MEMORY, ORALITY AND REALISM FANTASTIC: The tomb of Leo Kopp in Bogotá Central Cemetery

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meihy, José Carlos Sebe Bom
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1866
Resumo:   One of the most subtle present in the cultural panorama in times of globalization is about the impact of Latin America as polo authentic knowledge generator issues with its own contours. This statement refers to the prestige of the original arguments that characterize the local culture, Latin American, in the broad sense, because after all we ask: can one speak of a cultural mode Latin American? If so, the matter would have made? Would there be unity in the demonstrations expressed by culture coined by European standard? Along these lines, specific situations, such as the Colombian case, would have a direct relationship with neighboring cultural dynamics, wider? Thinking about the seed that fertilizes such questions - outlined in the past, since the Peruvian Jose Carlos Mariategui (1894-1930) - one comes to Leopoldo Zea (1912- 2004), Mexican thinker who moved decisively to established ideas about projection of the ancient European cities "created" in the colonies in Latin America.
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Along these lines, specific situations, such as the Colombian case, would have a direct relationship with neighboring cultural dynamics, wider? Thinking about the seed that fertilizes such questions - outlined in the past, since the Peruvian Jose Carlos Mariategui (1894-1930) - one comes to Leopoldo Zea (1912- 2004), Mexican thinker who moved decisively to established ideas about projection of the ancient European cities "created" in the colonies in Latin America.Uno de los más sutiles presentes en el panorama cultural en tiempos de globalización es sobre el impacto de América Latina como temas generadores de polo autêntico conocimiento con sus propios contornos. Esta afirmación se refiere al prestigio de los argumentos originales que caracterizan a la cultura local, latinoamericano, en el sentido amplio, porque después de todo nos preguntamos: <«se puede hablar de un modo cultural de América Latina? Si es así, el asunto habría hecho? Habría unidad en las manifestaciones expresadas por la cultura acuhado por el estándar europeo? En este sentido, las situaciones particulares, como es el caso de Colombia, tendrían una relación directa con la dinâmica cultural vecinos, en general? Pensando en la semilla que fecunda estas preguntas - se indica en el pasado, desde el peruano José Carlos Mariátegui (1894-1930) - uno llega a Leopoldo Zea (1912- 2004), pensador mexicano que actuó con decisión a las ideas establecidas sobre la proyección las antiguas metrópolis europeas "creadas" en las colonias de América Latina.Um dos temas mais sutis presente no panorama da cultura em tempos de globalização versa sobre o impacto da América Latina como polo gerador de conhecimento autêntico, com contornos próprios. Tal enunciado remete ao prestígio dos argumentos originais que caracterizariam a cultura local, latino-americana, lato sensu, pois afinal pergunta-se: pode-se falar de um modo cultural latino-americano? Caso afirmativo, de que matéria teria se constituído? Haveria unidade nas manifestações expressas pela cultura cunhada pelo padrão europeu? Nesta linha, situações específicas, como o caso colombiano, teriam relação direta com dinâmicas culturais vizinhas, mais amplas? Pensando nas sementes que fertilizam tais questionamentos - esboçados no passado, desde o peruano José Carlos Mariategui (1894-1930) - chega-se a Leopoldo Zea (1912-2004), pensador mexicano que mexeu de maneira decisiva com ideias estabelecidas sobre a projeção das antigas metrópoles europeias “criadas” nas colônias da América Latina.  Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/186610.20873/uft.2447-4266.2016v2n1p24Observatory Journal; Vol. 2 No. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 24-53Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 24-53Observatoire Journal; Vol. 2 No. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 24-53Revista Observatório ; v. 2 n. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 24-532447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1866/8687https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1866/10890https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1866/10891https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1866/10892https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1866/10893https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1866/10894Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMeihy, José Carlos Sebe Bom2022-03-04T13:27:00Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1866Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:27Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
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