NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319 |
Resumo: | This article explores innovation trends in organizational management in the journalism market globally. The method adopted for the work’s initial step was a systematic literature review, collating academic and marketing sources that deal with the subject from two keywords: “media management” and “innovation in journalism”. From this review, examples from two Brazilian news media outlets, A Gazeta and Poder360, were examined considering how and to what extent the innovation and management trends identified in the literature are reflected in transformation and adaptation practices of its processes and products in the digital context. As a result, it is proposed a specific taxonomy for the categorization of two different types of journalistic endeavors in the contemporary scenario, considering its distribution legacy supports and the way of organizing news production. |
id |
UFT-7_f946574cf8ee826ce9d9b7c189e2fe4e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/12319 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media managementPERSPECTIVAS PARA EL MERCADO DE PERIODISMO: un análisis de las tendencias de innovación en la gestión de mediosPERSPECTIVAS PARA O MERCADO DE JORNALISMO: uma análise das tendências de inovação em gestão de mídiajornalismo; transformação digital; gestão de mídia; tendências; inovação.JornalismoThis article explores innovation trends in organizational management in the journalism market globally. The method adopted for the work’s initial step was a systematic literature review, collating academic and marketing sources that deal with the subject from two keywords: “media management” and “innovation in journalism”. From this review, examples from two Brazilian news media outlets, A Gazeta and Poder360, were examined considering how and to what extent the innovation and management trends identified in the literature are reflected in transformation and adaptation practices of its processes and products in the digital context. As a result, it is proposed a specific taxonomy for the categorization of two different types of journalistic endeavors in the contemporary scenario, considering its distribution legacy supports and the way of organizing news production.Este artículo examina las tendencias de innovación en la gestión organizacional en el mercado del periodismo a nivel mundial. El método adoptado para la etapa inicial del trabajo fue el de revisión sistemática de la literatura, comparando fuentes académicas y de mercado que abordan el tema desde dos términos clave: “gestión de medios” e “innovación en el periodismo”. A partir de esta revisión, se examinaron ejemplos de dos vehículos periodísticos brasileños, A Gazeta y Poder360, considerando cómo y en qué medida las tendencias de innovación y gestión identificadas en la literatura se reflejan en prácticas de transformación y adaptación de sus procesos y productos al contexto digital. Como resultado, se propone una taxonomía específica para la categorización de diferentes tipos de emprendimientos periodísticos en el escenario contemporáneo, considerando sus soportes de distribución heredados y la forma en que se organiza la producción de noticias.O presente artigo examina tendências de inovação em gestão organizacional no mercado de jornalismo em âmbito global. O método adotado para a etapa inicial do trabalho foi o de revisão sistemática de literatura, cotejando fontes acadêmicas e mercadológicas que tratam do assunto a partir de dois termos-chave: “gestão de mídia” e “inovação no jornalismo”. A partir dessa revisão, foram examinados exemplos de dois veículos jornalísticos brasileiros, A Gazeta e Poder360, considerando como e até que ponto as tendências de inovação e gestão identificadas na literatura refletem-se em práticas de transformação e adequação de seus processos e produtos ao contexto digital. Como resultado, é proposta uma taxonomia específica para a categorização de diferentes tipos de empreendimentos jornalísticos no cenário contemporâneo, considerando seus suportes legados de distribuição e o modo de organização da produção noticiosa.Universidade Federal do Tocantins - UFT2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1231910.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a3ptObservatory Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3ptObservatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3ptObservatoire Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3ptRevista Observatório ; v. 7 n. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2021v7n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319/19989https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319/19998Copyright (c) 2021 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, JonasRolfsen Belda, Francisco2022-03-26T20:35:19Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/12319Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-26T20:35:19Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management PERSPECTIVAS PARA EL MERCADO DE PERIODISMO: un análisis de las tendencias de innovación en la gestión de medios PERSPECTIVAS PARA O MERCADO DE JORNALISMO: uma análise das tendências de inovação em gestão de mídia |
title |
NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management |
spellingShingle |
NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management Gonçalves, Jonas jornalismo; transformação digital; gestão de mídia; tendências; inovação. Jornalismo |
title_short |
NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management |
title_full |
NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management |
title_fullStr |
NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management |
title_full_unstemmed |
NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management |
title_sort |
NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management |
author |
Gonçalves, Jonas |
author_facet |
Gonçalves, Jonas Rolfsen Belda, Francisco |
author_role |
author |
author2 |
Rolfsen Belda, Francisco |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Jonas Rolfsen Belda, Francisco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
jornalismo; transformação digital; gestão de mídia; tendências; inovação. Jornalismo |
topic |
jornalismo; transformação digital; gestão de mídia; tendências; inovação. Jornalismo |
description |
This article explores innovation trends in organizational management in the journalism market globally. The method adopted for the work’s initial step was a systematic literature review, collating academic and marketing sources that deal with the subject from two keywords: “media management” and “innovation in journalism”. From this review, examples from two Brazilian news media outlets, A Gazeta and Poder360, were examined considering how and to what extent the innovation and management trends identified in the literature are reflected in transformation and adaptation practices of its processes and products in the digital context. As a result, it is proposed a specific taxonomy for the categorization of two different types of journalistic endeavors in the contemporary scenario, considering its distribution legacy supports and the way of organizing news production. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a3pt |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a3pt |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319/19989 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319/19998 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3pt Observatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3pt Observatoire Journal; Vol. 7 No. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3pt Revista Observatório ; v. 7 n. 4 (2021): Media innovation in Ibero-America: looking to the future / Inovação em mídia na Ibero-América: mirando o futuro; a3pt 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313242747994112 |