THE PEDAGOGY OF THE BODY MACHINE ON THE TV SCREEN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bertolini, Jeferson
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7373
Resumo: This article presents research results about pedagogical resources used by Rede Globo's program Bem Estar to teach the public how to take care of the body. The text uses content analysis. Adopts the concept of biopower to think the body in the political, not aesthetic.The manuscript uses interdisciplinary technique to associate themes of Education with Social Communication. It concludes that the program's discourse is compatible with biopower because, through techniques that educate the public to the machine body, it helps to build economically active bodies.
id UFT-8_229c6dda0e79918a18579ce506c34e76
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/7373
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling THE PEDAGOGY OF THE BODY MACHINE ON THE TV SCREENLA PEDAGOGÍA DEL CUERPO MÁQUINA EN LA PANTALLA DEL TELEVISORA PEDAGOGIA DO CORPO MÁQUINA NA TELA DA TVCorpo; TV; Biopoder; Bem EstarCorpojornalismo de saúdebiopoderThis article presents research results about pedagogical resources used by Rede Globo's program Bem Estar to teach the public how to take care of the body. The text uses content analysis. Adopts the concept of biopower to think the body in the political, not aesthetic.The manuscript uses interdisciplinary technique to associate themes of Education with Social Communication. It concludes that the program's discourse is compatible with biopower because, through techniques that educate the public to the machine body, it helps to build economically active bodies.Este artículo presenta resultados de investigaciones sobre los recursos pedagógicos utilizados por el programa de bienestar de Rede Globo para enseñar al público cómo cuidar el cuerpo. El texto usa análisis de contenido. Adopta el concepto de biopoder para pensar el cuerpo en lo político, no en lo estético.El manuscrito utiliza técnica interdisciplinaria para asociar temas de las Ciencias Humanas a la Comunicación Social. Concluye que el discurso del Bienestar es compatible con el biopoder porque, por medio de técnicas que educan al público al cuerpo máquina, ayuda a construir cuerpos económicamente activos.Este artigo apresenta resultados de pesquisa sobre os recursos pedagógicos usados pelo programa Bem Estar, da Rede Globo, para ensinar o público a cuidar no corpo. O texto usa análise de conteúdo. Adota o conceito de biopoder para pensar o corpo no âmbito político, não estético. O manuscrito recorre a técnica interdisciplinar para associar temas das Ciências Humanas à Comunicação Social. Conclui que o discurso do Bem Estar é compatível com o biopoder porque, por meio de técnicas que educam o público ao corpo máquina, ajuda a construir corpos economicamente ativos.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/737310.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p912Observatory Journal; Vol. 5 No. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 912-932Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 912-932Observatoire Journal; Vol. 5 No. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 912-932Revista Observatório ; v. 5 n. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 912-9322447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7373/16351Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessBertolini, Jeferson2020-01-21T19:28:21Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/7373Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2020-01-21T19:28:21Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PEDAGOGY OF THE BODY MACHINE ON THE TV SCREEN
LA PEDAGOGÍA DEL CUERPO MÁQUINA EN LA PANTALLA DEL TELEVISOR
A PEDAGOGIA DO CORPO MÁQUINA NA TELA DA TV
title THE PEDAGOGY OF THE BODY MACHINE ON THE TV SCREEN
spellingShingle THE PEDAGOGY OF THE BODY MACHINE ON THE TV SCREEN
Bertolini, Jeferson
Corpo; TV; Biopoder; Bem Estar
Corpo
jornalismo de saúde
biopoder
title_short THE PEDAGOGY OF THE BODY MACHINE ON THE TV SCREEN
title_full THE PEDAGOGY OF THE BODY MACHINE ON THE TV SCREEN
title_fullStr THE PEDAGOGY OF THE BODY MACHINE ON THE TV SCREEN
title_full_unstemmed THE PEDAGOGY OF THE BODY MACHINE ON THE TV SCREEN
title_sort THE PEDAGOGY OF THE BODY MACHINE ON THE TV SCREEN
author Bertolini, Jeferson
author_facet Bertolini, Jeferson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bertolini, Jeferson
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo; TV; Biopoder; Bem Estar
Corpo
jornalismo de saúde
biopoder
topic Corpo; TV; Biopoder; Bem Estar
Corpo
jornalismo de saúde
biopoder
description This article presents research results about pedagogical resources used by Rede Globo's program Bem Estar to teach the public how to take care of the body. The text uses content analysis. Adopts the concept of biopower to think the body in the political, not aesthetic.The manuscript uses interdisciplinary technique to associate themes of Education with Social Communication. It concludes that the program's discourse is compatible with biopower because, through techniques that educate the public to the machine body, it helps to build economically active bodies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7373
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p912
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7373
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p912
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7373/16351
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 5 No. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 912-932
Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 912-932
Observatoire Journal; Vol. 5 No. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 912-932
Revista Observatório ; v. 5 n. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 912-932
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174756262281216