Folha de S. Paulo and the Herzog’s case (re)presented: a study of memory, narrative and “acontecência”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, André Bonsanto
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Roxo, Marco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2562
Resumo: Herzog and his image have become a political resistance icon in the country.  This symbolism is shrouded in a narrative web immersed in conflicts and also was responsible for the event reframing the time whose first effect was to cushion the dictatorial repression. To rethink other effects of constant "expansion" of this event in time we take as object of discussion an article published by Folha de S. Paulo on February 5, 2012, when the newspaper sought to reveal to your readers the "decisive moment" and the identity of Silvaldo Leung Vieira, author of this symbol image. Our intention is to discuss how the event was resubmitted by the newspaper in a constant process of "acontecência" in their memory and forgetting narratives. Narratives often conditioned by particular objectives aimed at reconfiguring memory and the newspaper authority in relation to its past.
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Paulo on February 5, 2012, when the newspaper sought to reveal to your readers the "decisive moment" and the identity of Silvaldo Leung Vieira, author of this symbol image. Our intention is to discuss how the event was resubmitted by the newspaper in a constant process of "acontecência" in their memory and forgetting narratives. Narratives often conditioned by particular objectives aimed at reconfiguring memory and the newspaper authority in relation to its past.Herzog y su imagen se han convertido en un icono de la resistência política en el país. Este simbolismo está envuelto en una trama narrativa inmersa en conflictos y también responsable por la resignificación dei evento em el tiempo cuyo primer efecto fue para amortiguar la represión dictatorial. Con la intention de discutir otros efectos de la constante "expansión" dei evento en el tiempo, tomamos como objeto un artículo publicado por Folha de Sao Paulo el 5 de febrero de 2012, cuando el periódico buscado manifestar a sus lectores "el momento decisivo" y la identidad de Silvaldo Leung Vieira, autor de esta imagen símbolo. Nuestra intención es discutir cómo el evento fue presentado en el periódico en un proceso constante de "acontecência" en su narrativas de memória y olvido. Narrativas condicionadas por objetivos particulares que tienden a volver a configurar la memória y la autoridad dei periódico en relación con su pasado.Herzog e sua imagem tornaram-se marco da resistência política no país. Essa simbologia está envolta em uma teia narrativa imersa em conflitos, mas que também foi responsável pela ressignificação do acontecimento no tempo, cujo efeito foi amortecer a repressão ditatorial. Para repensar outras consequências da constante “dilatação” deste acontecimento no tempo tomamos como objeto a matéria publicada pela Folha de S. Paulo em 5 de fevereiro de 2012, quando, na ocasião, o jornal procurou revelar a seus leitores o “instante decisivo” e a identidade do fotógrafo Silvaldo Leung Vieira, autor desta imagem símbolo. Nossa intenção é discutir como o acontecimento foi re(a)presentado pelo jornal em um processo de constante “acontecência” em suas narrativas de lembrança e esquecimento. Narrativas muitas vezes condicionadas por objetivos particulares visando reconfigurar a memória e a autoridade do jornal em relação ao seu passado.Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-12-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/256210.20873/uft.2447-4266.2016v2n5p452Observatory Journal; Vol. 2 No. 5 (2016): Vol. 2 N. 5 (2016) História da Comunicação na Amazônia Setembro-Dezembro 2016; 452-484Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 5 (2016): Vol. 2 N. 5 (2016) História da Comunicação na Amazônia Setembro-Dezembro 2016; 452-484Observatoire Journal; Vol. 2 No. 5 (2016): Vol. 2 N. 5 (2016) História da Comunicação na Amazônia Setembro-Dezembro 2016; 452-484Revista Observatório ; v. 2 n. 5 (2016): Vol. 2 N. 5 (2016) História da Comunicação na Amazônia Setembro-Dezembro 2016; 452-4842447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2562/9357https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2562/10383https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2562/10384https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2562/10385https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2562/10386https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2562/10387Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, André BonsantoRoxo, Marco2022-03-04T13:23:05Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2562Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:23:05Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
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description Herzog and his image have become a political resistance icon in the country.  This symbolism is shrouded in a narrative web immersed in conflicts and also was responsible for the event reframing the time whose first effect was to cushion the dictatorial repression. To rethink other effects of constant "expansion" of this event in time we take as object of discussion an article published by Folha de S. Paulo on February 5, 2012, when the newspaper sought to reveal to your readers the "decisive moment" and the identity of Silvaldo Leung Vieira, author of this symbol image. Our intention is to discuss how the event was resubmitted by the newspaper in a constant process of "acontecência" in their memory and forgetting narratives. Narratives often conditioned by particular objectives aimed at reconfiguring memory and the newspaper authority in relation to its past.
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