PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
DOI: | 10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p670 |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288 |
Resumo: | Even in the face of the evolution of basic and higher education policies in Brazil, there are still several inequalities that could be mitigated by means of adequate education to comply with basic levels of citizenship. Therefore, this work carried out a Systematic Bibliographic Review (RBS) in the area of educational public policies in Brazil, in its interface with inequality, with a specific time cut from the enactment of CF/88 to the present day. From the reading of the articles selected in the RBS, it is perceived that the shared responsibility of education among subnational entities, the imbalances introduced by capitalism, the absence of providing a minimum welfare to all citizens, when added to the problems of design and implementation of public education policies, lead to the production of conflicts and idiosyncrasies that translate into the reproduction of inequalities. KEYWORDS: public policies; public education policies; school education; higher education; inequality. |
id |
UFT-8_f11babcd1a84f01c6999ba78345b456b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/7288 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
spelling |
PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic reviewPOLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCACIÓN: corte de una revisión bibliografica sistemáticaPOLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO: recorte a partir de uma revisão bibliográfica sistemáticaPolíticas públicaspolíticas públicas de educaçãoeducação escolarensino superiordesigualdadePolíticas públicaspolíticas públicas de educaçãoeducação escolarensino superiorEven in the face of the evolution of basic and higher education policies in Brazil, there are still several inequalities that could be mitigated by means of adequate education to comply with basic levels of citizenship. Therefore, this work carried out a Systematic Bibliographic Review (RBS) in the area of educational public policies in Brazil, in its interface with inequality, with a specific time cut from the enactment of CF/88 to the present day. From the reading of the articles selected in the RBS, it is perceived that the shared responsibility of education among subnational entities, the imbalances introduced by capitalism, the absence of providing a minimum welfare to all citizens, when added to the problems of design and implementation of public education policies, lead to the production of conflicts and idiosyncrasies that translate into the reproduction of inequalities. KEYWORDS: public policies; public education policies; school education; higher education; inequality.Incluso frente a la evolución de las políticas educativas de educación básica y superior en Brasil, persisten varias desigualdades que podrían mitigarse a través de una educación adecuada para el cumplimiento de los niveles básicos de ciudadanía. Dado esto, este trabajo llevó a cabo una Revisión Bibliográfica Sistemática (ERB) en el área de políticas públicas educativas en Brasil, en su interfaz con la desigualdad, con un marco de tiempo específico desde la promulgación de CF / 88 hasta el día de hoy. De la lectura de los artículos seleccionados en la RBS, queda claro que la responsabilidad compartida de la educación entre las entidades subnacionales, los desequilibrios introducidos por el capitalismo, la ausencia de proporcionar un mínimo de bienestar a todos los ciudadanos, cuando se suman a los problemas de El diseño y la implementación de políticas de educación pública conducen a la producción de conflictos e idiosincrasias que se traducen en la reproducción de las desigualdades. PALABRAS CLAVE: Políticas públicas; políticas de educación pública; educación escolar; enseñanza superior; desigualdad.Mesmo em face da evolução das políticas educacionais de ensino básico e superior no Brasil, persistem diversas desigualdades as quais poderiam ser amenizadas por meio da educação adequada ao cumprimento de patamares básicos de cidadania. Diante disso, este trabalho realizou uma Revisão Bibliográfica Sistemática (RBS) na área de políticas públicas educacionais, no Brasil, em sua interface com a desigualdade, com recorte temporal específico desde a promulgação da CF/88 até os dias atuais. A partir da leitura dos artigos selecionados na RBS, percebe-se que a responsabilidade compartilhada da educação entre os entes subnacionais, os desequilíbrios introduzidos pelo capitalismo, a ausência do fornecimento de um bem-estar mínimo a todos os cidadãos, quando somados aos problemas de desenho e implementação das políticas públicas de educação, levam a produção de conflitos e idiossincrasias que se traduzem na reprodução de desigualdades. PALAVRAS CHAVE: Políticas públicas; políticas públicas de educação; educação escolar; ensino superior; desigualdade. ABSTRACT Even in the face of the evolution of basic and higher education policies in Brazil, there are still several inequalities that could be mitigated by means of adequate education to comply with basic levels of citizenship. Therefore, this work carried out a Systematic Bibliographic Review (RBS) in the area of educational public policies in Brazil, in its interface with inequality, with a specific time cut from the enactment of CF/88 to the present day. From the reading of the articles selected in the RBS, it is perceived that the shared responsibility of education among subnational entities, the imbalances introduced by capitalism, the absence of providing a minimum welfare to all citizens, when added to the problems of design and implementation of public education policies, lead to the production of conflicts and idiosyncrasies that translate into the reproduction of inequalities. KEYWORDS: public policies; public education policies; school education; higher education; inequality. RESUMEN Incluso frente a la evolución de las políticas educativas de educación