Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Bruno de Sousa
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de educação popular (Online)
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34062
Resumo: The Youth and Adult Education (EJA in Portuguese) aims to eradicate illiteracy, improvement of the hand labor and consolidation of citizenship for excluded people of the schools. Youth and adult come to schools with professional experience and seeking professional growth, which requires differentiated teaching methodologies. However, teachers use the same methodologies used to regular education. This may be a result of lack of supervision and investment of the Ministry of Education on universities and the poor training offered by universities on teacher formation. Thus, it is urgent the need of discussions on EJA, especially for teachers in training. Here, I do an overview of the EJA history and teacher formation in Brazil; I report and discuss my experience lived in the course of degree in Biological Sciences at the Federal University of Uberlândia and teaching in state schools in Uberlândia. I conclude: the supervised training are important for undergraduates know the reality of the EJA, although they are considered insufficient for professional practice in this modality; it is required greater production of studies on universities, aiming to provide more theoretical basis to the EJA, and who chose to be a teacher must adapt their practice to reality of students.
id UFU-13_91d7f4007503ff3d5e5b7096b2633afc
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34062
network_acronym_str UFU-13
network_name_str Revista de educação popular (Online)
repository_id_str
spelling Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiênciaEducaçãoLicenciaturaEnsino-aprendizagemUniversidadesEducationDegreeLearningUniversitiesThe Youth and Adult Education (EJA in Portuguese) aims to eradicate illiteracy, improvement of the hand labor and consolidation of citizenship for excluded people of the schools. Youth and adult come to schools with professional experience and seeking professional growth, which requires differentiated teaching methodologies. However, teachers use the same methodologies used to regular education. This may be a result of lack of supervision and investment of the Ministry of Education on universities and the poor training offered by universities on teacher formation. Thus, it is urgent the need of discussions on EJA, especially for teachers in training. Here, I do an overview of the EJA history and teacher formation in Brazil; I report and discuss my experience lived in the course of degree in Biological Sciences at the Federal University of Uberlândia and teaching in state schools in Uberlândia. I conclude: the supervised training are important for undergraduates know the reality of the EJA, although they are considered insufficient for professional practice in this modality; it is required greater production of studies on universities, aiming to provide more theoretical basis to the EJA, and who chose to be a teacher must adapt their practice to reality of students.A Educação de Jovens e Adultos (EJA) visa erradicar o analfabetismo, aprimorar a mão-de-obra e consolidar a cidadania de sujeitos excluídos precocemente da educação regular. Jovens e adultos chegam às escolas tendo experiência profissional e buscando ascensão profissional, o que exige metodologias de ensino diferenciadas. Entretanto, docentes utilizam as mesmas metodologias da educação regular. Isso pode ser resultado da falta de fiscalização e investimento do Ministério da Educação (MEC) nas universidades, da deficiência formativa oferecida por elas e pela falta de iniciativa dos licenciandos. Portanto, se fundamenta a necessidade de discussões sobre a EJA, principalmente para docentes em formação. Aqui, resumo o histórico da EJA e da formação de professores no Brasil; relato e discuto brevemente minha experiência no curso de licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Uberlândia e docência nas escolas da rede estadual de ensino. Concluo que: (i) os estágios supervisionados são importantes para que os licenciandos conheçam a realidade da EJA, embora considerados insuficientes para o exercício profissional nessa modalidade; (ii) é necessária uma maior produção de estudos nas universidades, visando dar maior fundamentação teórica à  EJA, e (iii) quem escolheu ser professor deve adaptar sua prática à realidade dos estudantes.Universidade Federal de Uberlândia2017-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3406210.14393/rep-v16n12017_rel03Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 156-1651982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34062/pdfCopyright (c) 2017 Bruno de Sousa Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Bruno de Sousa2023-03-27T13:46:52Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34062Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T13:46:52Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência
title Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência
spellingShingle Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência
Lopes, Bruno de Sousa
Educação
Licenciatura
Ensino-aprendizagem
Universidades
Education
Degree
Learning
Universities
title_short Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência
title_full Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência
title_fullStr Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência
title_full_unstemmed Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência
title_sort Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência
author Lopes, Bruno de Sousa
author_facet Lopes, Bruno de Sousa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Bruno de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Licenciatura
Ensino-aprendizagem
Universidades
Education
Degree
Learning
Universities
topic Educação
Licenciatura
Ensino-aprendizagem
Universidades
Education
Degree
Learning
Universities
description The Youth and Adult Education (EJA in Portuguese) aims to eradicate illiteracy, improvement of the hand labor and consolidation of citizenship for excluded people of the schools. Youth and adult come to schools with professional experience and seeking professional growth, which requires differentiated teaching methodologies. However, teachers use the same methodologies used to regular education. This may be a result of lack of supervision and investment of the Ministry of Education on universities and the poor training offered by universities on teacher formation. Thus, it is urgent the need of discussions on EJA, especially for teachers in training. Here, I do an overview of the EJA history and teacher formation in Brazil; I report and discuss my experience lived in the course of degree in Biological Sciences at the Federal University of Uberlândia and teaching in state schools in Uberlândia. I conclude: the supervised training are important for undergraduates know the reality of the EJA, although they are considered insufficient for professional practice in this modality; it is required greater production of studies on universities, aiming to provide more theoretical basis to the EJA, and who chose to be a teacher must adapt their practice to reality of students.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34062
10.14393/rep-v16n12017_rel03
url https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34062
identifier_str_mv 10.14393/rep-v16n12017_rel03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34062/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Bruno de Sousa Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Bruno de Sousa Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 156-165
1982-7660
1678-5622
reponame:Revista de educação popular (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista de educação popular (Online)
collection Revista de educação popular (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br
_version_ 1797068897479819264