in which this freedom collides not against other rights, but conflicts with itself - in this case, the possibility to avoid saying "no" and the power to say it.La campana de Carnaval de la cerveza Skol sufrió reclamaciones en las redes sociales: la frase "Olvidé el 'no' en casa" fue acrecida de "y traje el 'nunca'", una crítica contra el incentivo hecho por la productora de cerveza al comportamiento irresponsable de sus consumidores, ignorando limites legítimos en un período (el Carnaval) en que el abuso de alcohol lleva a incidentes violentos. La campana fue removida por la empresa, pero quejas dei público en el órgano de autorregulación publicitaria fueron archivadas. El caso es evaluado a partir de mecanismos de responsabilidad social, preconizados por la economia política de la comunicación, adoptando la metodologia dei análisis de discurso crítica. Es posible apuntar que ese es un raro caso de una contracorriente de conflictos de la libertad de expresión, en que esa libertad no colide con otros derechos distintos, pero con la misma libertad de expresión - en el caso, la posibiUdad de evitar decir el "no" y el poder de decirloA campanha de Carnaval da cerveja Skol foi alvo de reclamações em redes sociais: a frase “Esqueci o ‘não’ em casa” foi acrescida de “e trouxe o nunca”, uma crítica ao que foi visto como um incentivo da cerveja ao comportamento irresponsável de seus consumidores, passando por cima de limites legítimos em um momento (o Carnaval) em que o abuso alcóolico atrela-se a incidentes violentos. A campanha foi retirada pela empresa, apesar de denúncias do público no Conar terem sido arquivadas. O caso é avaliado a partir dos mecanismos de responsabilização social, preconizados pela economia política da comunicação, adotando a metodologia da análise de discurso crítica. Entre os resultados encontrados, é possível apontar que o caso se insere em rara contracorrente de conflitos de liberdade de expressão, em que essa liberdade se choca não com direitos diferentes, mas com a própria liberdade de expressão – no caso, a possibilidade de evitar dizer “não” e o poder de dizê-lo. 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