INTERDISCIPLINARY TRAINING IN JOURNALISM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reino, Lucas Santiago Arraes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bueno, Thaísa, Falcão, Mariana Guedes Conde
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6562
Resumo: This article is the result of an applied research that interconnected the subjects of two classes - Oratory and Laboratory of Graphic Design - in the course of Journalism of the Federal University of Maranhão, in the city of Imperatriz. The aim was to test an interdisciplinary and practical didactics that intends to promote a reflection about the formation in the area of Communication and the feasibility of adopting  programming languages as curriculum through the creation of applications. This effort meant to encourage students unexperienced with programming languages to produce content and publish the application itself. Our main goal was to discuss how  convergent, technical training, is essential to the development of a journalist more prepared and autonomous, that is able to steer his or her career in a better way.
id UFT-8_e9c05be07ff881c3fb1d8ae561ae0499
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6562
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling INTERDISCIPLINARY TRAINING IN JOURNALISMFORMACIÓN INTERDISCIPLINAR EN EL PERIODISMOFORMAÇÃO INTERDISCIPLINAR NO JORNALISMO: uma experiência de articulação entre as disciplinas de Linguagem de Programação Visual e Oratóriaaplicativosformacaojornalismopesquisa aplicadaimperatrizJornalismoThis article is the result of an applied research that interconnected the subjects of two classes - Oratory and Laboratory of Graphic Design - in the course of Journalism of the Federal University of Maranhão, in the city of Imperatriz. The aim was to test an interdisciplinary and practical didactics that intends to promote a reflection about the formation in the area of Communication and the feasibility of adopting  programming languages as curriculum through the creation of applications. This effort meant to encourage students unexperienced with programming languages to produce content and publish the application itself. Our main goal was to discuss how  convergent, technical training, is essential to the development of a journalist more prepared and autonomous, that is able to steer his or her career in a better way.Este artículo es el resultado de una investigación que se aplica a las disciplinas de la Oratoria y el Laboratorio de la Programación Visual y el curso del Periodismo en la UFMA de Imperatriz. La propuesta fue probar una didáctica interdisciplinaria y práctica con el propósito de promover una reflexión inicial sobre la formación en el área y la viabilidad en incluir en ese proceso estudios sobre lenguaje de programación a través de la creación de aplicaciones para móvil. La propuesta de llevar alumnos, sin experiencia previa con el lenguaje de software, a producir contenido y el propio APP tuvo el objetivo de plantear la discusión sobre cuánto una formación más convergente, incluyendo dominio técnico de algunos lenguajes, como softwares, e interdisciplinarios, puede contribuir al desarrollo de un periodista más preparado el mercado y más autónomo para actuar en la conducción de su propia carrera.Este artigo é resultado de uma pesquisa aplicada que interligou as disciplinas de Oratória e Linguagem de Programação Visual no curso de Jornalismo na UFMA de Imperatriz. A proposta foi testar uma didática interdisciplinar e prática com o intuito de promover uma reflexão inicial sobre a formação na área e a viabilidade em incluir nesse processo estudos sobre linguagem de programação por meio da criação de aplicativos. A proposta de levar alunos, sem experiência anterior com a linguagem de softwares, a produzir conteúdo e o próprio APP teve o objetivo de levantar a discussão sobre o quanto uma formação mais convergente, incluindo domínio técnico de algumas linguagens, como softwares, e interdisciplinar, pode contribuir para o desenvolvimento de um jornalista mais preparado o mercado e mais autônomo para atuar na condução da sua própria carreira.   PALAVRAS-CHAVE: Aplicativos; Formação; Jornalismo; Pesquisa Aplicada; Imperatriz.     ABSTRACT This article is the result of an applied research that interconnected the subjects of two classes - Oratory and Laboratory of Graphic Design - in the course of Journalism of the Federal University of Maranhão, in the city of Imperatriz. The aim was to test an interdisciplinary and practical didactics that intends to promote a reflection about the formation in the area of Communication and the feasibility of adopting  programming languages as curriculum through the creation of applications. This effort meant to encourage students unexperienced with programming languages to produce content and publish the application itself. Our main goal was to discuss how  convergent, technical training, is essential to the development of a journalist more prepared and autonomous, that is able to steer his or her career in a better way..   