WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Carvalho, Juliano Varella
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Filho, Ari Renner, Oliveira, Augusto Cesar Rodrigues de, da Silva, Vandersílvio, Gomes, Maria da Graça
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085
Resumo: The big evasion and retention of students in computer science graduation is a reality in the Brazil. The strong rejection from students of science fields and the same traditional learning methods, even with several technological resources available are factors that influence the retention and evasion. Wearable Devices earn visibility nowadays in tasks related to sports, health and education. Allying this kind of technology in class, with the aim to promote practical experiences and discussions about the theory involved is a promising action. This paper shows two projects of wearable devices and their practical experiences. The first allows students to view the relation of integral (calculus) with the distance traveled by a body. The other shows a practical application of monitoring the heart rate from users.
id UFT-8_f44ba625bcc68e5dbdec60fb64fcdab6
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4085
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATIONDISPOSITIVOS PORTÁTILES APLICADOS EN LA EDUCACIÓNDISPOSITIVOS VESTÍVEIS APLICADOS NO ENSINOwearable deviceseducationacelerometerheart ratediferential and integral calculusdispositivos portátileseducaciónfrecuencia cardiacacalculo diferencial y integraldispositivos vestíveiseducaçãoacelerômetrofrequência cardíacacálculo integral e diferencialdispositivos vestíveiseducaçãoacelerômetrofrequência cardíacacálculo integral e diferencialThe big evasion and retention of students in computer science graduation is a reality in the Brazil. The strong rejection from students of science fields and the same traditional learning methods, even with several technological resources available are factors that influence the retention and evasion. Wearable Devices earn visibility nowadays in tasks related to sports, health and education. Allying this kind of technology in class, with the aim to promote practical experiences and discussions about the theory involved is a promising action. This paper shows two projects of wearable devices and their practical experiences. The first allows students to view the relation of integral (calculus) with the distance traveled by a body. The other shows a practical application of monitoring the heart rate from users.La gran evasión y retención de alumnos en cursos de Computación es una realidad en Brasil. El fuerte rechazo de los alumnos ingresados ​​por las áreas de ciencias exactas y el mantenimiento de métodos tradicionales de enseñanza, incluso con tantos recursos tecnológicos disponibles, son factores que influyen en la evasión y retención. Los dispositivos vestibles ganan espacio actualmente en tareas relacionadas con el deporte, la salud y la educación. Agregar este tipo de tecnología en el aula, a fin de promover experiencias prácticas y discusiones sobre la teoría es una acción prometedora. Este artículo demuestra dos proyectos de dispositivos vestibles y sus experiencias prácticas. El primero permite a los alumnos ver la relación de integrales con la distancia recorrida por un cuerpo. El otro muestra una aplicación práctica del monitoreo de frecuencia cardíaca de los usuarios.A grande evasão e retenção de alunos em cursos de computação é uma realidade no Brasil. A forte rejeição dos alunos ingressantes pelas áreas de ciências exatas e a manutenção de métodos tradicionais de ensino, mesmo com tantos recursos tecnológicos disponíveis são fatores que influenciam a evasão e retenção. Dispositivos vestíveis ganham espaço atualmente em tarefas relacionadas ao esporte, saúde e educação. Aliar esse tipo de tecnologia em sala de aula, a fim de promover experiências práticas e discussões sobre a teoria é uma ação promissora. Esse artigo demonstra dois projetos de dispositivos vestíveis e suas experiências práticas. O primeiro permite aos alunos enxergar a relação de integrais com a distância percorrida por um corpo. O outro mostra uma aplicação prática do monitoramento de frequência cardíaca dos usuários.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/octet-streamapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/408510.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p509Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-5392447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13078https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13568https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13584https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13600https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13131https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13136Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Carvalho, Juliano VarellaFilho, Ari RennerOliveira, Augusto Cesar Rodrigues deda Silva, VandersílvioGomes, Maria da Graça2022-03-04T13:12:25Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4085Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:25Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION
DISPOSITIVOS PORTÁTILES APLICADOS EN LA EDUCACIÓN
DISPOSITIVOS VESTÍVEIS APLICADOS NO ENSINO
title WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION
spellingShingle WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION
de Carvalho, Juliano Varella
wearable devices
education
acelerometer
heart rate
diferential and integral calculus
dispositivos portátiles
educación
frecuencia cardiaca
calculo diferencial y integral
dispositivos vestíveis
educação
acelerômetro
frequência cardíaca
cálculo integral e diferencial
dispositivos vestíveis
educação
acelerômetro
frequência cardíaca
cálculo integral e diferencial
title_short WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION
title_full WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION
title_fullStr WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION
title_full_unstemmed WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION
title_sort WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION
author de Carvalho, Juliano Varella
author_facet de Carvalho, Juliano Varella
Filho, Ari Renner
Oliveira, Augusto Cesar Rodrigues de
da Silva, Vandersílvio
Gomes, Maria da Graça
author_role author
author2 Filho, Ari Renner
Oliveira, Augusto Cesar Rodrigues de
da Silva, Vandersílvio
Gomes, Maria da Graça
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Carvalho, Juliano Varella
Filho, Ari Renner
Oliveira, Augusto Cesar Rodrigues de
da Silva, Vandersílvio
Gomes, Maria da Graça
dc.subject.por.fl_str_mv wearable devices
education
acelerometer
heart rate
diferential and integral calculus
dispositivos portátiles
educación
frecuencia cardiaca
calculo diferencial y integral
dispositivos vestíveis
educação
acelerômetro
frequência cardíaca
cálculo integral e diferencial
dispositivos vestíveis
educação
acelerômetro
frequência cardíaca
cálculo integral e diferencial
topic wearable devices
education
acelerometer
heart rate
diferential and integral calculus
dispositivos portátiles
educación
frecuencia cardiaca
calculo diferencial y integral
dispositivos vestíveis
educação
acelerômetro
frequência cardíaca
cálculo integral e diferencial
dispositivos vestíveis
educação
acelerômetro
frequência cardíaca
cálculo integral e diferencial
description The big evasion and retention of students in computer science graduation is a reality in the Brazil. The strong rejection from students of science fields and the same traditional learning methods, even with several technological resources available are factors that influence the retention and evasion. Wearable Devices earn visibility nowadays in tasks related to sports, health and education. Allying this kind of technology in class, with the aim to promote practical experiences and discussions about the theory involved is a promising action. This paper shows two projects of wearable devices and their practical experiences. The first allows students to view the relation of integral (calculus) with the distance traveled by a body. The other shows a practical application of monitoring the heart rate from users.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p509
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p509
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13078
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13568
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13584
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13600
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13131
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13136
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/octet-stream
application/epub+zip
application/octet-stream
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539
Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174753972191232