NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Jonas
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rolfsen Belda, Francisco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319
Resumo: This article explores innovation trends in organizational management in the journalism market globally. The method adopted for the work’s initial step was a systematic literature review, collating academic and marketing sources that deal with the subject from two keywords: “media management” and “innovation in journalism”. From this review, examples from two Brazilian news media outlets, A Gazeta and Poder360, were examined considering how and to what extent the innovation and management trends identified in the literature are reflected in transformation and adaptation practices of its processes and products in the digital context. As a result, it is proposed a specific taxonomy for the categorization of two different types of journalistic endeavors in the contemporary scenario, considering its distribution legacy supports and the way of organizing news production.
id UFT-7_f946574cf8ee826ce9d9b7c189e2fe4e
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/12319
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media managementPERSPECTIVAS PARA EL MERCADO DE PERIODISMO: un análisis de las tendencias de innovación en la gestión de mediosPERSPECTIVAS PARA O MERCADO DE JORNALISMO: uma análise das tendências de inovação em gestão de mídiajornalismo; transformação digital; gestão de mídia; tendências; inovação.JornalismoThis article explores innovation trends in organizational management in the journalism market globally. The method adopted for the work’s initial step was a systematic literature review, collating academic and marketing sources that deal with the subject from two keywords: “media management” and “innovation in journalism”. From this review, examples from two Brazilian news media outlets, A Gazeta and Poder360, were examined considering how and to what extent the innovation and management trends identified in the literature are reflected in transformation and adaptation practices of its processes and products in the digital context. As a result, it is proposed a specific taxonomy for the categorization of two different types of journalistic endeavors in the contemporary scenario, considering its distribution legacy supports and the way of organizing news production.Este artículo examina las tendencias de innovación en la gestión organizacional en el mercado del periodismo a nivel mundial. El método adoptado para la etapa inicial del trabajo fue el de revisión sistemática de la literatura, comparando fuentes académicas y de mercado que abordan el tema desde dos términos clave: “gestión de medios” e “innovación en el periodismo”. A partir de esta revisión, se examinaron ejemplos de dos vehículos periodísticos brasileños, A Gazeta y Poder360, considerando cómo y en qué medida las tendencias de innovación y gestión identificadas en la literatura se reflejan en prácticas de transformación y adaptación de sus procesos y productos al contexto digital. Como resultado, se propone una taxonomía específica para la categorización de diferentes tipos de emprendimientos periodísticos en el escenario contemporáneo, considerando sus soportes de distribución heredados y la forma en que se organiza la producción de noticias.O presente artigo examina tendências de inovação em gestão organizacional no mercado de jornalismo em âmbito global. O método adotado para a etapa inicial do trabalho foi o de revisão sistemática de literatura, cotejando fontes acadêmicas e mercadológicas que tratam do assunto a partir de dois termos-chave: “gestão de mídia” e “inovação no jornalismo”. A partir dessa revisão, foram examinados exemplos de dois veículos jornalísticos brasileiros, A Gazeta e Poder360, considerando como e até que ponto as tendências de inovação e gestão identificadas na literatura refletem-se em práticas de transformação e adequação de seus processos e produtos ao contexto digital. Como resultado, é proposta uma taxonomia específica para a categorização de diferentes tipos de empreendimentos jornalísticos no cenário contemporâneo, considerando seus suportes legados de distribuição e o modo de organização da produção noticiosa.Universidade Federal do Tocantins - UFT2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1231910.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a3ptObservatory Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3ptObservatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3ptObservatoire Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3ptRevista Observatório ; v. 7 n. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2021v7n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319/19989https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319/19998Copyright (c) 2021 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, JonasRolfsen Belda, Francisco2022-03-26T20:35:19Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/12319Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-26T20:35:19Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management
PERSPECTIVAS PARA EL MERCADO DE PERIODISMO: un análisis de las tendencias de innovación en la gestión de medios
PERSPECTIVAS PARA O MERCADO DE JORNALISMO: uma análise das tendências de inovação em gestão de mídia
title NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management
spellingShingle NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management
Gonçalves, Jonas
jornalismo; transformação digital; gestão de mídia; tendências; inovação.
Jornalismo
title_short NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management
title_full NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management
title_fullStr NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management
title_full_unstemmed NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management
title_sort NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management
author Gonçalves, Jonas
author_facet Gonçalves, Jonas
Rolfsen Belda, Francisco
author_role author
author2 Rolfsen Belda, Francisco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Jonas
Rolfsen Belda, Francisco
dc.subject.por.fl_str_mv jornalismo; transformação digital; gestão de mídia; tendências; inovação.
Jornalismo
topic jornalismo; transformação digital; gestão de mídia; tendências; inovação.
Jornalismo
description This article explores innovation trends in organizational management in the journalism market globally. The method adopted for the work’s initial step was a systematic literature review, collating academic and marketing sources that deal with the subject from two keywords: “media management” and “innovation in journalism”. From this review, examples from two Brazilian news media outlets, A Gazeta and Poder360, were examined considering how and to what extent the innovation and management trends identified in the literature are reflected in transformation and adaptation practices of its processes and products in the digital context. As a result, it is proposed a specific taxonomy for the categorization of two different types of journalistic endeavors in the contemporary scenario, considering its distribution legacy supports and the way of organizing news production.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319
10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a3pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a3pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319/19989
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319/19998
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3pt
Observatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3pt
Observatoire Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3pt
Revista Observatório ; v. 7 n. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3pt
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313242747994112