INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137 |
Resumo: | In this article, the author elucidates central concepts of psychology that contribute to the idea of morality integrated with the self, in order to clarify the challenges that have been faced by theoreticians starting from a less fragmented view of the human being. Therefore, it explains the theoretical bases of the concept of moral identity and its consequences for the understanding about the elaboration of values, showing how the current demands of this field of study impact on moral education and indicate new work fronts. KEYWORDS: Moral; values; education; moral education. |
id |
UFT-8_8ca748b98563830030c068e4ec25e415 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5137 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral educationINTEGRACIÓN DE LA MORALIDAD AL SELF: perspectivas actuales de la psicología y contribuciones para la educación moralINTEGRAÇÃO DA MORALIDADE AO SELF: perspectivas atuais da psicologia e contribuições para a educação moralMoralvaloreseducaçãoeducação moralMoralvaloreseducaçãoeducação moralIn this article, the author elucidates central concepts of psychology that contribute to the idea of morality integrated with the self, in order to clarify the challenges that have been faced by theoreticians starting from a less fragmented view of the human being. Therefore, it explains the theoretical bases of the concept of moral identity and its consequences for the understanding about the elaboration of values, showing how the current demands of this field of study impact on moral education and indicate new work fronts. KEYWORDS: Moral; values; education; moral education.En este artículo, la autora elucida conceptos centrales de la psicología que contribuyen con la idea de la moralidad integrada al self, para aclarar los desafíos que han sido enfrentados por teóricos que parten de una visión menos fragmentada del ser humano. Por lo tanto, explicita las bases teóricas del concepto de identidad moral y los desdoblamientos de éste para la comprensión acerca de la elaboración de valores, presentando cómo las demandas actuales de ese campo de estudios impactan la educación moral y les indican nuevos frentes de trabajo. PALABRAS CLAVES: Moral; Los valores; la educación; educación moral.Neste artigo, a autora elucida conceitos centrais da psicologia que contribuem com a ideia da moralidade integrada ao self, de forma a clarificar os desafios que têm sido enfrentados por teóricos que partem de uma visão menos fragmentada do ser humano. Portanto, explicita as bases teóricas do conceito de identidade moral e os desdobramentos deste para a compreensão acerca da elaboração de valores, apresentando como as demandas atuais desse campo de estudos impactam a educação moral e lhes indicam novas frentes de trabalho. PALAVRAS-CHAVES: Moral; valores; educação; educação moral. ABSTRACTIn this article, the author elucidates central concepts of psychology that contribute to the idea of morality integrated with the self, in order to clarify the challenges that have been faced by theoreticians starting from a less fragmented view of the human being. Therefore, it explains the theoretical bases of the concept of moral identity and its consequences for the understanding about the elaboration of values, showing how the current demands of this field of study impact on moral education and indicate new work fronts. KEYWORDS: Moral; values; education; moral education. RESUMEN En este artículo, la autora elucida conceptos centrales de la psicología que contribuyen con la idea de la moralidad integrada al self, para aclarar los desafíos que han sido enfrentados por teóricos que parten de una visión menos fragmentada del ser humano. Por lo tanto, explicita las bases teóricas del concepto de identidad moral y los desdoblamientos de éste para la comprensión acerca de la elaboración de valores, presentando cómo las demandas actuales de ese campo de estudios impactan la educación moral y les indican nuevos frentes de trabajo. PALABRAS CLAVES: Moral; Los valores; la educación; educación moral.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/513710.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p900Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-9302447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12765https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12888https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12926https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12950https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12974https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12998Copyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Viviane Potenza Guimarães2022-03-04T13:12:46Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5137Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:46Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education INTEGRACIÓN DE LA MORALIDAD AL SELF: perspectivas actuales de la psicología y contribuciones para la educación moral INTEGRAÇÃO DA MORALIDADE AO SELF: perspectivas atuais da psicologia e contribuições para a educação moral |
title |
INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education |
spellingShingle |
INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education Pinheiro, Viviane Potenza Guimarães Moral valores educação educação moral Moral valores educação educação moral |
title_short |
INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education |
title_full |
INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education |
title_fullStr |
INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education |
title_full_unstemmed |
INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education |
title_sort |
INTEGRATION OF MORALITY TO THE SELF: current perspectives of psychology and contributions to moral education |
author |
Pinheiro, Viviane Potenza Guimarães |
author_facet |
Pinheiro, Viviane Potenza Guimarães |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Viviane Potenza Guimarães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Moral valores educação educação moral Moral valores educação educação moral |
topic |
Moral valores educação educação moral Moral valores educação educação moral |
description |
In this article, the author elucidates central concepts of psychology that contribute to the idea of morality integrated with the self, in order to clarify the challenges that have been faced by theoreticians starting from a less fragmented view of the human being. Therefore, it explains the theoretical bases of the concept of moral identity and its consequences for the understanding about the elaboration of values, showing how the current demands of this field of study impact on moral education and indicate new work fronts. KEYWORDS: Moral; values; education; moral education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p900 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p900 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12765 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12888 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12926 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12950 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12974 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5137/12998 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930 Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 900-930 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174754750234624 |