Plurilingual interactions and the Ukrainian language in classes of a South Brazilian public school: “For God’s sake, Як ви сі повбирали”
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Domínios de Lingu@gem |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/34439 |
Resumo: | In this paper, we present an overview of the plurilingual interactions involving the use of the Ukrainian language in the classes of the third-year of high school group of a public school situated in a rural community in the municipality of Prudentópolis, in the southeast of the state of Paraná, in the south of Brazil. The theoretical assumptions that guide this study include the concepts such as linguistic repertoires, language practices and translanguaging. The data are part of a linguistic ethnography study and the data analysis shows that plurilingual interactions in class occur predominantly among students in conversations about issues unrelated to school content, in exuberant participations, and also, though to a lesser extent, to construction of knowledge about the topic of the class. |
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Plurilingual interactions and the Ukrainian language in classes of a South Brazilian public school: “For God’s sake, Як ви сі повбирали”Interações plurilíngues e a língua ucraniana nas aulas de uma escola pública no Sul do Brasil: “Deus o livre, Як ви сі повбирали”Interações plurilínguesLíngua ucranianaPrudentópolisPlurilingual interactionsUkrainian languagePrudentópolisIn this paper, we present an overview of the plurilingual interactions involving the use of the Ukrainian language in the classes of the third-year of high school group of a public school situated in a rural community in the municipality of Prudentópolis, in the southeast of the state of Paraná, in the south of Brazil. The theoretical assumptions that guide this study include the concepts such as linguistic repertoires, language practices and translanguaging. The data are part of a linguistic ethnography study and the data analysis shows that plurilingual interactions in class occur predominantly among students in conversations about issues unrelated to school content, in exuberant participations, and also, though to a lesser extent, to construction of knowledge about the topic of the class.Neste artigo, apresentamos um panorama das interações plurilíngues que envolvem o uso da língua ucraniana nas aulas de uma turma de Ensino Médio de uma escola pública em uma comunidade rural no município de Prudentópolis, sudeste do Paraná, Sul do Brasil. Os pressupostos teóricos que nos orientam estão baseados em conceitos como de repertórios linguísticos, práticas linguísticas e de translinguagem. Os dados apresentados fazem parte de uma etnografia da linguagem e mostram que as interações plurilíngues nas aulas dessa turma ocorrem predominantemente entre os alunos em conversas sobre assuntos alheios aos conteúdos das aulas, em participações adjetivadas como exuberantes, e também, embora em menor proporção, para a construção de conhecimento sobre a pauta da aula.PP/UFU2016-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/3443910.14393/DL27-v10n4a2016-16Domínios de Lingu@gem; Vol. 10 No. 4 (2016): Interações plurilíngues: descrições, dinâmicas e aprendizagens; 1539-1560Domínios de Lingu@gem; Vol. 10 Núm. 4 (2016): Interações plurilíngues: descrições, dinâmicas e aprendizagens; 1539-1560Domínios de Lingu@gem; v. 10 n. 4 (2016): Interações plurilíngues: descrições, dinâmicas e aprendizagens; 1539-15601980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/34439/19282Copyright (c) 2016 Jakeline A. Semechechem, Neiva Maria Junginfo:eu-repo/semantics/openAccessSemechechem, Jakeline A.Jung, Neiva Maria2020-06-28T15:22:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34439Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2020-06-28T15:22:25Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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In this paper, we present an overview of the plurilingual interactions involving the use of the Ukrainian language in the classes of the third-year of high school group of a public school situated in a rural community in the municipality of Prudentópolis, in the southeast of the state of Paraná, in the south of Brazil. The theoretical assumptions that guide this study include the concepts such as linguistic repertoires, language practices and translanguaging. The data are part of a linguistic ethnography study and the data analysis shows that plurilingual interactions in class occur predominantly among students in conversations about issues unrelated to school content, in exuberant participations, and also, though to a lesser extent, to construction of knowledge about the topic of the class. |
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Domínios de Lingu@gem; Vol. 10 No. 4 (2016): Interações plurilíngues: descrições, dinâmicas e aprendizagens; 1539-1560 Domínios de Lingu@gem; Vol. 10 Núm. 4 (2016): Interações plurilíngues: descrições, dinâmicas e aprendizagens; 1539-1560 Domínios de Lingu@gem; v. 10 n. 4 (2016): Interações plurilíngues: descrições, dinâmicas e aprendizagens; 1539-1560 1980-5799 reponame:Domínios de Lingu@gem instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
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