Idolatry or demonization: the candidates ENEM think the State?
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1834 |
Resumo: | This article aims to answer the following question: Brazilian students, candidates for the National Secondary Education Examination (Enem), idolize or demonize State? This question arises from the fruitful debate being Melo (2016) and Souza (2015; 2016) about the demonization or not the State in Brazilian society. As such debate lacks empirical data, we sought initially in Almeida (2007) and Lamounier and Souza (2010) arguments to answer the question proposed. However, the arguments of these authors lead us to interpret the opinions of candidates Enem. Public opinion survey conducted among these candidates lead in the response to the proposed problem. |
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Idolatry or demonization: the candidates ENEM think the State?La idolatria o demonización: los candidatos ENEM piensan que ei estado?Idolatria ou demonização: o que os candidatos do ENEM pensam do Estado?Brazilian StateIdolatryDemonizationEnem candidatesEstado brasilehoLa idolatriaDemonizaciónEnem candidatosEstado brasileiroIdolatriaDemonizaçãoCandidatos ao EnemEstado brasileiroIdolatriaDemonizaçãoCandidatos ao EnemThis article aims to answer the following question: Brazilian students, candidates for the National Secondary Education Examination (Enem), idolize or demonize State? This question arises from the fruitful debate being Melo (2016) and Souza (2015; 2016) about the demonization or not the State in Brazilian society. As such debate lacks empirical data, we sought initially in Almeida (2007) and Lamounier and Souza (2010) arguments to answer the question proposed. However, the arguments of these authors lead us to interpret the opinions of candidates Enem. Public opinion survey conducted among these candidates lead in the response to the proposed problem. En este artículo se pretende dar respuesta a la siguiente pregunta: estudiantes brasilehos, los candidatos para el Examen Nacional de Ensehanza Media (ENEM), idolatran o demonizan Estado? Esta pregunta surge de la discusión fructífera siendo Melo (2016) y Souza (2015; 2016) sobre la demonización o no dei Estado en la sociedad brasileha. Como tal debate carece de datos empíricos, hemos tratado inicialmente en Almeida (2007) y Lamounier y Souza (2010) argumentos para responder a la cuestión propuesta. Sin embargo, los argumentos de estos autores nos llevan a interpretar las opiniones de los candidatos Enem. encuesta de opinión pública realizada entre estos candidatos plomo en la respuesta al problema propuesto. Este artigo tem o objetivo de responder a seguinte indagação: Os estudantes brasileiros, candidatos ao Exame Nacional do Ensino Médio (Enem), idolatram o Estado ou o demonizam? Esta indagação surge em razão do profícuo debate ente Melo (2016) e Souza (2015; 2016) sobre a demonização ou não do Estado na sociedade brasileira. Como tal debate carece de dados empíricos, buscamos, inicialmente, em Almeida (2007) e Lamounier e Souza (2010) argumentos para responder a indagação proposta. Porém, os argumentos dos autores citados nos conduzem a interpretar as opiniões dos candidatos do Enem. Pesquisa de opinião pública realizada entre estes candidatos nos conduzem a resposta ao problema proposto. . Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/183410.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p345Observatory Journal; Vol. 2 No. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 345-359Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 345-359Observatoire Journal; Vol. 2 No. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 345-359Revista Observatório ; v. 2 n. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 345-3592447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1834/8718https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1834/10844https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1834/10845https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1834/10846https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1834/10847https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1834/10848Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, AdrianoGadelha, Carlos2022-03-04T13:25:56Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1834Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:25:56Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
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