Fear, politics and the media: the discourse of fear in two presidential elections
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1742 |
Resumo: | In this article we will examine the issue of fear, and the political use of fear, comparing two cases of such use of the strategy of fear in the political discourse of the television media, which were carried out in two different moments, in the election campaigns of the presidential elections of 2002 and 2014. In addition, we seek to relate the speech of fear in the media, the conditions of uncertainty, the pursuit of pleasure, consumption and individualism brought in post-modernity. From a criticai analysis of social conditions, it is intended to investigate how fear, potentiated by the media, is capable of producing an effect of alienation that can create a speech that ends up repeating themselves mechanically, reproducing and extending artificial concepts introduced actions socially, producing even the proliferation of prejudices, easy and stereotyped discourses. |
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Fear, politics and the media: the discourse of fear in two presidential electionsMiedo, la política y los médios de comunicación: el discurso dei miedo en dos elecciones presidencialesMedo, política e mídia: o discurso do medo em duas eleições presidenciaisCommunicationFearPoliticsmediaConsumer societyCommunicationFearPoliticsmediaConsumer societyComunicaciónmiedopolíticameiossociedad de consumoComunicaciónMiédopolíticamedios de comunicaciónsociedad de consumoComunicaçãoMídiaMedoSociedade de ConsumoPolíticaComunicaçãoMedoPolíticamídiaSociedade de ConsumoIn this article we will examine the issue of fear, and the political use of fear, comparing two cases of such use of the strategy of fear in the political discourse of the television media, which were carried out in two different moments, in the election campaigns of the presidential elections of 2002 and 2014. In addition, we seek to relate the speech of fear in the media, the conditions of uncertainty, the pursuit of pleasure, consumption and individualism brought in post-modernity. From a criticai analysis of social conditions, it is intended to investigate how fear, potentiated by the media, is capable of producing an effect of alienation that can create a speech that ends up repeating themselves mechanically, reproducing and extending artificial concepts introduced actions socially, producing even the proliferation of prejudices, easy and stereotyped discourses. En este artículo examinaremos la cuestión de miedo y el uso político dei miedo, comparación de dos casos de uso de la estratégia dei miedo en el discurso político de los médios de televisión, que se llevaron a cabo en dos momentos diferentes, en las campanas electorales de las elecciones presidenciales de 2002 y 2014. Además, buscamos relacionar el discurso dei miedo en los médios de comunicación, las condiciones de incertidumbre, la búsqueda de placer y el individualismo en la postmodernidad. Desde un análisis crítico de las condiciones sociales, el objetivo es investigar cómo miedo, potenciada por los médios de comunicación, es capaz de producir un efecto de alienación que puede crear un discurso que termina repitiendo mecánicamente, reproducción y el aumento de conceptos artificiales introdujeronNesse artigo vamos analisar a questão do medo, e o uso político do medo, comparando dois casos dessa utilização da estratégia do medo no discurso político da mídia televisiva, os quais foram efetuados em dois momentos diferentes, nas campanhas eleitorais das eleições presidenciais de 2002 e 2014. Além disso, busca-se relacionar o discurso do medo na mídia, às condições de incertezas, a busca do prazer, o consumo e o individualismo instauradas na pós-modernidade. A partir de uma análise crítica das condições sociais, pretende-se investigar como o medo, potencializado pela mídia, é capaz de produzir um efeito de alienação capaz de criar um discurso que acaba se repetindo mecanicamente, reproduzindo ações e ampliando conceitos artificiais introduzidos socialmente, produzindo, mesmo, a proliferação de preconceitos, discursos fáceis e estereotipados. Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/174210.20873/uft.2447-4266.2016v2n1p299Observatory Journal; Vol. 2 No. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 299-317Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 299-317Observatoire Journal; Vol. 2 No. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 299-317Revista Observatório ; v. 2 n. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 299-3172447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1742/8677https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1742/10951https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1742/10952https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1742/10953https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1742/10954https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1742/10955Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessDugnani, Patricio2022-03-04T13:26:38Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1742Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:26:38Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
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