A produção de indicadores para promoção de políticas culturais em universidades públicas: uma proposta metodológica e seus desafios
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/49022 |
Resumo: | This article presents the methodology employed by the Federal University of Cariri (UFCA), State of Ceará, Brazil in the production of indicators about habits and cultural consumption of undergraduate students. The objective is to discuss the strengths and weaknesses of quantitative methods for establishing cultural policies in higher education institutions, especially in public universities, where diversity and plurality are basic principles. To substantiate the discussion, the text presents a brief analysis based on a sample of 790 students from three UFCA academic units. The results of this analysis help to demonstrate the importance of the indicators in the promotion of policies for the area of culture, but also highlight the need to associate qualitative methods to overcome the gaps left by exclusively statistical instruments. |
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A produção de indicadores para promoção de políticas culturais em universidades públicas: uma proposta metodológica e seus desafiosIndicadoresPolíticas culturaisGestão culturalUniversidadeDiversidadeIndicatorsCultural policiesCultural managementUniversityDiversityThis article presents the methodology employed by the Federal University of Cariri (UFCA), State of Ceará, Brazil in the production of indicators about habits and cultural consumption of undergraduate students. The objective is to discuss the strengths and weaknesses of quantitative methods for establishing cultural policies in higher education institutions, especially in public universities, where diversity and plurality are basic principles. To substantiate the discussion, the text presents a brief analysis based on a sample of 790 students from three UFCA academic units. The results of this analysis help to demonstrate the importance of the indicators in the promotion of policies for the area of culture, but also highlight the need to associate qualitative methods to overcome the gaps left by exclusively statistical instruments.Este artigo apresenta a metodologia utilizada pela Universidade Federal do Cariri (UFCA) na produção de indicadores sobre hábitos e consumos culturais de estudantes de graduação. O objetivo é debater potencialidades e limitações de métodos quantitativos para estabelecer políticas culturais em instituições de ensino superior, sobretudo em universidades públicas, onde a diversidade e a pluralidade são princípios basilares. Para fundamentar a discussão, o texto apresenta uma breve análise empírica a partir de uma amostra de 790 estudantes de graduação de três unidades acadêmicas da UFCA. Os resultados ajudam a demonstrar a importância dos indicadores na promoção de políticas para a área da cultura, mas também destacam a necessidade de associar métodos qualitativos ao percurso metodológico para superar as lacunas deixadas por instrumentais exclusivamente estatísticos.Universidade Federal de Uberlândia2019-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos editoresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4902210.14393/rep-v0n00-49022Revista de Educação Popular; 2019: Edição Especial "Políticas de Cultura nas Universidades"; 30-421982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/49022/26094Copyright (c) 2019 Ivan Satufhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSatuf, Ivan2023-03-22T16:33:39Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/49022Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:33:39Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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