THE IMPROVISE CANTORIA ON THE WAVES OF THE RADIO: new announcers, new audiences, varied formats

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Andréa Betânia da
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5688
Resumo: The radio, according to the aim presented here comes as one of the principal means of propagation improvising repentistas[1] singing, showing the multiple functions performed by this vehicle of information in spaces where other sources were absent. In this sense, not only theoretical but also sources from memory of the repentistas*, all these can be considered as sources to be researched. Improving singers(repentistas) show aspects and memories that confirms, how such media was inserted in the daily practices, because of the various distribution programmed activities, contributing decisively to the formation of an imaginary that joined fantasy and reality. When we have improvisation singers as background music, it motivates the formation not only of fans of repente, but also new folk singers or repentistas.   [1] A repentista is a Northeastern singer-poet who improvises strictly metered verses accompanied only by a guitar.
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spelling THE IMPROVISE CANTORIA ON THE WAVES OF THE RADIO: new announcers, new audiences, varied formatsLA CANTORÍA DE IMPROVISO EN LAS ONDAS DEL RADIO: nuevos locutores, nuevos públicos, variados formatosA CANTORIA DE IMPROVISO NAS ONDAS DO RÁDIO: Novos locutores, novos públicos, variados formatosRadioRepentistasMemoryFolk singersRadioRepentistasMemoryFolk singersRadioCantoria de improvisacónMemoriaCantantesRadioCantoria de improvisaciónmemoriacantantesRádioCantoria de improvisoMemóriaCantadoresRádioCantoria de improvisoMemóriaCantadoresThe radio, according to the aim presented here comes as one of the principal means of propagation improvising repentistas[1] singing, showing the multiple functions performed by this vehicle of information in spaces where other sources were absent. In this sense, not only theoretical but also sources from memory of the repentistas*, all these can be considered as sources to be researched. Improving singers(repentistas) show aspects and memories that confirms, how such media was inserted in the daily practices, because of the various distribution programmed activities, contributing decisively to the formation of an imaginary that joined fantasy and reality. When we have improvisation singers as background music, it motivates the formation not only of fans of repente, but also new folk singers or repentistas.   [1] A repentista is a Northeastern singer-poet who improvises strictly metered verses accompanied only by a guitar.La radio, a partir de la propuesta aquí presentada, figura como uno de los principales medios de propagación de la canturía de improviso, evidenciando las múltiples funciones desempeñadas por este vehículo de información en espacios donde otras fuentes se hacen ausentes. De este modo, se plantean reflexiones que se nutren no sólo de fuentes teóricas, sino de la memoria de los cantautores cuyas hablas revelan aspectos y recuerdos que tienden a confirmar como tal media estaba inserida en las prácticas cotidianas, de modo que la distribución de la programación orquestaba las más diversas actividades, contribuyendo decisivamente para la formación de un imaginario que añade fantasía y realidad, con el improviso como fondo musical y motivando la formación no sólo de admiradores del repentismo, sino de nuevos cantautores.O rádio, de acordo com a proposta aqui apresentada, entra em cena como um dos principais meios de propagação da cantoria de improviso, evidenciando as múltiplas funções desempenhadas por este veículo de informação em espaços onde outras fontes se faziam ausente. Neste sentido, surgem reflexões que se nutrem não apenas de fontes teóricas, mas também da memória dos cantadores, cujas falas revelam aspectos e lembranças que findam por confirmar como tal media estava inserida nas práticas cotidianas, de modo que a distribuição da programação orquestrava as mais diversas atividades, contribuindo decisivamente para a formação de um imaginário que unia fantasia e realidade, tendo o improviso como fundo musical e motivando a formação não apenas de apreciadores de repente, mas de novos cantadores.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/568810.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p461Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 461-486Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 461-486Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 461-486Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 461-4862447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5688/13710https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5688/13799https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5688/13806https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5688/13807https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5688/13820https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5688/13821Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Andréa Betânia da2022-03-04T13:09:02Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5688Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:09:02Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
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