INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Viviane Potenza Guimarães
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137
Resumo: In this article, the author elucidates central concepts of psychology that contribute to the idea of ​​morality integrated with the self, in order to clarify the challenges that have been faced by theoreticians starting from a less fragmented view of the human being. Therefore, it explains the theoretical bases of the concept of moral identity and its consequences for the understanding about the elaboration of values, showing how the current demands of this field of study impact on moral education and indicate new work fronts.  KEYWORDS: Moral; values; education; moral education.
id UFT-8_8ca748b98563830030c068e4ec25e415
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5137
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral educationINTEGRACIÓN DE LA MORALIDAD AL SELF: perspectivas actuales de la psicología y contribuciones para la educación moralINTEGRAÇÃO DA MORALIDADE AO SELF: perspectivas atuais da psicologia e contribuições para a educação moralMoralvaloreseducaçãoeducação moralMoralvaloreseducaçãoeducação moralIn this article, the author elucidates central concepts of psychology that contribute to the idea of ​​morality integrated with the self, in order to clarify the challenges that have been faced by theoreticians starting from a less fragmented view of the human being. Therefore, it explains the theoretical bases of the concept of moral identity and its consequences for the understanding about the elaboration of values, showing how the current demands of this field of study impact on moral education and indicate new work fronts.  KEYWORDS: Moral; values; education; moral education.En este artículo, la autora elucida conceptos centrales de la psicología que contribuyen con la idea de la moralidad integrada al self, para aclarar los desafíos que han sido enfrentados por teóricos que parten de una visión menos fragmentada del ser humano. Por lo tanto, explicita las bases teóricas del concepto de identidad moral y los desdoblamientos de éste para la comprensión acerca de la elaboración de valores, presentando cómo las demandas actuales de ese campo de estudios impactan la educación moral y les indican nuevos frentes de trabajo.  PALABRAS CLAVES: Moral; Los valores; la educación; educación moral.Neste artigo, a autora elucida conceitos centrais da psicologia que contribuem com a ideia da moralidade integrada ao self, de forma a clarificar os desafios que têm sido enfrentados por teóricos que partem de uma visão menos fragmentada do ser humano. Portanto, explicita as bases teóricas do conceito de identidade moral e os desdobramentos deste para a compreensão acerca da elaboração de valores, apresentando como as demandas atuais desse campo de estudos impactam a educação moral e lhes indicam novas frentes de trabalho.   PALAVRAS-CHAVES: Moral; valores; educação; educação moral.   ABSTRACTIn this article, the author elucidates central concepts of psychology that contribute to the idea of ​​morality integrated with the self, in order to clarify the challenges that have been faced by theoreticians starting from a less fragmented view of the human being. Therefore, it explains the theoretical bases of the concept of moral identity and its consequences for the understanding about the elaboration of values, showing how the current demands of this field of study impact on moral education and indicate new work fronts.  KEYWORDS: Moral; values; education; moral education.     RESUMEN En este artículo, la autora elucida conceptos centrales de la psicología que contribuyen con la idea de la moralidad integrada al self, para aclarar los desafíos que han sido enfrentados por teóricos que parten de una visión menos fragmentada del ser humano. Por lo tanto, explicita las bases teóricas del concepto de identidad moral y los desdoblamientos de éste para la comprensión acerca de la elaboración de valores, presentando cómo las demandas actuales de ese campo de estudios impactan la educación moral y les indican nuevos frentes de trabajo. PALABRAS CLAVES: Moral; Los valores; la educación; educación moral.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/513710.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p900Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-9302447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12765https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12888https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12926https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12950https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12974https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12998Copyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Viviane Potenza Guimarães2022-03-04T13:12:46Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5137Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:46Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education
INTEGRACIÓN DE LA MORALIDAD AL SELF: perspectivas actuales de la psicología y contribuciones para la educación moral
INTEGRAÇÃO DA MORALIDADE AO SELF: perspectivas atuais da psicologia e contribuições para a educação moral
title INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education
spellingShingle INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education
Pinheiro, Viviane Potenza Guimarães
Moral
valores
educação
educação moral
Moral
valores
educação
educação moral
title_short INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education
title_full INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education
title_fullStr INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education
title_full_unstemmed INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education
title_sort INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education
author Pinheiro, Viviane Potenza Guimarães
author_facet Pinheiro, Viviane Potenza Guimarães
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Viviane Potenza Guimarães
dc.subject.por.fl_str_mv Moral
valores
educação
educação moral
Moral
valores
educação
educação moral
topic Moral
valores
educação
educação moral
Moral
valores
educação
educação moral
description In this article, the author elucidates central concepts of psychology that contribute to the idea of ​​morality integrated with the self, in order to clarify the challenges that have been faced by theoreticians starting from a less fragmented view of the human being. Therefore, it explains the theoretical bases of the concept of moral identity and its consequences for the understanding about the elaboration of values, showing how the current demands of this field of study impact on moral education and indicate new work fronts.  KEYWORDS: Moral; values; education; moral education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p900
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p900
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12765
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12888
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12926
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12950
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12974
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12998
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930
Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174754750234624