O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar: Os caminhos da formação pelo olhar de graduandos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36991 |
Resumo: | This research had as objective to identify if the graduate in Pedagogy recognizes in its formation the possibility of acting in the hospital setting, a pedagogical-educational service of special education. Twenty-four undergraduate students of a public university in the interior of São Paulo participated in this research, who answered a questionnaire that promoted the description about the perception that these students have about their initial training to act in hospital settings. The answers of the questionnaires were submitted to data analysis according to the methodology of phenomenological investigation. The discussion of the results revealed that the initial training courses in Pedagogy do not have the hospital space as a focus in the initial formation, although they offer conditions for pedagogical thinking in any educational space. It was verified, however, that being a pedagogue and perceiving himself / herself with conditions to act in hospital settings seems to be an apprenticeship that goes far beyond the lessons acquired in degree courses. Thus, the multidisciplinary knowledge required for pedagogical performance in a hospital environment can be sought, when necessary, in continuing education. |
id |
UFU-13_e33a82f3e6299358b71859f14abd69f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/36991 |
network_acronym_str |
UFU-13 |
network_name_str |
Revista de educação popular (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar: Os caminhos da formação pelo olhar de graduandosFormação de professoresClasse HospitalarEducação EspecialTeacher TrainingHospital ClassSpecial EducationThis research had as objective to identify if the graduate in Pedagogy recognizes in its formation the possibility of acting in the hospital setting, a pedagogical-educational service of special education. Twenty-four undergraduate students of a public university in the interior of São Paulo participated in this research, who answered a questionnaire that promoted the description about the perception that these students have about their initial training to act in hospital settings. The answers of the questionnaires were submitted to data analysis according to the methodology of phenomenological investigation. The discussion of the results revealed that the initial training courses in Pedagogy do not have the hospital space as a focus in the initial formation, although they offer conditions for pedagogical thinking in any educational space. It was verified, however, that being a pedagogue and perceiving himself / herself with conditions to act in hospital settings seems to be an apprenticeship that goes far beyond the lessons acquired in degree courses. Thus, the multidisciplinary knowledge required for pedagogical performance in a hospital environment can be sought, when necessary, in continuing education.Este artigo versa sobre uma pesquisa cujo objetivo foi identificar se o graduando em Pedagogia reconhece em sua formação a possibilidade de atuação na classe hospitalar, serviço pedagógico-educacional da educação especial. Participaram da pesquisa 24 acadêmicos de uma universidade pública do interior de São Paulo que responderam a um questionário, instrumento que promoveu a descrição sobre a percepção que esses alunos têm sobre sua formação inicial para atuar em classe hospitalar. As respostas dos questionários foram submetidas à análise de dados segundo a metodologia de investigação fenomenológica. A discussão dos resultados revelou que os cursos de Pedagogia não têm o espaço hospitalar como foco na formação inicial, embora ofereçam condições para o pensar pedagógico em qualquer espaço educacional. Verificou-se, ainda, que formar-se pedagogo e perceber-se com condições de atuar em classe hospitalar parece ser um aprendizado que vai muito além dos ensinamentos adquiridos na graduação. Assim, os conhecimentos multidisciplinares requeridos para atuação pedagógica em ambiente hospitalar podem ser buscados, quando necessário, em formação continuada.Universidade Federal de Uberlândia2017-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3699110.14393/ree-v16n12017_art10Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 117-1271982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36991/pdfCopyright (c) 2017 As autorashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Tinós, Lúcia Maria SantosGonçalves, Sheila Maria Mazer2023-03-27T13:35:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/36991Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T13:35:03Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar: Os caminhos da formação pelo olhar de graduandos |
title |
O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar: Os caminhos da formação pelo olhar de graduandos |
spellingShingle |
O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar: Os caminhos da formação pelo olhar de graduandos Tinós, Lúcia Maria Santos Formação de professores Classe Hospitalar Educação Especial Teacher Training Hospital Class Special Education |
title_short |
O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar: Os caminhos da formação pelo olhar de graduandos |
title_full |
O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar: Os caminhos da formação pelo olhar de graduandos |
title_fullStr |
O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar: Os caminhos da formação pelo olhar de graduandos |
title_full_unstemmed |
O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar: Os caminhos da formação pelo olhar de graduandos |
title_sort |
O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar: Os caminhos da formação pelo olhar de graduandos |
author |
Tinós, Lúcia Maria Santos |
author_facet |
Tinós, Lúcia Maria Santos Gonçalves, Sheila Maria Mazer |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Sheila Maria Mazer |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tinós, Lúcia Maria Santos Gonçalves, Sheila Maria Mazer |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Classe Hospitalar Educação Especial Teacher Training Hospital Class Special Education |
topic |
Formação de professores Classe Hospitalar Educação Especial Teacher Training Hospital Class Special Education |
description |
This research had as objective to identify if the graduate in Pedagogy recognizes in its formation the possibility of acting in the hospital setting, a pedagogical-educational service of special education. Twenty-four undergraduate students of a public university in the interior of São Paulo participated in this research, who answered a questionnaire that promoted the description about the perception that these students have about their initial training to act in hospital settings. The answers of the questionnaires were submitted to data analysis according to the methodology of phenomenological investigation. The discussion of the results revealed that the initial training courses in Pedagogy do not have the hospital space as a focus in the initial formation, although they offer conditions for pedagogical thinking in any educational space. It was verified, however, that being a pedagogue and perceiving himself / herself with conditions to act in hospital settings seems to be an apprenticeship that goes far beyond the lessons acquired in degree courses. Thus, the multidisciplinary knowledge required for pedagogical performance in a hospital environment can be sought, when necessary, in continuing education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36991 10.14393/ree-v16n12017_art10 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36991 |
identifier_str_mv |
10.14393/ree-v16n12017_art10 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36991/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 As autoras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 As autoras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 117-127 1982-7660 1678-5622 reponame:Revista de educação popular (Online) instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista de educação popular (Online) |
collection |
Revista de educação popular (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br |
_version_ |
1797068897835286528 |