BELÉM AND RUBBER BELLE ÉPOQUE
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2891 |
Resumo: | This article treats the history and Life of Belem (capital City of Para State/Brazil) during the passage from XIX to XX century that was marked by a set of social, intellectual and artistic elements, which reflected the influences from European culture and society, especially the French one in such period. In terms of Brazil, that process was seen in Belem and Rio de Janeiro; it was called Belle Époque. It was cultivated a taste to whatever carne from Europe, what could be seen on the dressing fashion of the local elites and the social live they had in Belem. Literature, painting and music, idolised by the same elite made the city a huge centre of intellectual and artistic life. However, it is needed to consider that Belle Époqueis part of a bigger process, the globalization one. |
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BELÉM AND RUBBER BELLE ÉPOQUEBELÉM Y LA BELLE ÉPOQUE DE LA GOMABELÉM E A BELLE ÉPOQUE DA BORRACHABelémBelle ÉpoqueCulture globalizationBelémBelle ÉpoqueCulture globalizationBelémBelle ÉpoqueGlobalización de la culturaBelémBelle ÉpoqueGlobalización de la culturaBelémBelle ÉpoqueMundialização da culturaBelémBelle ÉpoqueMundialização da culturaThis article treats the history and Life of Belem (capital City of Para State/Brazil) during the passage from XIX to XX century that was marked by a set of social, intellectual and artistic elements, which reflected the influences from European culture and society, especially the French one in such period. In terms of Brazil, that process was seen in Belem and Rio de Janeiro; it was called Belle Époque. It was cultivated a taste to whatever carne from Europe, what could be seen on the dressing fashion of the local elites and the social live they had in Belem. Literature, painting and music, idolised by the same elite made the city a huge centre of intellectual and artistic life. However, it is needed to consider that Belle Époqueis part of a bigger process, the globalization one.El artículo discute la historia de la vida de Belém en la pasaje dei siglo XIX para el siglo XX, marcada por un conjunto de elementos sociales, intelectuales y artísticos que reflejaban las influencias de la cultura y de la sociedad europea, principalmente francesa, dei período. En términos de Brasil, ese proceso se comprobó en Belém y Rio de Janeiro. Era la nombrada Belle Époque. Cultivado el gusto por lo que procedia de Europa, que se podia ver en la forma de vestir de las élites locales y la vida social que llevaban en Belém. La literatura, la pintura y la música, adorado por esas mismas élites, hacían de la ciudad un importante centro de la vida intelectual y artística. Es necesario, sin embargo, observar que la Belle Époque es, parte de un proceso más amplio, la globalización de la cultura.O artigo discute a história e a vida de Belém na passagem do século XIX para o século XX, marcada por um conjunto de elementos sociais, intelectuais e artísticos que refletiam as influências da cultura e da sociedade europeia, principalmente francesa, do período. Em termos de Brasil, esse processo se verificou em Belém e no Rio de Janeiro: era a chamada Belle Époque. Cultivou-se o gosto pelo que vinha da Europa, o que podia ser visto na maneira de se vestir das elites locais e na vida social que levavam em Belém. A literatura, a pintura e a música, cultuadas por essas mesmas elites, faziam da cidade um grande centro de vida intelectual e artística. É preciso, no entanto, observar que a Belle Époque faz parte de um processo maior, o da mundialização da cultura.Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-12-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/289110.20873/uft.2447-4266.2016v2n5p32Observatory Journal; Vol. 2 No. 5 (2016): Vol. 2 N. 5 (2016) História da Comunicação na Amazônia Setembro-Dezembro 2016; 32-56Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 5 (2016): Vol. 2 N. 5 (2016) História da Comunicação na Amazônia Setembro-Dezembro 2016; 32-56Observatoire Journal; Vol. 2 No. 5 (2016): Vol. 2 N. 5 (2016) História da Comunicação na Amazônia Setembro-Dezembro 2016; 32-56Revista Observatório ; v. 2 n. 5 (2016): Vol. 2 N. 5 (2016) História da Comunicação na Amazônia Setembro-Dezembro 2016; 32-562447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2891/9353https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2891/10263https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2891/10264https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2891/10265https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2891/10266https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2891/10267Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Geraldo Mártires2022-03-04T13:23:22Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2891Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:23:22Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
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