Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34062 |
Resumo: | The Youth and Adult Education (EJA in Portuguese) aims to eradicate illiteracy, improvement of the hand labor and consolidation of citizenship for excluded people of the schools. Youth and adult come to schools with professional experience and seeking professional growth, which requires differentiated teaching methodologies. However, teachers use the same methodologies used to regular education. This may be a result of lack of supervision and investment of the Ministry of Education on universities and the poor training offered by universities on teacher formation. Thus, it is urgent the need of discussions on EJA, especially for teachers in training. Here, I do an overview of the EJA history and teacher formation in Brazil; I report and discuss my experience lived in the course of degree in Biological Sciences at the Federal University of Uberlândia and teaching in state schools in Uberlândia. I conclude: the supervised training are important for undergraduates know the reality of the EJA, although they are considered insufficient for professional practice in this modality; it is required greater production of studies on universities, aiming to provide more theoretical basis to the EJA, and who chose to be a teacher must adapt their practice to reality of students. |
id |
UFU-13_91d7f4007503ff3d5e5b7096b2633afc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34062 |
network_acronym_str |
UFU-13 |
network_name_str |
Revista de educação popular (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiênciaEducaçãoLicenciaturaEnsino-aprendizagemUniversidadesEducationDegreeLearningUniversitiesThe Youth and Adult Education (EJA in Portuguese) aims to eradicate illiteracy, improvement of the hand labor and consolidation of citizenship for excluded people of the schools. Youth and adult come to schools with professional experience and seeking professional growth, which requires differentiated teaching methodologies. However, teachers use the same methodologies used to regular education. This may be a result of lack of supervision and investment of the Ministry of Education on universities and the poor training offered by universities on teacher formation. Thus, it is urgent the need of discussions on EJA, especially for teachers in training. Here, I do an overview of the EJA history and teacher formation in Brazil; I report and discuss my experience lived in the course of degree in Biological Sciences at the Federal University of Uberlândia and teaching in state schools in Uberlândia. I conclude: the supervised training are important for undergraduates know the reality of the EJA, although they are considered insufficient for professional practice in this modality; it is required greater production of studies on universities, aiming to provide more theoretical basis to the EJA, and who chose to be a teacher must adapt their practice to reality of students.A Educação de Jovens e Adultos (EJA) visa erradicar o analfabetismo, aprimorar a mão-de-obra e consolidar a cidadania de sujeitos excluídos precocemente da educação regular. Jovens e adultos chegam às escolas tendo experiência profissional e buscando ascensão profissional, o que exige metodologias de ensino diferenciadas. Entretanto, docentes utilizam as mesmas metodologias da educação regular. Isso pode ser resultado da falta de fiscalização e investimento do Ministério da Educação (MEC) nas universidades, da deficiência formativa oferecida por elas e pela falta de iniciativa dos licenciandos. Portanto, se fundamenta a necessidade de discussões sobre a EJA, principalmente para docentes em formação. Aqui, resumo o histórico da EJA e da formação de professores no Brasil; relato e discuto brevemente minha experiência no curso de licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Uberlândia e docência nas escolas da rede estadual de ensino. Concluo que: (i) os estágios supervisionados são importantes para que os licenciandos conheçam a realidade da EJA, embora considerados insuficientes para o exercício profissional nessa modalidade; (ii) é necessária uma maior produção de estudos nas universidades, visando dar maior fundamentação teórica à EJA, e (iii) quem escolheu ser professor deve adaptar sua prática à realidade dos estudantes.Universidade Federal de Uberlândia2017-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3406210.14393/rep-v16n12017_rel03Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 156-1651982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34062/pdfCopyright (c) 2017 Bruno de Sousa Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Bruno de Sousa2023-03-27T13:46:52Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34062Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T13:46:52Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência |
title |
Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência |
spellingShingle |
Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência Lopes, Bruno de Sousa Educação Licenciatura Ensino-aprendizagem Universidades Education Degree Learning Universities |
title_short |
Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência |
title_full |
Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência |
title_fullStr |
Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência |
title_full_unstemmed |
Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência |
title_sort |
Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência |
author |
Lopes, Bruno de Sousa |
author_facet |
Lopes, Bruno de Sousa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Bruno de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Licenciatura Ensino-aprendizagem Universidades Education Degree Learning Universities |
topic |
Educação Licenciatura Ensino-aprendizagem Universidades Education Degree Learning Universities |
description |
The Youth and Adult Education (EJA in Portuguese) aims to eradicate illiteracy, improvement of the hand labor and consolidation of citizenship for excluded people of the schools. Youth and adult come to schools with professional experience and seeking professional growth, which requires differentiated teaching methodologies. However, teachers use the same methodologies used to regular education. This may be a result of lack of supervision and investment of the Ministry of Education on universities and the poor training offered by universities on teacher formation. Thus, it is urgent the need of discussions on EJA, especially for teachers in training. Here, I do an overview of the EJA history and teacher formation in Brazil; I report and discuss my experience lived in the course of degree in Biological Sciences at the Federal University of Uberlândia and teaching in state schools in Uberlândia. I conclude: the supervised training are important for undergraduates know the reality of the EJA, although they are considered insufficient for professional practice in this modality; it is required greater production of studies on universities, aiming to provide more theoretical basis to the EJA, and who chose to be a teacher must adapt their practice to reality of students. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34062 10.14393/rep-v16n12017_rel03 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34062 |
identifier_str_mv |
10.14393/rep-v16n12017_rel03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34062/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Bruno de Sousa Lopes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Bruno de Sousa Lopes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 156-165 1982-7660 1678-5622 reponame:Revista de educação popular (Online) instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista de educação popular (Online) |
collection |
Revista de educação popular (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br |
_version_ |
1797068897479819264 |