PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Nelson Russo de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Souza, Fernando da Cruz, Hamada, Caroliny dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p670
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288
Resumo: Even in the face of the evolution of basic and higher education policies in Brazil, there are still several inequalities that could be mitigated by means of adequate education to comply with basic levels of citizenship. Therefore, this work carried out a Systematic Bibliographic Review (RBS) in the area of educational public policies in Brazil, in its interface with inequality, with a specific time cut from the enactment of CF/88 to the present day. From the reading of the articles selected in the RBS, it is perceived that the shared responsibility of education among subnational entities, the imbalances introduced by capitalism, the absence of providing a minimum welfare to all citizens, when added to the problems of design and implementation of public education policies, lead to the production of conflicts and idiosyncrasies that translate into the reproduction of inequalities.   KEYWORDS: public policies; public education policies; school education; higher education; inequality.
id UFT-8_f11babcd1a84f01c6999ba78345b456b
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/7288
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
spelling PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic reviewPOLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCACIÓN: corte de una revisión bibliografica sistemáticaPOLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO: recorte a partir de uma revisão bibliográfica sistemáticaPolíticas públicaspolíticas públicas de educaçãoeducação escolarensino superiordesigualdadePolíticas públicaspolíticas públicas de educaçãoeducação escolarensino superiorEven in the face of the evolution of basic and higher education policies in Brazil, there are still several inequalities that could be mitigated by means of adequate education to comply with basic levels of citizenship. Therefore, this work carried out a Systematic Bibliographic Review (RBS) in the area of educational public policies in Brazil, in its interface with inequality, with a specific time cut from the enactment of CF/88 to the present day. From the reading of the articles selected in the RBS, it is perceived that the shared responsibility of education among subnational entities, the imbalances introduced by capitalism, the absence of providing a minimum welfare to all citizens, when added to the problems of design and implementation of public education policies, lead to the production of conflicts and idiosyncrasies that translate into the reproduction of inequalities.   KEYWORDS: public policies; public education policies; school education; higher education; inequality.Incluso frente a la evolución de las políticas educativas de educación básica y superior en Brasil, persisten varias desigualdades que podrían mitigarse a través de una educación adecuada para el cumplimiento de los niveles básicos de ciudadanía. Dado esto, este trabajo llevó a cabo una Revisión Bibliográfica Sistemática (ERB) en el área de políticas públicas educativas en Brasil, en su interfaz con la desigualdad, con un marco de tiempo específico desde la promulgación de CF / 88 hasta el día de hoy. De la lectura de los artículos seleccionados en la RBS, queda claro que la responsabilidad compartida de la educación entre las entidades subnacionales, los desequilibrios introducidos por el capitalismo, la ausencia de proporcionar un mínimo de bienestar a todos los ciudadanos, cuando se suman a los problemas de El diseño y la implementación de políticas de educación pública conducen a la producción de conflictos e idiosincrasias que se traducen en la reproducción de las desigualdades.   PALABRAS CLAVE: Políticas públicas; políticas de educación pública; educación escolar; enseñanza superior; desigualdad.Mesmo em face da evolução das políticas educacionais de ensino básico e superior no Brasil, persistem diversas desigualdades as quais poderiam ser amenizadas por meio da educação adequada ao cumprimento de patamares básicos de cidadania. Diante disso, este trabalho realizou uma Revisão Bibliográfica Sistemática (RBS) na área de políticas públicas educacionais, no Brasil, em sua interface com a desigualdade, com recorte temporal específico desde a promulgação da CF/88 até os dias atuais. A partir da leitura dos artigos selecionados na RBS, percebe-se que a responsabilidade compartilhada da educação entre os entes subnacionais, os desequilíbrios introduzidos pelo capitalismo, a ausência do fornecimento de um bem-estar mínimo a todos os cidadãos, quando somados aos problemas de desenho e implementação das políticas públicas de educação, levam a produção de conflitos e idiossincrasias que se traduzem na reprodução de desigualdades.   PALAVRAS CHAVE: Políticas públicas; políticas públicas de educação; educação escolar; ensino superior; desigualdade.     ABSTRACT Even in the face of the evolution of basic and higher education policies in Brazil, there are still several inequalities that could be mitigated by means of adequate education to comply with basic levels of citizenship. Therefore, this work carried out a Systematic Bibliographic Review (RBS) in the area of educational public policies in Brazil, in its interface with inequality, with a specific time cut from the enactment of CF/88 to the present day. From the reading of the articles selected in the RBS, it is perceived that the shared responsibility of education among subnational entities, the imbalances introduced by capitalism, the absence of providing a minimum welfare to all citizens, when added to the problems of design and implementation of public education policies, lead to the production of conflicts and idiosyncrasies that translate into the reproduction of inequalities.   KEYWORDS: public policies; public education policies; school education; higher education; inequality.     