TERRITÓRIOS VERTICAIS: GRAFISMOS URBANOS NO HIPERCENTRO DE BELO HORIZONTE
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45174 |
Resumo: | The present study deals with the appropriation and re-signification of the Hypercenter of Belo Horizonte by street artists. The cataloging of the urban graphics was carried out in three moments (2011, 2015 and 2017), searching for more predominant forms of styles, modes of application, besides the predominant position of urban graphics in the buildings and in the urban landscape. Data gathered in the field were subjected to spatial and statistical analyses. The results of this work confirm the transient nature of Belo Horizonte’s Hypercenter landscape and its character, where hegemonic and hegemonized actors compete for the dominance over walls, facades, monuments, viaducts and urban equipment, generating horizontal and vertical territorialities. |
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TERRITÓRIOS VERTICAIS: GRAFISMOS URBANOS NO HIPERCENTRO DE BELO HORIZONTEPichação.Território.Conflito Espacial.Belo Horizonte.Spatial Conflict.Graffiti.Territory.Belo Horizonte.The present study deals with the appropriation and re-signification of the Hypercenter of Belo Horizonte by street artists. The cataloging of the urban graphics was carried out in three moments (2011, 2015 and 2017), searching for more predominant forms of styles, modes of application, besides the predominant position of urban graphics in the buildings and in the urban landscape. Data gathered in the field were subjected to spatial and statistical analyses. The results of this work confirm the transient nature of Belo Horizonte’s Hypercenter landscape and its character, where hegemonic and hegemonized actors compete for the dominance over walls, facades, monuments, viaducts and urban equipment, generating horizontal and vertical territorialities.O presente estudo versa sobre a apropriação e a ressignificação do Hipercentro de Belo Horizonte por artistas de rua. Uma catalogação dos grafismos urbanos foi realizada em três momentos (2011, 2015 e 2017), buscando-se identificar formas predominantes de estilos, modos de aplicação, além da posição dos grafismos nas edificações e na paisagem urbana. Os dados levantados em campo foram submetidos à análises espaciais e estatísticas. Os resultados deste trabalho confirmam a natureza transiente da paisagem do Hipercentro de Belo Horizonte e o seu forte caráter identitário, onde atores hegemônicos e hegemonizados disputam o domínio sobre muros, fachadas, monumentos, viadutos e equipamentos urbanos, gerando territorialidades horizontais e verticais. .EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2019-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/4517410.14393/RCG207145174Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 71 (2019): Setembro; 85-103Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 71 (2019): Setembro; 85-103Caminhos de Geografia; v. 20 n. 71 (2019): Setembro; 85-1031678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45174/26700Copyright (c) 2019 Alexandre Magno Alves Diniz, Rodrigo Guedes Braz Ferreira, Angélica Gonçalves Lacerdainfo:eu-repo/semantics/openAccessDiniz, Alexandre Magno AlvesFerreira, Rodrigo Guedes BrazLacerda, Angélica Gonçalves2019-09-05T11:23:59Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45174Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2019-09-05T11:23:59Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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