Atenção Básica à Saúde: aprendendo com o passado e refletindo o presente
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36469 |
Resumo: | Primary Health Care is the coordinator of Health Care network in Brazil because its characteristics make it to be closer to community living and social needs. In this sense, Contagem, Minas Gerais, is a city of Brazilian southern and has been carrying out many actions in order to strengthen Primary Health Care, for example, its First Primary Health Care Exhibition. This article aims to analyze presented papers in this event. It was approached through the qualitative research through systematization of experiences popular education’s method. The results were presented and discussed according to the topics used in that event: Management and Working Teams; Health Promotion and Disease Prevention; Health Care and Care Technologies; Continuing Education and Pro-work Training; Popular Management and Social Control and Health Surveillance Practices in Primary Health Care Territory. The most frequent actions were those related to prevention of injuries, health promotion, health care and care technologies. Management support and participants adherence were facilitators factors to positive results of experiences. The lack of available resources led to the restriction of health care workers performance. |
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Atenção Básica à Saúde: aprendendo com o passado e refletindo o presenteAtenção Primária à SaúdeSistematizaçãoSaúde PúblicaPrimary Health CareSystematizationPublic HealthPrimary Health Care is the coordinator of Health Care network in Brazil because its characteristics make it to be closer to community living and social needs. In this sense, Contagem, Minas Gerais, is a city of Brazilian southern and has been carrying out many actions in order to strengthen Primary Health Care, for example, its First Primary Health Care Exhibition. This article aims to analyze presented papers in this event. It was approached through the qualitative research through systematization of experiences popular education’s method. The results were presented and discussed according to the topics used in that event: Management and Working Teams; Health Promotion and Disease Prevention; Health Care and Care Technologies; Continuing Education and Pro-work Training; Popular Management and Social Control and Health Surveillance Practices in Primary Health Care Territory. The most frequent actions were those related to prevention of injuries, health promotion, health care and care technologies. Management support and participants adherence were facilitators factors to positive results of experiences. The lack of available resources led to the restriction of health care workers performance.A Atenção Básica à Saúde tem como prerrogativa ser o elemento coordenador da rede de atenção à saúde, devido a sua característica vinculante à comunidade e de estar mais próxima das demandas e necessidades sociais. Nesse sentido, o município de Contagem, Minas Gerais, vem realizando diversas ações com o objetivo de fortalecer esse nível de atenção. Uma dessas ações foi a I Mostra em Atenção Básica à Saúde de Contagem. Assim, este artigo objetiva analisar produções apresentadas nesse evento. A pesquisa foi realizada na perspectiva qualitativa, através do método da educação popular de sistematização de experiências. Os resultados foram apresentados e discutidos pela categorização utilizada na Mostra: Gestão de Unidades e Equipes; Promoção à Saúde e Prevenção de Agravos; Assistência e Tecnologias do Cuidado; Educação Permanente e Formação Profissional; Gestão Participativa e Controle Social e Práticas de Vigilância em Saúde no Território da Atenção Básica. As ações mais frequentes foram aquelas relacionadas à prevenção de agravos, promoção da saúde, assistência em saúde e tecnologias do cuidado. Fatores como apoio da gestão e adesão dos participantes foram facilitadores dos resultados positivos alcançados pelas experiências. Os recursos escassos disponibilizados levaram à restrição da atuação de profissionais de equipes de saúde no fazer-diferente.Universidade Federal de Uberlândia2017-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3646910.14393/rep_v16n22017_art03Revista de Educação Popular; v. 16 n. 2 (2017): Revista de Educação Popular; 38-531982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36469/pdfCopyright (c) 2017 Mateus Aparecido de Fariahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Faria, Mateus Aparecido de2023-03-27T12:50:05Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/36469Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T12:50:05Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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