Educación del campo como un proceso de resistencia: la experiencia del PRONERA en la Universidad Estatal Vale do Acaraú, estado del Ceará

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Autor(a) principal: Diniz, Aldiva Sales
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Campo - Território
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/48053
Resumo: Abstract This paper presents considerations about the Rural Education from an experience of the National Program of Education in Agrarian Reform (PRONERA), linked to the new extinct Ministry of Agrarian Development. Initially we present a quick historical rescue of the fight for the field education of the Field. Next, we present the experiences of two programs realized at the State University Vale do Acaraú, in Sobral, Ceará. The first experience was carried out through an education course aimed at young people and adults in the areas of Land Reform Settlements. This course was held with 73 youth and adult literacy classes in 42 Agrarian Reform Settlements in the Northern Region of Ceará. The second experience was through a second course in the Human and Social Sciences Areas: (degrees in Geography and History); with the objective of enabling teachers and other education professionals with initial pedagogical training or another degree who were living in areas of Agrarian Reform Settlements. Key words: Rural Education, PRONERA, Peasant social movements
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spelling Educación del campo como un proceso de resistencia: la experiencia del PRONERA en la Universidad Estatal Vale do Acaraú, estado del CearáEducação do campo como um processo de resistência : a experiência do PRONERA na Universidade Estadual Vale do Acaraú, estado do Ceará Abstract This paper presents considerations about the Rural Education from an experience of the National Program of Education in Agrarian Reform (PRONERA), linked to the new extinct Ministry of Agrarian Development. Initially we present a quick historical rescue of the fight for the field education of the Field. Next, we present the experiences of two programs realized at the State University Vale do Acaraú, in Sobral, Ceará. The first experience was carried out through an education course aimed at young people and adults in the areas of Land Reform Settlements. This course was held with 73 youth and adult literacy classes in 42 Agrarian Reform Settlements in the Northern Region of Ceará. The second experience was through a second course in the Human and Social Sciences Areas: (degrees in Geography and History); with the objective of enabling teachers and other education professionals with initial pedagogical training or another degree who were living in areas of Agrarian Reform Settlements. Key words: Rural Education, PRONERA, Peasant social movementsResumo Este artigo traz considerações acerca da Educação do Campo a partir de uma experiência do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA) vinculado ao recém extinto Ministério do Desenvolvimento Agrário (MDA). Inicialmente apresentamos um rápido resgate histórico da luta pela Educação do Campo, em seguida expomos as experiências de dois programas realizados na Universidade Estadual Vale do Acaraú, em Sobral, Estado do Ceará. A primeira experiência foi realizada através de um curso de educação voltado para jovens e adultos nas áreas de Assentamentos de Reforma Agrária. Este curso aconteceu com 73 turmas de alfabetização de Jovens e adultos em 42 Assentamentos de Reforma Agrária na Região Norte do Ceará. A segunda experiência se deu através de um Curso de Segunda nas Áreas de Ciências Humanas e Sociais: (Licenciatura em Geografia; Licenciatura em História); com o objetivo de habilitar professores e professoras e outros profissionais da educação com formação inicial em pedagogia ou em outra licenciatura que estivessem morando em áreas de Assentamentos de Reforma Agrária. Palavras-chave: Educação do Campo; PRONERA; Movimentos sociais camponeses.EDUFU2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/4805310.14393/RCT143213Revista Campo-Território; v. 14 n. 32 Abr. (2019)1809-6271reponame:Campo - Territórioinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/48053/26820Copyright (c) 2019 CAMPO - TERRITÓRIO: REVISTA DE GEOGRAFIA AGRÁRIAinfo:eu-repo/semantics/openAccessDiniz, Aldiva Sales2020-06-27T18:05:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48053Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/campoterritorioPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/oaijcleps@ufu.br || campoterritorio@ig.ufu.br1809-62711809-6271opendoar:2020-06-27T18:05:22Campo - Território - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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