básica y superior en Brasil, persisten varias desigualdades que podrían mitigarse a través de una educación adecuada para el cumplimiento de los niveles básicos de ciudadanía. Dado esto, este trabajo llevó a cabo una Revisión Bibliográfica Sistemática (ERB) en el área de políticas públicas educativas en Brasil, en su interfaz con la desigualdad, con un marco de tiempo específico desde la promulgación de CF / 88 hasta el día de hoy. De la lectura de los artículos seleccionados en la RBS, queda claro que la responsabilidad compartida de la educación entre las entidades subnacionales, los desequilibrios introducidos por el capitalismo, la ausencia de proporcionar un mínimo de bienestar a todos los ciudadanos, cuando se suman a los problemas de El diseño y la implementación de políticas de educación pública conducen a la producción de conflictos e idiosincrasias que se traducen en la reproducción de las desigualdades. PALABRAS CLAVE: Políticas públicas; políticas de educación pública; educación escolar; enseñanza superior; desigualdad.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/728810.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p670Observatory Journal; Vol. 5 No. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709Observatoire Journal; Vol. 5 No. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709Revista Observatório ; v. 5 n. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-7092447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v5n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15515https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15606https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15625https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15664https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15673https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15682Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Nelson Russo deSouza, Fernando da CruzHamada, Caroliny dos Santos2022-03-04T13:05:20Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/7288Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:05:20Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCACIÓN: corte de una revisión bibliografica sistemática POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO: recorte a partir de uma revisão bibliográfica sistemática |
title |
PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review |
spellingShingle |
PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review Moraes, Nelson Russo de Políticas públicas políticas públicas de educação educação escolar ensino superior desigualdade Políticas públicas políticas públicas de educação educação escolar ensino superior Moraes, Nelson Russo de Políticas públicas políticas públicas de educação educação escolar ensino superior desigualdade Políticas públicas políticas públicas de educação educação escolar ensino superior |
title_short |
PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review |
title_full |
PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review |
title_fullStr |
PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review |
title_full_unstemmed |
PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review |
title_sort |
PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review |
author |
Moraes, Nelson Russo de |
author_facet |
Moraes, Nelson Russo de Moraes, Nelson Russo de Souza, Fernando da Cruz Hamada, Caroliny dos Santos Souza, Fernando da Cruz Hamada, Caroliny dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Fernando da Cruz Hamada, Caroliny dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Nelson Russo de Souza, Fernando da Cruz Hamada, Caroliny dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas públicas políticas públicas de educação educação escolar ensino superior desigualdade Políticas públicas políticas públicas de educação educação escolar ensino superior |
topic |
Políticas públicas políticas públicas de educação educação escolar ensino superior desigualdade Políticas públicas políticas públicas de educação educação escolar ensino superior |
description |
Even in the face of the evolution of basic and higher education policies in Brazil, there are still several inequalities that could be mitigated by means of adequate education to comply with basic levels of citizenship. Therefore, this work carried out a Systematic Bibliographic Review (RBS) in the area of educational public policies in Brazil, in its interface with inequality, with a specific time cut from the enactment of CF/88 to the present day. From the reading of the articles selected in the RBS, it is perceived that the shared responsibility of education among subnational entities, the imbalances introduced by capitalism, the absence of providing a minimum welfare to all citizens, when added to the problems of design and implementation of public education policies, lead to the production of conflicts and idiosyncrasies that translate into the reproduction of inequalities. KEYWORDS: public policies; public education policies; school education; higher education; inequality. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288 10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p670 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p670 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15515 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15606 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15625 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15664 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15673 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15682 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 5 No. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709 Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709 Observatoire Journal; Vol. 5 No. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709 Revista Observatório ; v. 5 n. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1822180329713041408 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p670 |