Manejos subjetivos na formação de professores: conversações sobre as contribuições da pedagogia institucional
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Domínios de Lingu@gem |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/63595 |
Resumo: | Developed in France between 1950 and 1960 by pedagogues, psychiatrists, and psychoanalysts, institutional pedagogy invests on exchanges and group mediations and on the notion of collective, promoting diverse activities and dynamics to trigger reciprocity and intensify dialogicity directed at conflict solutions or stalemate in the school and the teaching education environment. In spite of not being very known in Brazil in its psychoanalysis most permeated perspective, this pedagogical current uses the premise of subjective division to discuss learning and teacher education issues, with a particular focus on situations in which subjectivity is caught in pedagogical practices. Franco-Brazilian discursive studies converge at this same point, which renders both fields affected by Freudo-Lacanian psychoanalysis concerning the same theme. The following interview resulted from a research mission with Prof. XXXX, at YYYY University, in 2019. It materializes a fruitful dialogue between two researchers from different fields, interested in the issues alike, addressing the importance of language practice in devices that privilege forms of subjectivation in teaching education and the relationship between language and subjectivity. |
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Manejos subjetivos na formação de professores: conversações sobre as contribuições da pedagogia institucionalPedagogia institucional. Estudos discursivos. Formação de professores. Subjetividade.Institutional Pedagogy. Discursive studies. Teaching education. Subjectivity. Developed in France between 1950 and 1960 by pedagogues, psychiatrists, and psychoanalysts, institutional pedagogy invests on exchanges and group mediations and on the notion of collective, promoting diverse activities and dynamics to trigger reciprocity and intensify dialogicity directed at conflict solutions or stalemate in the school and the teaching education environment. In spite of not being very known in Brazil in its psychoanalysis most permeated perspective, this pedagogical current uses the premise of subjective division to discuss learning and teacher education issues, with a particular focus on situations in which subjectivity is caught in pedagogical practices. Franco-Brazilian discursive studies converge at this same point, which renders both fields affected by Freudo-Lacanian psychoanalysis concerning the same theme. The following interview resulted from a research mission with Prof. XXXX, at YYYY University, in 2019. It materializes a fruitful dialogue between two researchers from different fields, interested in the issues alike, addressing the importance of language practice in devices that privilege forms of subjectivation in teaching education and the relationship between language and subjectivity. Desenvolvida na França entre 1950 e 1960 por pedagogos, psiquiatras e psicanalistas, a pedagogia institucional aposta nas trocas e nas mediações em grupo e na noção de coletivo, promovendo atividades e dinâmicas diversas para desencadear a reciprocidade e acirrar a dialogicidade na criação de saídas de conflitos e impasses no ambiente escolar e de formação. Ainda pouco conhecida no Brasil em seu viés mais atravessado pela psicanálise, essa corrente pedagógica se vale da premissa da divisão subjetiva para discutir questões de ensino-aprendizagem e de formação de professores, dando enfoque particular a situações em que a subjetividade se deixa flagrar nas práticas pedagógicas. Para esse ponto também convergem os estudos discursivos franco-brasileiros, que semelhantemente se deixam afetar pela psicanálise freudo-lacaniana e se interessam pela mesma temática. A entrevista que se segue resultou de uma missão de pesquisa com o Prof. XXXX, na Universidade YYYY, em 2019. Ela materializa um diálogo profícuo entre dois pesquisadores de campos distintos, interessados nos mesmos temas, abordando a importância da prática linguageira nos dispositivos que privilegiam formas de subjetivação na formação de professores e a relação entre linguagem e subjetividade.PP/UFU2022-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/6359510.14393/DL49-v16n1a2022-11Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 No. 1 (2022): Número Atemático; 298-326Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 Núm. 1 (2022): Número Atemático; 298-326Domínios de Lingu@gem; v. 16 n. 1 (2022): Número Atemático; 298-3261980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/63595/33083https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/63595/35181Copyright (c) 2022 Patrick Geffard, Carla Nunes Vieira Tavareshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGeffard, Patrick Tavares, Carla Nunes Vieira2022-12-06T19:43:43Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63595Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2022-12-06T19:43:43Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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