Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periférica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Anhas, Danilo de Miranda
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: de Castro-Silva, Carlos Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de educação popular (Online)
DOI: 10.14393/rep-v18n22019-47546
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/47546
Resumo: Participant research seeks to value the experiences and knowledge of the other, in which the researcher has an ethical and social commitment, breaking with the traditional subject-object dichotomy existing in the positivist paradigm. This participatory approach seeks and engages ethically and politically with social transformation. This study seeks to discuss and reflect on the contributions of participant research in the construction of intersubjective links and in the construction of knowledge about the living conditions of young people in a community on the outskirts of a medium-sized municipality on the coast of the state of São Paulo, Brazil.  
id UFU-13_3b0f2bea41e2327a57f611c42ac54673
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47546
network_acronym_str UFU-13
network_name_str Revista de educação popular (Online)
spelling Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periféricaReflections on participant research with young people in a low-income communityPesquisa ParticipanteIntersubjetividadeJuventudeParticipant ResearchIntersubjectivityYoung peopleParticipant research seeks to value the experiences and knowledge of the other, in which the researcher has an ethical and social commitment, breaking with the traditional subject-object dichotomy existing in the positivist paradigm. This participatory approach seeks and engages ethically and politically with social transformation. This study seeks to discuss and reflect on the contributions of participant research in the construction of intersubjective links and in the construction of knowledge about the living conditions of young people in a community on the outskirts of a medium-sized municipality on the coast of the state of São Paulo, Brazil.  A pesquisa participante busca a valorização das experiências e do saber do outro, na qual o pesquisador possui um compromisso ético e social, rompendo com a tradicional dicotomia existente no paradigma positivista entre sujeito e objeto. Esta abordagem participativa busca e compromete-se ética e politicamente com a transformação social. Este estudo busca discutir e refletir sobre as contribuições da pesquisa participante na construção de vínculos intersubjetivos e na construção do conhecimento sobre as condições de vida de jovens em uma comunidade da periferia de um município de médio porte no litoral do estado de São Paulo, Brasil.Universidade Federal de Uberlândia2019-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4754610.14393/rep-v18n22019-47546Revista de Educação Popular; v. 18 n. 2 (2019): Revista de Educação Popular; 168-1851982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/47546/27141Copyright (c) 2019 Danilo de Miranda Anhas, Carlos Roberto de Castro-Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAnhas, Danilo de Mirandade Castro-Silva, Carlos Roberto2023-03-22T16:00:17Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47546Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:00:17Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periférica
Reflections on participant research with young people in a low-income community
title Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periférica
spellingShingle Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periférica
Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periférica
Anhas, Danilo de Miranda
Pesquisa Participante
Intersubjetividade
Juventude
Participant Research
Intersubjectivity
Young people
Anhas, Danilo de Miranda
Pesquisa Participante
Intersubjetividade
Juventude
Participant Research
Intersubjectivity
Young people
title_short Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periférica
title_full Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periférica
title_fullStr Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periférica
Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periférica
title_full_unstemmed Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periférica
Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periférica
title_sort Reflexões sobre a pesquisa participante com jovens em uma comunidade periférica
author Anhas, Danilo de Miranda
author_facet Anhas, Danilo de Miranda
Anhas, Danilo de Miranda
de Castro-Silva, Carlos Roberto
de Castro-Silva, Carlos Roberto
author_role author
author2 de Castro-Silva, Carlos Roberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Anhas, Danilo de Miranda
de Castro-Silva, Carlos Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa Participante
Intersubjetividade
Juventude
Participant Research
Intersubjectivity
Young people
topic Pesquisa Participante
Intersubjetividade
Juventude
Participant Research
Intersubjectivity
Young people
description Participant research seeks to value the experiences and knowledge of the other, in which the researcher has an ethical and social commitment, breaking with the traditional subject-object dichotomy existing in the positivist paradigm. This participatory approach seeks and engages ethically and politically with social transformation. This study seeks to discuss and reflect on the contributions of participant research in the construction of intersubjective links and in the construction of knowledge about the living conditions of young people in a community on the outskirts of a medium-sized municipality on the coast of the state of São Paulo, Brazil.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/47546
10.14393/rep-v18n22019-47546
url https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/47546
identifier_str_mv 10.14393/rep-v18n22019-47546
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/47546/27141
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Danilo de Miranda Anhas, Carlos Roberto de Castro-Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Danilo de Miranda Anhas, Carlos Roberto de Castro-Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Popular; v. 18 n. 2 (2019): Revista de Educação Popular; 168-185
1982-7660
1678-5622
reponame:Revista de educação popular (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista de educação popular (Online)
collection Revista de educação popular (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br
_version_ 1822179637740961792
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.14393/rep-v18n22019-47546