ABOUT CRITICISM, SELF-CRITICISM AND LEGITIMATION: the journalistic ethos in The Staple of News

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcos Paulo da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pedro Neto, Leopoldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10267
Resumo: The article analyzes the dispositions, perceptions and values of journalists interviewed by Brazilian documentary “O Mercado de Notícias” [“The Staple of News”] (Jorge Furtado/2014/94 min). The analysis is based on the theoretical-conceptual framework of Pierre Bourdieu's sociological thinking. Some of the main excerpts from the testimonies of the 13 professional agents invited by the filmmaker are studied and categorized to explain their representations about the journalistic field.
id UFT-8_35803d55a122693ac0f51bfb777b9ac4
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10267
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling ABOUT CRITICISM, SELF-CRITICISM AND LEGITIMATION: the journalistic ethos in The Staple of NewsSOBRE LA CRÍTICA, LA AUTO-CRÍTICA Y LA LEGITIMATION: el ethos periodítisco en El Mercado de las NotíciasSOBRE CRÍTICA, AUTOCRÍTICA E LEGITIMAÇÃO: o ethos jornalísticos em O Mercado de NotíciasEthos jornalísticos; O Mercado de Notícias; Pierre BourdieuJornalismoThe article analyzes the dispositions, perceptions and values of journalists interviewed by Brazilian documentary “O Mercado de Notícias” [“The Staple of News”] (Jorge Furtado/2014/94 min). The analysis is based on the theoretical-conceptual framework of Pierre Bourdieu's sociological thinking. Some of the main excerpts from the testimonies of the 13 professional agents invited by the filmmaker are studied and categorized to explain their representations about the journalistic field.El artículo analiza las disposiciones, percepciones y valores de los periodistas entrevistados en el documental brasileño “O Mercado de Notícias” [“El mercado de las noticias”] (Jorge Furtado/2014/94 min). El análisis se basa, por lo tanto, en el marco teórico-conceptual del pensamiento sociológico de Pierre Bourdieu. Sobre la base de categorizaciones, se estudian algunos de los principales extractos de los testimonios de los 13 agentes profesionales invitados por el cineasta para explicar sus representaciones sobre el campo periodístico.O artigo realiza uma análise das disposições, percepções e valores dos jornalistas entrevistados no documentário brasileiro “O Mercado de Notícias” (Jorge Furtado/2014/94 min). Volta-se, para tanto, ao arcabouço teórico-conceitual oriundo do pensamento sociológico de Pierre Bourdieu. São estudados a partir de categorizações alguns dos principais extratos dos depoimentos dos 13 agentes profissionais convidados pelo cineasta para explicar suas representações sobre o campo jornalístico.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1026710.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a12ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a12ptObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a12ptObservatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a12ptRevista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a12pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10267/18219https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10267/18220Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marcos Paulo daPedro Neto, Leopoldo2022-03-04T12:58:20Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10267Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:58:20Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv ABOUT CRITICISM, SELF-CRITICISM AND LEGITIMATION: the journalistic ethos in The Staple of News
SOBRE LA CRÍTICA, LA AUTO-CRÍTICA Y LA LEGITIMATION: el ethos periodítisco en El Mercado de las Notícias
SOBRE CRÍTICA, AUTOCRÍTICA E LEGITIMAÇÃO: o ethos jornalísticos em O Mercado de Notícias
title ABOUT CRITICISM, SELF-CRITICISM AND LEGITIMATION: the journalistic ethos in The Staple of News
spellingShingle ABOUT CRITICISM, SELF-CRITICISM AND LEGITIMATION: the journalistic ethos in The Staple of News
Silva, Marcos Paulo da
Ethos jornalísticos; O Mercado de Notícias; Pierre Bourdieu
Jornalismo
title_short ABOUT CRITICISM, SELF-CRITICISM AND LEGITIMATION: the journalistic ethos in The Staple of News
title_full ABOUT CRITICISM, SELF-CRITICISM AND LEGITIMATION: the journalistic ethos in The Staple of News
title_fullStr ABOUT CRITICISM, SELF-CRITICISM AND LEGITIMATION: the journalistic ethos in The Staple of News
title_full_unstemmed ABOUT CRITICISM, SELF-CRITICISM AND LEGITIMATION: the journalistic ethos in The Staple of News
title_sort ABOUT CRITICISM, SELF-CRITICISM AND LEGITIMATION: the journalistic ethos in The Staple of News
author Silva, Marcos Paulo da
author_facet Silva, Marcos Paulo da
Pedro Neto, Leopoldo
author_role author
author2 Pedro Neto, Leopoldo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marcos Paulo da
Pedro Neto, Leopoldo
dc.subject.por.fl_str_mv Ethos jornalísticos; O Mercado de Notícias; Pierre Bourdieu
Jornalismo
topic Ethos jornalísticos; O Mercado de Notícias; Pierre Bourdieu
Jornalismo
description The article analyzes the dispositions, perceptions and values of journalists interviewed by Brazilian documentary “O Mercado de Notícias” [“The Staple of News”] (Jorge Furtado/2014/94 min). The analysis is based on the theoretical-conceptual framework of Pierre Bourdieu's sociological thinking. Some of the main excerpts from the testimonies of the 13 professional agents invited by the filmmaker are studied and categorized to explain their representations about the journalistic field.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10267
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a12pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10267
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a12pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10267/18219
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10267/18220
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a12pt
Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a12pt
Observatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a12pt
Revista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a12pt
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174756938612736