SUICIDE, SOCIAL TIES AND FACEBOOK: ethnographic analysis with groups on digital social media
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11076 |
Resumo: | Inserted in the field of communication in strong dialogue with socio-anthropology, from the methodological approach of ethnography to the internet, this article identifies the existence of groups on digital social media that create spaces to share content related to suicide. The main results point to three issues: first, suicide is an act of communication on the internet. Second, digital social media enables other ways of creating social bonds. These bonds, perceived as intermediate bonds, can collaborate to prevent and combat self-inflicted death. Third, the absence of institutional organizations that mediate content sharing in groups that, especially, are composed of members considered vulnerable and at risk. Mostly, these groups are occupied by young people. |
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SUICIDE, SOCIAL TIES AND FACEBOOK: ethnographic analysis with groups on digital social mediaSUICIDIO, LAZOS SOCIALES Y FACEBOOK: análisis etnográfico con grupos en redes socialesSUICÍDIO, LAÇOS SOCIAIS E FACEBOOK: análise etnográfica com grupos na mídia social digitalSuicídio; Culturas digitais; Laços sociais; Jovens; Facebook.Etnografia DigitalSuicide; Digital cultures; Social ties; Young; Facebook.Suicidio; Culturas digitales; Vínculos sociales; Joven; FacebookInserted in the field of communication in strong dialogue with socio-anthropology, from the methodological approach of ethnography to the internet, this article identifies the existence of groups on digital social media that create spaces to share content related to suicide. The main results point to three issues: first, suicide is an act of communication on the internet. Second, digital social media enables other ways of creating social bonds. These bonds, perceived as intermediate bonds, can collaborate to prevent and combat self-inflicted death. Third, the absence of institutional organizations that mediate content sharing in groups that, especially, are composed of members considered vulnerable and at risk. Mostly, these groups are occupied by young people. Insertado en el campo de la comunicación en fuerte diálogo con la socioantropología, desde el abordaje metodológico de la etnografía hasta internet, este artículo identifica la existencia de grupos en las redes sociales digitales que crean espacios para compartir contenidos relacionados con el suicidio. Los principales resultados apuntan a tres cuestiones: en primer lugar, el suicidio es un acto de comunicación en Internet. En segundo lugar, las redes sociales digitales permiten otras formas de crear vínculos sociales. Estos vínculos, percibidos como vínculos intermedios, pueden colaborar para prevenir y combatir la muerte autoinfligida. En tercer lugar, la ausencia de organizaciones institucionales que medien en el intercambio de contenido en grupos que, especialmente, están compuestos por miembros considerados vulnerables y en riesgo. En su mayoría, estos grupos están ocupados por jóvenes.Inserido no campo da comunicação em forte diálogo com a socioantropologia, a partir da abordagem metodológica de etnografia para a internet, este artigo identifica a existência de grupos na mídia social digital que criam espaços para compartilhar conteúdos relacionados ao suicídio. Os principais resultados apontam para três questões: primeiro, o suicídio é um ato de comunicação na internet. Segundo, a mídia social digital possibilita outras formas de criação de laços sociais. Esses laços, percebidos como laços intermediários, podem colaborar para a prevenção e combate da morte autoprovocada. Terceiro, a ausência de organizações institucionais mediadoras do compartilhamento de conteúdos nos grupos que, especialmente, são compostos por membros considerados vulneráveis e de risco. Majoritariamente, esses grupos são ocupados por jovens.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1107610.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a4ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a4ptObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a4ptObservatoire Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a4ptRevista Observatório ; v. 6 n. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a4pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n4areponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11076/17886https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11076/17893Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessPaz, Aline Amaral Silva, Sandra Rúbia da 2022-03-04T13:00:00Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11076Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:00Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
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