A CANETTIAN LOOK AT THE FAMILY AND SOCIAL UNIVERSE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bodnar, Roseli
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Schwertner, Márcia Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652
Resumo: This study proposes a look at the dramaturgy of the Bulgarian writer Elias Canetti (1905-1994), Nobel Prize for Literature in 1981. The selected play for analysis is The Wedding ( Hochzeit ), 1932, which reveals a tragicomic and criticai view of both modern world and subject. Canettls dramatic text, by flirting with psychodrama, impregnates the dialogues of the characters with rawness and a difficult human reality. In this approach, it is assumed that there  is no way to speak of the author's work without referring to his trajectory in  order to address on the Creative and aesthetic process and on the themes  developed in the play, since there is an umbilical relationship between language  and homeland that also permeates his thematic choices and his dramaturgy.
id UFT-8_ced3f822b2ebc0494922cbd4516e3187
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4652
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling A CANETTIAN LOOK AT THE FAMILY AND SOCIAL UNIVERSEUNA MIRADA CANETTIANO SOBRE EL UNIVERSO FAMILIAR Y SOCIALUM OLHAR CANETTIANO SOBRE O UNIVERSO FAMILIAR E SOCIALCanettiDramaFamily and social relationshipsCanettiDramaFamily and social relationshipsCanettiteatrorelaciones familiares y socialesCanettiteatrorelaciones familiares y socialesteatrorelações familiares e sociaisCanettiteatrorelações familiares e sociaisCanettiThis study proposes a look at the dramaturgy of the Bulgarian writer Elias Canetti (1905-1994), Nobel Prize for Literature in 1981. The selected play for analysis is The Wedding ( Hochzeit ), 1932, which reveals a tragicomic and criticai view of both modern world and subject. Canettls dramatic text, by flirting with psychodrama, impregnates the dialogues of the characters with rawness and a difficult human reality. In this approach, it is assumed that there  is no way to speak of the author's work without referring to his trajectory in  order to address on the Creative and aesthetic process and on the themes  developed in the play, since there is an umbilical relationship between language  and homeland that also permeates his thematic choices and his dramaturgy.Este estúdio propone una mirada sobre la dramaturgia dei escritor búlgaro Elias  Canetti (1905- 1994), prêmio Nobel de Literatura en 1981. La pieza escogida para análisis es El matrimonio (Hochzeit), de 1932, que revela una visión tragicómica y crítica dei matrimonio, el mundo y el sujeto modernos. El texto dramático de Canetti, al coquetear con el psicodrama, impregna los diálogos de los personajes con crudeza y una pesada realidad humana. En este abordaje, al enfocar el proceso creativo y estético y los temas desarroiiados en la pieza en análisis, partimos dei supuesto de que no hay como habiar de ia obra dei autor sin remitir primero su trayectoria, una vez que hay una relación umbilical entre lengua y patria que también traspasa sus elecciones temáticas y su dramaturgia.Este estudo propõe um olhar sobre a dramaturgia do escritor búlgaro Elias Canetti (1905- 1994), prêmio Nobel de Literatura em 1981. A peça escolhida para análise é O casamento (Hochzeit), de 1932, a qual revela uma visão tragicômica e crítica do mundo e do sujeito modernos[1]. O texto dramático de Canetti, ao flertar com o psicodrama, impregna os diálogos das personagens com crueza e uma pesada realidade humana. Nesta abordagem, ao enfocarmos o processo criativo e estético e os temas desenvolvidos na peça em análise, partimos do pressuposto de que não há como falar da obra do autor sem remeter primeiro a sua trajetória, uma vez que há uma relação umbilical entre língua e pátria que também perpassa suas escolhas temáticas e sua dramaturgia.   [1] No presente artigo, a leitura do termo “moderno” deve seguir referências a ele efetuadas por Canetti, ou seja, moderno como sujeito da modernidade.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/465210.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p634Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 634-647Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 634-647Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 634-647Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 634-6472447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652/13717https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652/13834https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652/13845https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652/13854https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652/13865https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652/13876Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessBodnar, RoseliSchwertner, Márcia Regina2022-03-04T13:10:26Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4652Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:26Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv A CANETTIAN LOOK AT THE FAMILY AND SOCIAL UNIVERSE
UNA MIRADA CANETTIANO SOBRE EL UNIVERSO FAMILIAR Y SOCIAL
UM OLHAR CANETTIANO SOBRE O UNIVERSO FAMILIAR E SOCIAL
title A CANETTIAN LOOK AT THE FAMILY AND SOCIAL UNIVERSE
spellingShingle A CANETTIAN LOOK AT THE FAMILY AND SOCIAL UNIVERSE
Bodnar, Roseli
Canetti
Drama
Family and social relationships
Canetti
Drama
Family and social relationships
Canetti
teatro
relaciones familiares y sociales
Canetti
teatro
relaciones familiares y sociales
teatro
relações familiares e sociais
Canetti
teatro
relações familiares e sociais
Canetti
title_short A CANETTIAN LOOK AT THE FAMILY AND SOCIAL UNIVERSE
title_full A CANETTIAN LOOK AT THE FAMILY AND SOCIAL UNIVERSE
title_fullStr A CANETTIAN LOOK AT THE FAMILY AND SOCIAL UNIVERSE
title_full_unstemmed A CANETTIAN LOOK AT THE FAMILY AND SOCIAL UNIVERSE
title_sort A CANETTIAN LOOK AT THE FAMILY AND SOCIAL UNIVERSE
author Bodnar, Roseli
author_facet Bodnar, Roseli
Schwertner, Márcia Regina
author_role author
author2 Schwertner, Márcia Regina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bodnar, Roseli
Schwertner, Márcia Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Canetti
Drama
Family and social relationships
Canetti
Drama
Family and social relationships
Canetti
teatro
relaciones familiares y sociales
Canetti
teatro
relaciones familiares y sociales
teatro
relações familiares e sociais
Canetti
teatro
relações familiares e sociais
Canetti
topic Canetti
Drama
Family and social relationships
Canetti
Drama
Family and social relationships
Canetti
teatro
relaciones familiares y sociales
Canetti
teatro
relaciones familiares y sociales
teatro
relações familiares e sociais
Canetti
teatro
relações familiares e sociais
Canetti
description This study proposes a look at the dramaturgy of the Bulgarian writer Elias Canetti (1905-1994), Nobel Prize for Literature in 1981. The selected play for analysis is The Wedding ( Hochzeit ), 1932, which reveals a tragicomic and criticai view of both modern world and subject. Canettls dramatic text, by flirting with psychodrama, impregnates the dialogues of the characters with rawness and a difficult human reality. In this approach, it is assumed that there  is no way to speak of the author's work without referring to his trajectory in  order to address on the Creative and aesthetic process and on the themes  developed in the play, since there is an umbilical relationship between language  and homeland that also permeates his thematic choices and his dramaturgy.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p634
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p634
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652/13717
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652/13834
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652/13845
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652/13854
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652/13865
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4652/13876
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 634-647
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 634-647
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 634-647
Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 634-647
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174754588753920