Avaliação do conhecimento de educadores sobre violência intra familiar: uma abordagem realizada em escolas municipais de ensino básico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35532 |
Resumo: | The child violence is considered one of the most important causes of morbimortality in childhood. This problem must be identified by any professional who is in direct contact with a child in their daily lives, especially the school teachers. This cross-sectional study aimed to verify the knowledge of municipal school’s teachers of Araçatuba, São Paulo State, on family violence against children. The analysis instrument was a semi-structured questionnaire, which was previously tested. The sample universe of this study consisted of 84 teachers belonging to 10 municipal schools. The results were analyzed in the Excel program and they showed that most participants defined violence against children as physical/psychological violence (52.4%). When they were asked about the preparation to identify abuses, 67.9% said they have obtained information about violence against children during their academic training, though only 19% of the participants felt fully able to identify abuse in minors. 20.2% of the sample mentioned that they still do not feel completely responsible for this type of notification. Thus, the child rearing teaching staff knowledge on violence against children is still quite deficient. It is therefore suggested, it is suggested some attitudes to encourage the pursuit of knowledge as well as the update of these professionals. |
id |
UFU-13_5acc27636f6b4f924ac553869c968a40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/35532 |
network_acronym_str |
UFU-13 |
network_name_str |
Revista de educação popular (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação do conhecimento de educadores sobre violência intra familiar: uma abordagem realizada em escolas municipais de ensino básicoViolência DomésticaEducação InfantilDocentesPré-EscolarDomestic ViolenceChild RearingTeachersPreschoolThe child violence is considered one of the most important causes of morbimortality in childhood. This problem must be identified by any professional who is in direct contact with a child in their daily lives, especially the school teachers. This cross-sectional study aimed to verify the knowledge of municipal school’s teachers of Araçatuba, São Paulo State, on family violence against children. The analysis instrument was a semi-structured questionnaire, which was previously tested. The sample universe of this study consisted of 84 teachers belonging to 10 municipal schools. The results were analyzed in the Excel program and they showed that most participants defined violence against children as physical/psychological violence (52.4%). When they were asked about the preparation to identify abuses, 67.9% said they have obtained information about violence against children during their academic training, though only 19% of the participants felt fully able to identify abuse in minors. 20.2% of the sample mentioned that they still do not feel completely responsible for this type of notification. Thus, the child rearing teaching staff knowledge on violence against children is still quite deficient. It is therefore suggested, it is suggested some attitudes to encourage the pursuit of knowledge as well as the update of these professionals.A violência infantil é considerada uma das causas mais importantes para a morbimortalidade na infância. Este problema deve ser identificado por qualquer profissional que esteja em contato direto com a criança no seu cotidiano, em especial professores de educação infantil. Este estudo transversal objetivou verificar o conhecimento de professores de Escolas Municipais de Ensino Básico (EMEBS) do município de Araçatuba, São Paulo, sobre violência intrafamiliar contra crianças. O instrumento de análise utilizado foi um questionário semiestruturado e, previamente, testado. O universo amostral deste estudo foi composto por 84 professores, pertencentes a 10 EMEBS. Os resultados foram analisados no programa Excel e mostraram que a maioria dos participantes definiu violência contra criança como violência física e psicológica (52,4%). Ao serem questionados quanto ao preparo para identificar abusos, 67,9% disseram ter obtido informações a respeito de violência contra a criança durante sua formação acadêmica, todavia apenas 19% dos participantes se sentiam totalmente capazes de identificar abusos em menores. 