Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bopp da Silva, Tais
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091
Resumo: This paper relates the results of an interview with undergraduate students and discusses the importance of understanding the concepts of grammar, language and norm from a scientific point of view in order to consolidate the critical thinking. The hypothesis which motivates this study is that those beliefs about good and bad language (endorsed by many teachers according to previous studies) is due to comprehending those concepts from a prescriptive point of view.
id UFU-12_1f163b58cec6ebb78d6d097e6e833e17
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62091
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Grammar, language and norm: three concepts for thinking criticallyGramática, língua e norma: três conceitos para pensar criticamentePensamento críticoCrenças linguísticasNormatização linguísticaCritical thinkingLinguistic beliefsLinguistic standardizationThis paper relates the results of an interview with undergraduate students and discusses the importance of understanding the concepts of grammar, language and norm from a scientific point of view in order to consolidate the critical thinking. The hypothesis which motivates this study is that those beliefs about good and bad language (endorsed by many teachers according to previous studies) is due to comprehending those concepts from a prescriptive point of view.A partir de uma entrevista semidirigida com estudantes do curso de Licenciatura em Letras, este artigo discute a importância da compreensão dos conceitos de gramática, língua e norma, desde uma perspectiva científica, para a consolidação do pensamento crítico dos estudantes. A hipótese que motiva esta pesquisa é a de que a crença nas concepções de certo e errado — evidenciadas em estudos sobre atitudes de professores da educação básica — advém de uma compreensão dos referidos conceitos amparada em parâmetros prescritivos.PP/UFU2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/6209110.14393/DL50-v16n2a2022-13Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 No. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 747-765Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 747-765Domínios de Lingu@gem; v. 16 n. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 747-7651980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091/33127https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091/35167Copyright (c) 2006 Tais Bopp da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBopp da Silva, Tais2022-12-02T19:57:26Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62091Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2022-12-02T19:57:26Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically
Gramática, língua e norma: três conceitos para pensar criticamente
title Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically
spellingShingle Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically
Bopp da Silva, Tais
Pensamento crítico
Crenças linguísticas
Normatização linguística
Critical thinking
Linguistic beliefs
Linguistic standardization
title_short Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically
title_full Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically
title_fullStr Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically
title_full_unstemmed Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically
title_sort Grammar, language and norm: three concepts for thinking critically
author Bopp da Silva, Tais
author_facet Bopp da Silva, Tais
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bopp da Silva, Tais
dc.subject.por.fl_str_mv Pensamento crítico
Crenças linguísticas
Normatização linguística
Critical thinking
Linguistic beliefs
Linguistic standardization
topic Pensamento crítico
Crenças linguísticas
Normatização linguística
Critical thinking
Linguistic beliefs
Linguistic standardization
description This paper relates the results of an interview with undergraduate students and discusses the importance of understanding the concepts of grammar, language and norm from a scientific point of view in order to consolidate the critical thinking. The hypothesis which motivates this study is that those beliefs about good and bad language (endorsed by many teachers according to previous studies) is due to comprehending those concepts from a prescriptive point of view.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091
10.14393/DL50-v16n2a2022-13
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091
identifier_str_mv 10.14393/DL50-v16n2a2022-13
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091/33127
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62091/35167
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2006 Tais Bopp da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2006 Tais Bopp da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 No. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 747-765
Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 747-765
Domínios de Lingu@gem; v. 16 n. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 747-765
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067717679775744