Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ArtCultura (Online) |
DOI: | 10.14393/artc-v21-n39-2019-52032 |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/52032 |
Resumo: | This article approachs the text “A escola uspiana de história”, by Maria Helena Rolim Capelato, Raquel Glezer and Vera Lucia Amaral Ferlini, published in 1994 in the journal Estudos Avançados, based on the connection between memory and identity. I intend to discuss the way those three historians from USP have enunciated a historiographic identity in a strong connection with a disciplinary and institutional memory tied to São Paulo University, specially the Faculty of philosophy, Letters and human sciences. Divided into three great moments, the article also relates this enunciation of identity to the brazilian historiography in the latest decades of last century. How a historiographic identity from USP was produced, written and enunciated? That’s the issue of the following text. |
id |
UFU-15_5d4335b4f476db4eaf6f67981cdffa51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/52032 |
network_acronym_str |
UFU-15 |
network_name_str |
ArtCultura (Online) |
spelling |
Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história”Memória, história e identidade: o caso da “escola uspiana de história”memóriaidentidadehistoriografia brasileiraMemoryidentitybrazilian historiographyThis article approachs the text “A escola uspiana de história”, by Maria Helena Rolim Capelato, Raquel Glezer and Vera Lucia Amaral Ferlini, published in 1994 in the journal Estudos Avançados, based on the connection between memory and identity. I intend to discuss the way those three historians from USP have enunciated a historiographic identity in a strong connection with a disciplinary and institutional memory tied to São Paulo University, specially the Faculty of philosophy, Letters and human sciences. Divided into three great moments, the article also relates this enunciation of identity to the brazilian historiography in the latest decades of last century. How a historiographic identity from USP was produced, written and enunciated? That’s the issue of the following text. Este artigo discute o texto “A escola uspiana de história”, de Maria Helena Rolim Capelato, Raquel Glezer e Vera Lucia Amaral Ferlini, publicado em 1994 na revista Estudos Avançados, a partir de uma articulação entre memória e identidade. Objetiva-se analisar a maneira como essas três historiadoras uspianas enunciaram uma identidade historiográfica em profunda ligação com uma memória disciplinar e institucional vinculada à Universidade de São Paulo, em especial à Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Dividido em três grandes momentos, o trabalho relaciona ainda tal enunciação identitária com a historiografia brasileira das últimas décadas do século passado. Como uma identidade historiográfica uspiana foi produzida, escrita e enunciada? Eis a questão orientadora do artigo. Universidade Federal de Uberlândia2019-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/5203210.14393/artc-v21-n39-2019-52032ArtCultura; Vol. 21 No. 39 (2019): ArtCultura; 139 - 153ArtCultura; Vol. 21 Núm. 39 (2019): ArtCultura; 139 - 153ArtCultura; v. 21 n. 39 (2019): ArtCultura; 139 - 1532178-3845reponame:ArtCultura (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/52032/27628Fernandes Freire, Diego José info:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-27T16:16:19Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/52032Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/indexPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/artcultura/oaiakparanhos@uol.com.br||2178-38452178-3845opendoar:2022-05-27T16:16:19ArtCultura (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história” Memória, história e identidade: o caso da “escola uspiana de história” |
title |
Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história” |
spellingShingle |
Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história” Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história” Fernandes Freire, Diego José memória identidade historiografia brasileira Memory identity brazilian historiography Fernandes Freire, Diego José memória identidade historiografia brasileira Memory identity brazilian historiography |
title_short |
Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história” |
title_full |
Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história” |
title_fullStr |
Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história” Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história” |
title_full_unstemmed |
Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história” Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história” |
title_sort |
Memory, history and identity: the case of “escola uspiana de história” |
author |
Fernandes Freire, Diego José |
author_facet |
Fernandes Freire, Diego José Fernandes Freire, Diego José |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes Freire, Diego José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
memória identidade historiografia brasileira Memory identity brazilian historiography |
topic |
memória identidade historiografia brasileira Memory identity brazilian historiography |
description |
This article approachs the text “A escola uspiana de história”, by Maria Helena Rolim Capelato, Raquel Glezer and Vera Lucia Amaral Ferlini, published in 1994 in the journal Estudos Avançados, based on the connection between memory and identity. I intend to discuss the way those three historians from USP have enunciated a historiographic identity in a strong connection with a disciplinary and institutional memory tied to São Paulo University, specially the Faculty of philosophy, Letters and human sciences. Divided into three great moments, the article also relates this enunciation of identity to the brazilian historiography in the latest decades of last century. How a historiographic identity from USP was produced, written and enunciated? That’s the issue of the following text. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/52032 10.14393/artc-v21-n39-2019-52032 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/52032 |
identifier_str_mv |
10.14393/artc-v21-n39-2019-52032 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/52032/27628 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
ArtCultura; Vol. 21 No. 39 (2019): ArtCultura; 139 - 153 ArtCultura; Vol. 21 Núm. 39 (2019): ArtCultura; 139 - 153 ArtCultura; v. 21 n. 39 (2019): ArtCultura; 139 - 153 2178-3845 reponame:ArtCultura (Online) instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
ArtCultura (Online) |
collection |
ArtCultura (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
ArtCultura (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
akparanhos@uol.com.br|| |
_version_ |
1822179652016275456 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.14393/artc-v21-n39-2019-52032 |