Latin America: identity and social constructions in Spanish language textbooks projects of the 2018 PNLD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Liviane Nascimento dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Matos, Doris Cristina Vicente da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/63321
Resumo: This paper intends to analyze the Latin-American social identities and groups representations in the projects suggested by the nine textbooks from the three collections approved in the 2018 Textbook National Program - PNLD (Cercanía Joven, Sentidos en lengua española and Confluencia). The research is inserted in the theoretical field of Applied Linguistics, starting from the epistemological categories of decoloniality and interculturality. The methodology followed is from qualitative and documental by descriptive method and interpretivist natures. The results from the research reveal that the analyzed projects collections positively contribute to the construction of non-marginalized Latin-American identities, as they allow observing the existence of works related to a decolonial and intercultural view. Besides, they suggest that the textbooks themselves promote reflections and debates concerning the fight against the inequalities and in favor of the differences, as it is intended by the Applied Linguistics in the contemporaneity.
id UFU-12_79305c90ca96ffa2119b22d9bd41369e
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63321
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Latin America: identity and social constructions in Spanish language textbooks projects of the 2018 PNLDAmérica Latina: construções identitárias e sociais em projetos de livros didáticos de língua espanhola do PNLD 2018DecolonialidadeIdentidadesAmérica LatinaDecolonialityIdentitiesLatin AmericaThis paper intends to analyze the Latin-American social identities and groups representations in the projects suggested by the nine textbooks from the three collections approved in the 2018 Textbook National Program - PNLD (Cercanía Joven, Sentidos en lengua española and Confluencia). The research is inserted in the theoretical field of Applied Linguistics, starting from the epistemological categories of decoloniality and interculturality. The methodology followed is from qualitative and documental by descriptive method and interpretivist natures. The results from the research reveal that the analyzed projects collections positively contribute to the construction of non-marginalized Latin-American identities, as they allow observing the existence of works related to a decolonial and intercultural view. Besides, they suggest that the textbooks themselves promote reflections and debates concerning the fight against the inequalities and in favor of the differences, as it is intended by the Applied Linguistics in the contemporaneity.Este artigo tem por objetivo analisar como são representadas as identidades sociais e os grupos sociais latino-americanos nos projetos sugeridos pelos nove livros didáticos das três coleções aprovadas no Programa Nacional do Livro Didático 2018 (Cercanía Joven, Sentidos en lengua española e Confluencia). A pesquisa está inserida no campo teórico da Linguística Aplicada, partindo das categorias epistemológicas da decolonialidade e da interculturalidade. A metodologia seguida é de natureza qualitativa e documental por método descritivo e interpretativista. Os resultados da pesquisa revelam que os projetos das coleções analisadas contribuem positivamente com a construção de identidades latino-americanas não marginalizadas, pois permitem observar a existência de trabalhos voltados para a uma visão decolonial e intercultural, além disso, sugerem que os próprios materiais didáticos promovam reflexões e debates acerca da luta conta as desigualdades e a favor das diferenças, como pretendem os estudos em Linguística Aplicada na contemporaneidade.PP/UFU2022-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/6332110.14393/DL51-v16n3a2022-3Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 No. 3 (2022): Número Atemático; 953-990Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 Núm. 3 (2022): Número Atemático; 953-990Domínios de Lingu@gem; v. 16 n. 3 (2022): Número Atemático; 953-9901980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/63321/33418https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/63321/35216Copyright (c) 2006 Liviane Nascimento dos Santos, Doris Cristina Vicente da Silva Matoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Liviane Nascimento dos Matos, Doris Cristina Vicente da Silva2022-12-09T13:23:36Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63321Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2022-12-09T13:23:36Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Latin America: identity and social constructions in Spanish language textbooks projects of the 2018 PNLD
América Latina: construções identitárias e sociais em projetos de livros didáticos de língua espanhola do PNLD 2018
title Latin America: identity and social constructions in Spanish language textbooks projects of the 2018 PNLD
spellingShingle Latin America: identity and social constructions in Spanish language textbooks projects of the 2018 PNLD
Santos, Liviane Nascimento dos
Decolonialidade
Identidades
América Latina
Decoloniality
Identities
Latin America
title_short Latin America: identity and social constructions in Spanish language textbooks projects of the 2018 PNLD
title_full Latin America: identity and social constructions in Spanish language textbooks projects of the 2018 PNLD
title_fullStr Latin America: identity and social constructions in Spanish language textbooks projects of the 2018 PNLD
title_full_unstemmed Latin America: identity and social constructions in Spanish language textbooks projects of the 2018 PNLD
title_sort Latin America: identity and social constructions in Spanish language textbooks projects of the 2018 PNLD
author Santos, Liviane Nascimento dos
author_facet Santos, Liviane Nascimento dos
Matos, Doris Cristina Vicente da Silva
author_role author
author2 Matos, Doris Cristina Vicente da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Liviane Nascimento dos
Matos, Doris Cristina Vicente da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Decolonialidade
Identidades
América Latina
Decoloniality
Identities
Latin America
topic Decolonialidade
Identidades
América Latina
Decoloniality
Identities
Latin America
description This paper intends to analyze the Latin-American social identities and groups representations in the projects suggested by the nine textbooks from the three collections approved in the 2018 Textbook National Program - PNLD (Cercanía Joven, Sentidos en lengua española and Confluencia). The research is inserted in the theoretical field of Applied Linguistics, starting from the epistemological categories of decoloniality and interculturality. The methodology followed is from qualitative and documental by descriptive method and interpretivist natures. The results from the research reveal that the analyzed projects collections positively contribute to the construction of non-marginalized Latin-American identities, as they allow observing the existence of works related to a decolonial and intercultural view. Besides, they suggest that the textbooks themselves promote reflections and debates concerning the fight against the inequalities and in favor of the differences, as it is intended by the Applied Linguistics in the contemporaneity.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/63321
10.14393/DL51-v16n3a2022-3
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/63321
identifier_str_mv 10.14393/DL51-v16n3a2022-3
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/63321/33418
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/63321/35216
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2006 Liviane Nascimento dos Santos, Doris Cristina Vicente da Silva Matos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2006 Liviane Nascimento dos Santos, Doris Cristina Vicente da Silva Matos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 No. 3 (2022): Número Atemático; 953-990
Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 Núm. 3 (2022): Número Atemático; 953-990
Domínios de Lingu@gem; v. 16 n. 3 (2022): Número Atemático; 953-990
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067717693407232