ON REVISION IN WRITING: a demanding management of the relationship between reader, writer and written text

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3400
Resumo: The choice of the most appropriate terms for specific concepts is no easy task. Sommers (1978) mentioned that, because of the urgent need to explore a view of writing as a process, no thought was given to finding new terminology, an omission from which the permanence of the term “revision” was established, running the risk of revision continuing to be seen as the last stage in linear writing. This article intends to explore the recursive potential of “revision” in writing, in what it means as 1) checking the expected isomorphism between what is meant to be said and that which is put into writing, so that communication can be at its best; 2) acting at different levels, taking account, or not, of the audience; 3) conjugating what it is with how it is transmitted; 4) distinguishing between self-revision and professional revision; and 5) a culture of a distancing by the reader regarding the written material.
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spelling ON REVISION IN WRITING: a demanding management of the relationship between reader, writer and written textDE LA REVISIÓN EN LA ESCRITA: una gestión exigente requerida por la relación entre lector, autor y texto escritoDA REVISÃO NA ESCRITA: uma gestão exigente requerida pela relação entre leitor, autor e texto escritorevisionrecursionself-revisionprofessional revisionreaderrevisionrecursionself-revisionprofessional revisionreaderrevisiónrecursividadauto revisiónrevisión profesionallectorrevisiónrecursividadauto revisiónrevisión profesionallectorrevisãorecursividadeautorrevisãorevisão profissionalleitorrevisãorecursividadeautorrevisãorevisão profissionalleitorThe choice of the most appropriate terms for specific concepts is no easy task. Sommers (1978) mentioned that, because of the urgent need to explore a view of writing as a process, no thought was given to finding new terminology, an omission from which the permanence of the term “revision” was established, running the risk of revision continuing to be seen as the last stage in linear writing. This article intends to explore the recursive potential of “revision” in writing, in what it means as 1) checking the expected isomorphism between what is meant to be said and that which is put into writing, so that communication can be at its best; 2) acting at different levels, taking account, or not, of the audience; 3) conjugating what it is with how it is transmitted; 4) distinguishing between self-revision and professional revision; and 5) a culture of a distancing by the reader regarding the written material.La elección de los términos más ajustados a determinados conceptos no se revela una tarea fácil. Sommers (1978) avanza que, en virtud de ser urgente lanzar una visión de la escrita como proceso, no se pensó en proponer una nueva terminología, por lo que de esa omisión resultó la permanencia del término «revisión», con el riesgo de la revisión seguir siendo vista como la última etapa de una escrita lineal. Este artículo tiene por objetivo destacar el potencial recursivo de la «revisión» de la escrita en lo que esta significa: 1) comprobación del isomorfismo esperado entre lo que se pretendía decir y lo que realmente quedó escrito para que la comunicación resulte mejor; 2) actuación, a diferentes niveles, contemplando o no la audiencia; 3) combinación de lo qué es con cómo se transmite; 4) distinción entre la auto revisión y la revisión profesional; y 5) cultura de un distanciamiento del lector ante el material escritoA escolha dos termos mais ajustados a determinados conceitos não se revela uma empresa fácil. Sommers (1978) adianta que, por ter sido urgente lançar uma visão da escrita como processo, não ocorreu propor uma nova terminologia, resultando dessa omissão a permanência do termo “revisão”, com o risco de a revisão continuar a ser vista como a última etapa de uma escrita linear. Tem este artigo como objetivo evidenciar o potencial recursivo da “revisão” da escrita no que esta significa de: 1) verificação do isomorfismo esperado entre o que se pretendeu dizer e o que ficou escrito para que a comunicação resulte no seu melhor; 2) atuação em diferentes níveis, contemplando ou não a audiência; 3) conjugação do que é com o como é transmitido; 4) distinção entre a autorrevisão e a revisão profissional e 5) cultura de um distanciamento do leitor face ao material escrito.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/340010.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p488Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 488-517Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 488-517Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 488-517Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 488-5172447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3400/9794https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3400/9823https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3400/9859https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3400/9890https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3400/9922https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3400/9954Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Maria da Graça Lisboa Castro2022-03-04T13:19:41Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3400Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:41Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
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