THE IMAGE OF THE UNIVERSITY THROUGH ENEM DISSEMINATION: reflections on public communication, representativeness and stereotypes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro , Bianca Zanella
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ruão , Teresa, Prates, Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11257
Resumo: The present study consists of a visual analysis of the official Enem advertising campaigns for 2019 and 2020. This highlights the unequivocal preponderance of white people in advertising representation and demonstrates subjectivities such as the recurrent association of black individuals with the stereotype of poverty and exceptionality. Based on these insights, the role of government advertising in the (de) construction of the image of Higher Education and Brazilian public universities is discussed, and attention is drawn to the possible use of public communication as a political and ideological mechanism.  
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spelling THE IMAGE OF THE UNIVERSITY THROUGH ENEM DISSEMINATION: reflections on public communication, representativeness and stereotypesLA IMAGEN DE LA UNIVERSIDAD A TRAVÉS DE LA DIFUSIÓN DEL ENEM: reflexiones sobre la comunicación pública, la representatividad y los estereotiposA IMAGEM DA UNIVERSIDADE ATRAVÉS DA DIVULGAÇÃO DO ENEM: reflexões sobre comunicação pública, representatividade e estereótiposAnálise visualComunicação PúblicaImagem organizacionalDiversidade racialUniversidadesAnálise visualComunicação PúblicaImagem organizacionalDiversidade racialUniversidadesThe present study consists of a visual analysis of the official Enem advertising campaigns for 2019 and 2020. This highlights the unequivocal preponderance of white people in advertising representation and demonstrates subjectivities such as the recurrent association of black individuals with the stereotype of poverty and exceptionality. Based on these insights, the role of government advertising in the (de) construction of the image of Higher Education and Brazilian public universities is discussed, and attention is drawn to the possible use of public communication as a political and ideological mechanism.  El presente estudio consiste en un análisis visual de las campañas publicitarias oficiales de Enem para 2019 y 2020. Esto resalta la preponderancia inequívoca de las personas blancas en la representación publicitaria y demuestra subjetividades como la asociación recurrente de individuos negros con el estereotipo de pobreza y excepcionalidad. Con base en estas ideas, se discute el papel de la publicidad gubernamental en la (des) construcción de la imagen de la Educación Superior y las universidades públicas brasileñas, y se llama la atención sobre el uso posible de la comunicación pública como mecanismo político e ideológico.O presente estudo consiste em uma análise visual das campanhas oficiais de divulgação do Enem de 2019 e 2020. Tal evidencia a inequívoca preponderância de pessoas brancas na representação publicitária e demonstra subjetividades como a recorrente associação de indivíduos negros ao estereótipo de pobreza e de excepcionalidade. A partir desses insights, discute-se o papel da publicidade governamental na (des)construção da imagem do Ensino Superior e das universidades públicas brasileiras, e chama-se a atenção para o possível uso da comunicação pública como mecanismo político e ideológico.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1125710.20873/uft.2447-4266.2020v6n5a12ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 5 (2020): Life Stories in communication: from stereotypes to (the possibility of) humanization / Histórias de Vida na comunicação: dos estereótipos à (possibilidade de) humanização; a12ptObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 5 (2020): Life Stories in communication: from stereotypes to (the possibility of) humanization / Histórias de Vida na comunicação: dos estereótipos à (possibilidade de) humanização; a12ptObservatoire Journal; Vol. 6 No. 5 (2020): Life Stories in communication: from stereotypes to (the possibility of) humanization / Histórias de Vida na comunicação: dos estereótipos à (possibilidade de) humanização; a12ptRevista Observatório ; v. 6 n. 5 (2020): Life Stories in communication: from stereotypes to (the possibility of) humanization / Histórias de Vida na comunicação: dos estereótipos à (possibilidade de) humanização; a12pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11257/18149https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11257/18150Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro , Bianca Zanella Ruão , Teresa Prates, Helena 2022-03-04T12:58:43Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11257Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:58:43Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
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