20,2% da amostra mencionaram ainda não se sentir responsável por esse tipo de notificação. Logo, o conhecimento das equipes pedagógicas do ensino infantil sobre violência contra criança ainda é bastante deficitário. São sugeridas medidas que estimulem a busca pelo conhecimento e atualização destes profissionais.Universidade Federal de Uberlândia2017-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3553210.14393/rep_v16n22017_art05Revista de Educação Popular; v. 16 n. 2 (2017): Revista de Educação Popular; 70-811982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35532/pdfCopyright (c) 2017 Cléa Adas Saliba Garbin, Paula Caetano Araújo, Ana Laura Modesto de Albuquerque Donine, Artênio José Ãsper Garbinhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarbin, Cléa Adas Saliba Araújo, Paula Caetano Donine, Ana Laura Modesto de AlbuquerqueGarbin, Artênio José Ísper 2023-03-27T12:53:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/35532Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T12:53:10Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação do conhecimento de educadores sobre violência intra familiar: uma abordagem realizada em escolas municipais de ensino básico |
title |
Avaliação do conhecimento de educadores sobre violência intra familiar: uma abordagem realizada em escolas municipais de ensino básico |
spellingShingle |
Avaliação do conhecimento de educadores sobre violência intra familiar: uma abordagem realizada em escolas municipais de ensino básico Garbin, Cléa Adas Saliba Violência Doméstica Educação Infantil Docentes Pré-Escolar Domestic Violence Child Rearing Teachers Preschool |
title_short |
Avaliação do conhecimento de educadores sobre violência intra familiar: uma abordagem realizada em escolas municipais de ensino básico |
title_full |
Avaliação do conhecimento de educadores sobre violência intra familiar: uma abordagem realizada em escolas municipais de ensino básico |
title_fullStr |
Avaliação do conhecimento de educadores sobre violência intra familiar: uma abordagem realizada em escolas municipais de ensino básico |
title_full_unstemmed |
Avaliação do conhecimento de educadores sobre violência intra familiar: uma abordagem realizada em escolas municipais de ensino básico |
title_sort |
Avaliação do conhecimento de educadores sobre violência intra familiar: uma abordagem realizada em escolas municipais de ensino básico |
author |
Garbin, Cléa Adas Saliba |
author_facet |
Garbin, Cléa Adas Saliba Araújo, Paula Caetano Donine, Ana Laura Modesto de Albuquerque Garbin, Artênio José Ísper |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Paula Caetano Donine, Ana Laura Modesto de Albuquerque Garbin, Artênio José Ísper |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garbin, Cléa Adas Saliba Araújo, Paula Caetano Donine, Ana Laura Modesto de Albuquerque Garbin, Artênio José Ísper |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Violência Doméstica Educação Infantil Docentes Pré-Escolar Domestic Violence Child Rearing Teachers Preschool |
topic |
Violência Doméstica Educação Infantil Docentes Pré-Escolar Domestic Violence Child Rearing Teachers Preschool |
description |
The child violence is considered one of the most important causes of morbimortality in childhood. This problem must be identified by any professional who is in direct contact with a child in their daily lives, especially the school teachers. This cross-sectional study aimed to verify the knowledge of municipal school’s teachers of Araçatuba, São Paulo State, on family violence against children. The analysis instrument was a semi-structured questionnaire, which was previously tested. The sample universe of this study consisted of 84 teachers belonging to 10 municipal schools. The results were analyzed in the Excel program and they showed that most participants defined violence against children as physical/psychological violence (52.4%). When they were asked about the preparation to identify abuses, 67.9% said they have obtained information about violence against children during their academic training, though only 19% of the participants felt fully able to identify abuse in minors. 20.2% of the sample mentioned that they still do not feel completely responsible for this type of notification. Thus, the child rearing teaching staff knowledge on violence against children is still quite deficient. It is therefore suggested, it is suggested some attitudes to encourage the pursuit of knowledge as well as the update of these professionals. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35532 10.14393/rep_v16n22017_art05 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35532 |
identifier_str_mv |
10.14393/rep_v16n22017_art05 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35532/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Popular; v. 16 n. 2 (2017): Revista de Educação Popular; 70-81 1982-7660 1678-5622 reponame:Revista de educação popular (Online) instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista de educação popular (Online) |
collection |
Revista de educação popular (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br |
_version_ |
1797068897815363584 |