RESUMEN Incluso frente a la evolución de las políticas educativas de educación básica y superior en Brasil, persisten varias desigualdades que podrían mitigarse a través de una educación adecuada para el cumplimiento de los niveles básicos de ciudadanía. Dado esto, este trabajo llevó a cabo una Revisión Bibliográfica Sistemática (ERB) en el área de políticas públicas educativas en Brasil, en su interfaz con la desigualdad, con un marco de tiempo específico desde la promulgación de CF / 88 hasta el día de hoy. De la lectura de los artículos seleccionados en la RBS, queda claro que la responsabilidad compartida de la educación entre las entidades subnacionales, los desequilibrios introducidos por el capitalismo, la ausencia de proporcionar un mínimo de bienestar a todos los ciudadanos, cuando se suman a los problemas de El diseño y la implementación de políticas de educación pública conducen a la producción de conflictos e idiosincrasias que se traducen en la reproducción de las desigualdades.   PALABRAS CLAVE: Políticas públicas; políticas de educación pública; educación escolar; enseñanza superior; desigualdad.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/728810.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p670Observatory Journal; Vol. 5 No. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709Observatoire Journal; Vol. 5 No. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709Revista Observatório ; v. 5 n. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-7092447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v5n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15515https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15606https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15625https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15664https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15673https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15682Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Nelson Russo deSouza, Fernando da CruzHamada, Caroliny dos Santos2022-03-04T13:05:20Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/7288Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:05:20Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review
POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCACIÓN: corte de una revisión bibliografica sistemática
POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO: recorte a partir de uma revisão bibliográfica sistemática
title PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review
spellingShingle PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review
PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review
Moraes, Nelson Russo de
Políticas públicas
políticas públicas de educação
educação escolar
ensino superior
desigualdade
Políticas públicas
políticas públicas de educação
educação escolar
ensino superior
Moraes, Nelson Russo de
Políticas públicas
políticas públicas de educação
educação escolar
ensino superior
desigualdade
Políticas públicas
políticas públicas de educação
educação escolar
ensino superior
title_short PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review
title_full PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review
title_fullStr PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review
PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review
title_full_unstemmed PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review
PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review
title_sort PUBLIC POLICIES OF EDUCATION: cutting from a systematic bibliographic review
author Moraes, Nelson Russo de
author_facet Moraes, Nelson Russo de
Moraes, Nelson Russo de
Souza, Fernando da Cruz
Hamada, Caroliny dos Santos
Souza, Fernando da Cruz
Hamada, Caroliny dos Santos
author_role author
author2 Souza, Fernando da Cruz
Hamada, Caroliny dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Nelson Russo de
Souza, Fernando da Cruz
Hamada, Caroliny dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas públicas
políticas públicas de educação
educação escolar
ensino superior
desigualdade
Políticas públicas
políticas públicas de educação
educação escolar
ensino superior
topic Políticas públicas
políticas públicas de educação
educação escolar
ensino superior
desigualdade
Políticas públicas
políticas públicas de educação
educação escolar
ensino superior
description Even in the face of the evolution of basic and higher education policies in Brazil, there are still several inequalities that could be mitigated by means of adequate education to comply with basic levels of citizenship. Therefore, this work carried out a Systematic Bibliographic Review (RBS) in the area of educational public policies in Brazil, in its interface with inequality, with a specific time cut from the enactment of CF/88 to the present day. From the reading of the articles selected in the RBS, it is perceived that the shared responsibility of education among subnational entities, the imbalances introduced by capitalism, the absence of providing a minimum welfare to all citizens, when added to the problems of design and implementation of public education policies, lead to the production of conflicts and idiosyncrasies that translate into the reproduction of inequalities.   KEYWORDS: public policies; public education policies; school education; higher education; inequality.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288
10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p670
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p670
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15515
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15606
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15625
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15664
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15673
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7288/15682
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 5 No. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709
Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709
Observatoire Journal; Vol. 5 No. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709
Revista Observatório ; v. 5 n. 4 (2019): v. 5 n. 4 (2019): Extensão em Comunicação Jul-Set (2019); 670-709
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1822180329713041408
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p670