Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Domínios de Lingu@gem |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091 |
Resumo: | This paper relates the results of an interview with undergraduate students and discusses the importance of understanding the concepts of grammar, language and norm from a scientific point of view in order to consolidate the critical thinking. The hypothesis which motivates this study is that those beliefs about good and bad language (endorsed by many teachers according to previous studies) is due to comprehending those concepts from a prescriptive point of view. |
id |
UFU-12_1f163b58cec6ebb78d6d097e6e833e17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62091 |
network_acronym_str |
UFU-12 |
network_name_str |
Domínios de Lingu@gem |
repository_id_str |
|
spelling |
Grammar, language and norm: three concepts for thinking criticallyGramática, língua e norma: três conceitos para pensar criticamentePensamento críticoCrenças linguísticasNormatização linguísticaCritical thinkingLinguistic beliefsLinguistic standardizationThis paper relates the results of an interview with undergraduate students and discusses the importance of understanding the concepts of grammar, language and norm from a scientific point of view in order to consolidate the critical thinking. The hypothesis which motivates this study is that those beliefs about good and bad language (endorsed by many teachers according to previous studies) is due to comprehending those concepts from a prescriptive point of view.A partir de uma entrevista semidirigida com estudantes do curso de Licenciatura em Letras, este artigo discute a importância da compreensão dos conceitos de gramática, língua e norma, desde uma perspectiva científica, para a consolidação do pensamento crítico dos estudantes. A hipótese que motiva esta pesquisa é a de que a crença nas concepções de certo e errado — evidenciadas em estudos sobre atitudes de professores da educação básica — advém de uma compreensão dos referidos conceitos amparada em parâmetros prescritivos.PP/UFU2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/6209110.14393/DL50-v16n2a2022-13Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 No. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 747-765Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 747-765Domínios de Lingu@gem; v. 16 n. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 747-7651980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091/33127https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091/35167Copyright (c) 2006 Tais Bopp da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBopp da Silva, Tais2022-12-02T19:57:26Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62091Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2022-12-02T19:57:26Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically Gramática, língua e norma: três conceitos para pensar criticamente |
title |
Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically |
spellingShingle |
Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically Bopp da Silva, Tais Pensamento crítico Crenças linguísticas Normatização linguística Critical thinking Linguistic beliefs Linguistic standardization |
title_short |
Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically |
title_full |
Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically |
title_fullStr |
Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically |
title_full_unstemmed |
Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically |
title_sort |
Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically |
author |
Bopp da Silva, Tais |
author_facet |
Bopp da Silva, Tais |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bopp da Silva, Tais |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pensamento crítico Crenças linguísticas Normatização linguística Critical thinking Linguistic beliefs Linguistic standardization |
topic |
Pensamento crítico Crenças linguísticas Normatização linguística Critical thinking Linguistic beliefs Linguistic standardization |
description |
This paper relates the results of an interview with undergraduate students and discusses the importance of understanding the concepts of grammar, language and norm from a scientific point of view in order to consolidate the critical thinking. The hypothesis which motivates this study is that those beliefs about good and bad language (endorsed by many teachers according to previous studies) is due to comprehending those concepts from a prescriptive point of view. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091 10.14393/DL50-v16n2a2022-13 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091 |
identifier_str_mv |
10.14393/DL50-v16n2a2022-13 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091/33127 https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091/35167 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2006 Tais Bopp da Silva http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2006 Tais Bopp da Silva http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 No. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 747-765 Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 747-765 Domínios de Lingu@gem; v. 16 n. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 747-765 1980-5799 reponame:Domínios de Lingu@gem instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Domínios de Lingu@gem |
collection |
Domínios de Lingu@gem |
repository.name.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadominios@ileel.ufu.br|| |
_version_ |
1797067717679775744 |