KEY WORDS: Applications; Formation; Journalism; Applied research; Imperatriz.     RESUMEN Este artículo es el resultado de una investigación que se aplica a las disciplinas de la Oratoria y el Laboratorio de la Programación Visual y el curso del Periodismo en la UFMA de Imperatriz. La propuesta fue probar una didáctica interdisciplinaria y práctica con el propósito de promover una reflexión inicial sobre la formación en el área y la viabilidad en incluir en ese proceso estudios sobre lenguaje de programación a través de la creación de aplicaciones para móvil. La propuesta de llevar alumnos, sin experiencia previa con el lenguaje de software, a producir contenido y el propio APP tuvo el objetivo de plantear la discusión sobre cuánto una formación más convergente, incluyendo dominio técnico de algunos lenguajes, como softwares, e interdisciplinarios, puede contribuir al desarrollo de un periodista más preparado el mercado y más autónomo para actuar en la conducción de su propia carrera.   PALABRAS CLAVE: Aplicaciones; Formación; Periodismo; Investigación avanzada; Imperatriz.  Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/656210.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p249Observatory Journal; Vol. 5 No. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 249-271Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 249-271Observatoire Journal; Vol. 5 No. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 249-271Revista Observatório ; v. 5 n. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 249-2712447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6562/16325Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessReino, Lucas Santiago ArraesBueno, ThaísaFalcão, Mariana Guedes Conde2020-01-21T19:28:23Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6562Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2020-01-21T19:28:23Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv INTERDISCIPLINARY TRAINING IN JOURNALISM
FORMACIÓN INTERDISCIPLINAR EN EL PERIODISMO
FORMAÇÃO INTERDISCIPLINAR NO JORNALISMO: uma experiência de articulação entre as disciplinas de Linguagem de Programação Visual e Oratória
title INTERDISCIPLINARY TRAINING IN JOURNALISM
spellingShingle INTERDISCIPLINARY TRAINING IN JOURNALISM
Reino, Lucas Santiago Arraes
aplicativos
formacao
jornalismo
pesquisa aplicada
imperatriz
Jornalismo
title_short INTERDISCIPLINARY TRAINING IN JOURNALISM
title_full INTERDISCIPLINARY TRAINING IN JOURNALISM
title_fullStr INTERDISCIPLINARY TRAINING IN JOURNALISM
title_full_unstemmed INTERDISCIPLINARY TRAINING IN JOURNALISM
title_sort INTERDISCIPLINARY TRAINING IN JOURNALISM
author Reino, Lucas Santiago Arraes
author_facet Reino, Lucas Santiago Arraes
Bueno, Thaísa
Falcão, Mariana Guedes Conde
author_role author
author2 Bueno, Thaísa
Falcão, Mariana Guedes Conde
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reino, Lucas Santiago Arraes
Bueno, Thaísa
Falcão, Mariana Guedes Conde
dc.subject.por.fl_str_mv aplicativos
formacao
jornalismo
pesquisa aplicada
imperatriz
Jornalismo
topic aplicativos
formacao
jornalismo
pesquisa aplicada
imperatriz
Jornalismo
description This article is the result of an applied research that interconnected the subjects of two classes - Oratory and Laboratory of Graphic Design - in the course of Journalism of the Federal University of Maranhão, in the city of Imperatriz. The aim was to test an interdisciplinary and practical didactics that intends to promote a reflection about the formation in the area of Communication and the feasibility of adopting  programming languages as curriculum through the creation of applications. This effort meant to encourage students unexperienced with programming languages to produce content and publish the application itself. Our main goal was to discuss how  convergent, technical training, is essential to the development of a journalist more prepared and autonomous, that is able to steer his or her career in a better way.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6562
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p249
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6562
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p249
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6562/16325
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 5 No. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 249-271
Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 249-271
Observatoire Journal; Vol. 5 No. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 249-271
Revista Observatório ; v. 5 n. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 249-271
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174756087169024