Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes Freire, Diego José
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ArtCultura (Online)
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/52032
Resumo: This article approachs the text “A escola uspiana de história”, by Maria Helena Rolim Capelato, Raquel Glezer and Vera Lucia Amaral Ferlini, published in 1994 in the journal Estudos Avançados, based on the connection between memory and identity. I intend to discuss the way those three historians from USP have enunciated a historiographic identity in a strong connection with a disciplinary and institutional memory tied to São Paulo University, specially the Faculty of philosophy, Letters and human sciences. Divided into three great moments, the article also relates this enunciation of identity to the brazilian historiography in the latest decades of last century. How a historiographic identity from USP was produced, written and enunciated? That’s the issue of the following text.  
id UFU-15_5d4335b4f476db4eaf6f67981cdffa51
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/52032
network_acronym_str UFU-15
network_name_str ArtCultura (Online)
repository_id_str
spelling Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história”Memória, história e identidade: o caso da “escola uspiana de história”memóriaidentidadehistoriografia brasileiraMemoryidentitybrazilian historiographyThis article approachs the text “A escola uspiana de história”, by Maria Helena Rolim Capelato, Raquel Glezer and Vera Lucia Amaral Ferlini, published in 1994 in the journal Estudos Avançados, based on the connection between memory and identity. I intend to discuss the way those three historians from USP have enunciated a historiographic identity in a strong connection with a disciplinary and institutional memory tied to São Paulo University, specially the Faculty of philosophy, Letters and human sciences. Divided into three great moments, the article also relates this enunciation of identity to the brazilian historiography in the latest decades of last century. How a historiographic identity from USP was produced, written and enunciated? That’s the issue of the following text.  Este artigo discute o texto “A escola uspiana de história”, de Maria Helena Rolim Capelato, Raquel Glezer e Vera Lucia Amaral Ferlini, publicado em 1994 na revista Estudos Avançados, a partir de uma articulação entre memória e identidade. Objetiva-se analisar a maneira como essas três historiadoras uspianas enunciaram uma identidade historiográfica em profunda ligação com uma memória disciplinar e institucional vinculada à Universidade de São Paulo, em especial à Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Dividido em três grandes momentos, o trabalho relaciona ainda tal enunciação identitária com a historiografia brasileira das últimas décadas do século passado. Como uma identidade historiográfica uspiana foi produzida, escrita e enunciada? Eis a questão orientadora do artigo.  Universidade Federal de Uberlândia2019-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/5203210.14393/artc-v21-n39-2019-52032ArtCultura; Vol. 21 No. 39 (2019): ArtCultura; 139 - 153ArtCultura; Vol. 21 Núm. 39 (2019): ArtCultura; 139 - 153ArtCultura; v. 21 n. 39 (2019): ArtCultura; 139 - 1532178-3845reponame:ArtCultura (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/52032/27628Fernandes Freire, Diego José info:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-27T16:16:19Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/52032Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/indexPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/artcultura/oaiakparanhos@uol.com.br||2178-38452178-3845opendoar:2022-05-27T16:16:19ArtCultura (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história”
Memória, história e identidade: o caso da “escola uspiana de história”
title Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história”
spellingShingle Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história”
Fernandes Freire, Diego José
memória
identidade
historiografia brasileira
Memory
identity
brazilian historiography
title_short Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história”
title_full Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história”
title_fullStr Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história”
title_full_unstemmed Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história”
title_sort Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história”
author Fernandes Freire, Diego José
author_facet Fernandes Freire, Diego José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes Freire, Diego José
dc.subject.por.fl_str_mv memória
identidade
historiografia brasileira
Memory
identity
brazilian historiography
topic memória
identidade
historiografia brasileira
Memory
identity
brazilian historiography
description This article approachs the text “A escola uspiana de história”, by Maria Helena Rolim Capelato, Raquel Glezer and Vera Lucia Amaral Ferlini, published in 1994 in the journal Estudos Avançados, based on the connection between memory and identity. I intend to discuss the way those three historians from USP have enunciated a historiographic identity in a strong connection with a disciplinary and institutional memory tied to São Paulo University, specially the Faculty of philosophy, Letters and human sciences. Divided into three great moments, the article also relates this enunciation of identity to the brazilian historiography in the latest decades of last century. How a historiographic identity from USP was produced, written and enunciated? That’s the issue of the following text.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/52032
10.14393/artc-v21-n39-2019-52032
url https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/52032
identifier_str_mv 10.14393/artc-v21-n39-2019-52032
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/52032/27628
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv ArtCultura; Vol. 21 No. 39 (2019): ArtCultura; 139 - 153
ArtCultura; Vol. 21 Núm. 39 (2019): ArtCultura; 139 - 153
ArtCultura; v. 21 n. 39 (2019): ArtCultura; 139 - 153
2178-3845
reponame:ArtCultura (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str ArtCultura (Online)
collection ArtCultura (Online)
repository.name.fl_str_mv ArtCultura (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv akparanhos@uol.com.br||
_version_ 1797069142755377152